Ställbar reduceringsventil

Moderatorer
Post Reply
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Ställbar reduceringsventil

Post by surfa123 »

Jag har en undran som kan verka självklar... Vilket håll ska man skruva reducerinsventilen som sitter original på amazon( har en -69:a)??? Har för dålig bromsverkan bak och har försökt minska reduceringen men märker ingen större skillnad... Har fått förklarat att jag skulle skruva in ställskruven för att öka trycket till bakbromsarna, och har nu testat detta i två omgångar, med en provtur på grusväg och observatör vid vägkanten under full inbromsning men justeringarna verkar varken göra till eller ifrån... Insexskruven är nu i jämnhöjd med låsmuttern, ca 6mm från sitt ursprungliga läge och ja undrar om ja gjort fel eller om ventilen inte funkar ok... Tacksam för svar, hejs...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Du ska inte röra bromsventilen om du inte har utrustning för att mäta resultatet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Post by surfa123 »

Jag antar att detta betyder att du inte vet svaret på frågan???
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Har fått förklarat att jag skulle skruva in ställskruven för att öka trycket till bakbromsarna
Jag har för mig att den ska skruvas in för att reducera trycket bak så att säga, (egentligen så är det ju omfördelning av bromskraften du gör), men jag är osäker så det hjälper nog inte dig så mycket.

Men är du säker på att problemet är där ? har du kollat över bakbromsarna och sett så att det inte är något fel där vilket vore det mest troliga tycker jag, det är mycket som kan spöka i gamla bromsar.

Har du originalbromsar fram/bak eller är något utbytt ?
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Post by surfa123 »

Jo, jag har byggt om en aning... Nya ramben fram, framvagnsbalk med framvagn, servo från ford granada( den har oxå dubbla triangelarmar så framvagnsinställningen följer med balken), 2.8 V6 med K-Jet insprut, växellådstunnel från granadan, 5-vxl låda från sierra -91, bakvagn från granada, hela bromssystemet från granada, tank från granada( eftersom man måste ha bränsleretur till K-Jet var det enklast att ta hela tanken), inredning( stolar, baksäte, instumentbräda, mittkonsol) från BMW E36... Har gjort två besiktningar hos SFRO, och på körbesiktningen upptäckte vi att bakhjulen inte låser upp överhuvudtaget vid kraftig inbromsning på grusväg... Detta test gör man för att i första hand se så att inte bakhjulen låser upp före framhjulen, men det ger inte full retardation om inte bakbromsarna tar tillräckligt heller... Därför skulle jag behöva öka bromskraften bak... Bromssystemet är helt renoverat och alla slangar är nya( stålomspunna) och jag har tagit reduceringsventilen från amazon eftersom den är ställbar och ventilen från granadan inte är ställbar... Har nu provat alla inställningar från ändläge till ändläge och resultatet blir hela tiden detsamma, hjulen snurrar med men lite långsammare än vid rullning.. Därför tröttnade jag igårkväll och tog lös ventilen för att plocka isär den och se om det verkar vara ngt fel på den, har sett att man kan köpa renoverinssats till dessa ventiler... Kan tillägga att medelst hanbroms låser jag upp bakhjulen både på grus och asfalt, och det är trummor bak med samma bromsbackar för handbroms och fotbroms.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

ställbar eller inte, ventilen till en amazon är anpassad för just amazon och den kanske inte alls matchar de värden du behöver ha ut för ditt behov.
Om du nu har ett helt system från granada, varför inte köra med det fullt ut med ev ventiler från granada också?
Normal sett på många bilar så är det ju inga reduceringar i den bemärkelsen utan de begränsar trycket till bakbromsarna vid panikbroms/fullt pedaltryck för att förhindra låsning av bakhjulen, normal sett är de alltså helt öppna vilket de förmodligen är på Granada. Att då sätta dit riktiga reduceringar som Volvo har kört med begränsar ju trycket vilket förklarar dina dåliga bromsar.
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Post by surfa123 »

många bilar så är det ju inga reduceringar i den bemärkelsen utan de begränsar trycket till bakbromsarna
Volvo har kört med begränsar ju trycket
Vad är skillnaden???
Jag använde amazonens reduceringsventiler eftersom de är ställbara och granadans inte är det. Detta kom jag fram till i samråd med SFRO-besiktningsmannen som hävdade att många amatörbyggda och ombyggda fordon har just dessa reduceringsventiler från Volvo... Han borde veta då han besiktat en hel del byggen... Dessutom så borde ju ventilerna fortfarande ge någon skillnad i bromskraft då man ändrar inställning på dem... slutligen så är reduceringsventilerna anpassade efter bilen och viktfördelningen på denna, och risken hade nog varit stor att jag fått för stor bromskraft bak utan möjlighet att ändra den om jagt använt granadans bromskraftsreduceringsventil
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Reduceringsventilerna är inställda efter viktfördelningen mellan fram och bakaxel. Eftersom du har bygt om en del så är det inte säkert att denna är som original längre!

Har skummat internet om information om reduceringsventiler. Fick fram två informationer som kan vara användbara.

Vet inte om detta gäller alla reduceringar eller bara vissa.
1. Skall monteras i korrekt vinkel för att kulan som aktiveras vid inbromsning skall fungera som tänkt.
2. Skall monteras i rätt flödesriktning eftersom de bara reducerar i en riktning.

klipt från \"locostsweden\"
\"Jag har gjort som Gustav beskriver här. Alltså tagit Sierrans retardations-styrda reducerare och monterade den så att den lätt går att vinkla. Bara att prova sig fram så balansen blir bra mellan fram och bakbroms. Horisontellt monterad reducerare = maximal bromsverkan bak, vertikalt placerad = minimal broms bak. Min lutar ca. 30 grader vilket blev bra på den viktfördelning jag har.\"

Prova först utan reducerare och se om du kan låsa bakhjulen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

surfa123 wrote:Jag antar att detta betyder att du inte vet svaret på frågan???
Jo jag visste svaret det står i verkstadshandboken som man kan hitta om man tittar igenom forumet lite.
Svaret hade du fått tidigare om du gett alla fakta från början.

Hjulcylindern bak är det också granada och vilken diameter har den?
Till amazon finns några olika diametrar tex ca 22 och 25mm den senare orsakar hjullåsning direkt på ett i övrigt original 69-70 bromssystem.
Prova om du hittar en hjulcylinder med störrre diameter så ska du få se på bromverkan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

Ok jag är ingen utbildad ingenjör i bromsars reduceringsventiler men jag inbillar mig att olika tekniker används. En regelrätt reduceringsventil som verkligen reducerar trycket linjärt. De kan man använda när man vill förändra egenskaperna mellan fram och bak. Sen de ventiler som bara stryper trycket vid panikbroms, de är de moderna med i en del fall en kula som rör sig av retardationen och sen en del som bara helt sonika stryper trycket när det uppnåt ett visst värde. Dessa senare ventiler är normalt helt öppna och reducerar alltså bara vid kraftig inbromsning, alltså maximalt pedaltryck och då endast för att undvika låsning av bakhjulen. De har alltså ingenting med bromskraftfördelningen att göra.
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Post by surfa123 »

hej, jag letade runt på forumet men lyckades inte få klarhet så därför postade jag tråden. Skulle förstås inte gett upp för tidigt, men det finns ju så mycket information här att man blir helt yr efter ett tags sökande :wink: ... Jag har enbart den verkstadshandbok till amazon som verkstäderna använde i början på 70-talet och där står inget om reducerinsventilerna förutom hur de är monterade och flödesriktning... De hjulcylindrar jag använt är mycket riktigt granada och har 22,22mm diameter enl vad jag fått fram på nätet... Ska dubbelkolla detta när jag kommer till garaget.. Har förövrigt demonterat reduceringen och kontrollerat dess kondition och den verkar vara i ordning( har bara en då Ford kör med en krets fram och en bak)... Har inte sparat den ventilen som satt i granadan, den skulle monteras under huven och var inte i vidare gott skick... Då det inte finns speciellt mycke plats där kastade jag den, var ganska dumt så här i efterhand... Tittade precis i verktsadshandboken till granda och så här förklaras funktionen:\"Tryckbegränsningsventilen ombesörjer att bromstrycket till bakhjulen stiger långsammare än till framhjulen, detta för att inte bakhjulen skall låsa sig vid en snabb inbromsning. Ventilen har inget att göra med belastningen bak\"... Vet inte hur den gör detta, men jag minns att när montering av bromssystem var aktuellt vart jag avrådd från att använda den...

Ville inte ge ut all information från början, enligt min erfarenhet brukar det leda till mer diskussion om allt annat än problemet...
Några funderingar:
Hur stort är justeringsspannet på volvos reduceringar, alltså vad är den minsta resp. största reduceringen med dessa??
Varför uppför sig bakbromsarna till synes lika oavsett hur jag justerade ventilen??
Vad jag kan förstå så ökar man fjäderns mottryck mot kolven i ventilen då man skruvar in skruven och därmed minskar reduceringen=ökar bromskraften till bakhjulen, kan det stämma??
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Hur ser resten av bakbromsarna ut (inkl trummor) amazon eller granada?

I verkstadshandboken står det en tillräckligt bra förklaring om bromsventilerna (se länk 2 i min profil - dokument).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
surfa123
Posts: 6
Joined: Sun May 27, 2007 9:02 pm
Location: Linköping

Post by surfa123 »

Åh, tack Lars Bd, det va precis vad jag behövde :D !!!
Hade vid isärtagning bildat mig en uppfattning om funktionen, men det är ändå skönt att se beskrivande dokumentation... Har ikväll återmonterat ventilen och bytt justerskruven mot en längre, med sexkantskalle, så nu kan jag inte bara justera ventilen utan att behöva hissa upp bilen, utan även spänna fjädern ytterliggare( förmodligen inte tillrådligt).. Men kvällens försök har visat att en högre inspänning gav önskvärt resultat och ventilen kan även ställas så att bakhjulen låser före framhjulen...
Vad är det som skiljer amazonkombins reducerinsventiler från vanliga måntro?? Om det bara är fjädern som är kraftigare kan det ju inte vara skadligt att spänna en vanlig ventil lite hårdare, iaf tills en kraftigare fjäder uppbringats... Eller är det arean på kolven som är annorlunda så inte överströmningsventilen stänger lika lätt, då kanske en sådan vore lämpligare att montera istället...
Som vanligt när man bygger om ngt, de minsta prylarna ställer till mest huvudbry...
Post Reply