Parbrings 65:a - bildupdate. rost rost rost. 080219

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

cmi wrote:Hva om det er rust inni tanken din?
Tja, visst kan den finnas lite rost där, men en del fick jag ju ur bara genom att skvalpa runt lite grus och bensin där inne, och sen sätter jag ju givetvis ett separat bränslefilter på slangen, så det ska nog vara lugnt. "It's not rocket sience" som det så populärt brukar sägas med Volvo-mek. :P
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
cmi
Posts: 46
Joined: Sun May 20, 2007 8:58 pm

Post by cmi »

hehe, sant :) Bare lurte liksom :) Du gjør en bra jobb!
http://www.naturogfoto.net (hjemme siden min)

Amazon (68 ), Primera (95)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Lite bilder blev det idag också.

Image
Ni har säkert alla varit med om det. Du svetsar på något trångt ställe, tex hjulhuset. Hur du än krånglar på så ryms inte både du och din svetsmask på samma gång där inne. Att se vad man gör är dock alltid kul, gärna kombinerat med att slippa få ett nylle som ser ut som att man blivit drabbad av pesten pga. brännskador. Vad göra? Jo klä ut dig till en legosoldat ur random SciFi-rulle. Skrämmer effektivt iväg snacksugna grannar och annat så kallat garagesällskap också. :wink:


Image
Bene M hängde dock kvar trots min hemska utstyrsel.


Image
Och trots maskerad och jiddrande med gamla plastleksaker blev det lite saker gjort på bilen också. Sandplåten är ditsvetsad, och tillika hörnet och lite plåt runt om. På bilden inte ens lite slipat dock, så det kommer nog att se vettigare ut...

Har även hunnit bygga vidare på det lapptäcke som för allmänheten är känt som bagagerumsgolv.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

okej - ungefär som jag tänkte göra då =)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Fick en plåtbit från Mekonomen idag, så vad göra? Svetsa så klart.

Image

Nu är det bara lite kompletterande helsvetsning av skarvar under bilen samt lappning av inre skärmkanten så är högra sidan färdigsvetsad. :)

Bara den lite risigare vänstra sidan kvar då... :roll:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Bra tempo :shock: Kör hårt så länge orken räcker. Då kanske du slipper stå i samma träsk som mig och stampa......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

QV wrote:Bra tempo :shock: Kör hårt så länge orken räcker.

Jo, jag hade ju som sagt tänkt hinna köra lite i sommar, så det är bara att jobba på. :)



Idag har högersidan blivit färdigsvetsad! (för denna gång i vart fall, dvs för sommarens bruk)

Image
Inre skärmkanten behövde kompletteras på de flesta ställena. Bockade till nya bitar och det vanliga är ju att de punktsvetsas, men då blir det ju inte tätt, med ny rost som följd. När jag ändå tillverkade egna bitar var det ju bara att göra dom en gnutta längre än själva skärmkanten, helsvetsa där och sedan (vilket inte är gjort när bilden togs) slipa ner så ser det bra ut och blir tätare. Svetsprimer innanför och tunn olja ska förhoppningsvis hålla rostmonstren borta.


Image
Imorgon ska det slipas lite svetsar i innerskärmen, men sen ska högra baktassen äntligen få markkänning igen och B18-rovan ska skrämmas igång, kärran köras ut och därmed parkeras om inne i garaget för bättre åtkomlighet av vänstra bakändan.


Image
För att fira högra sidan färdigsvetsad så införskaffades en flaska inspiration. :P
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

blå färg

Post by Blomquist »

Helrätt tempo! gissar att du inte har barn...
en fråga; \"Som att lägga pussel. Detta är då högra sidans infästning mellan hjulhus och golvet under baksätet. \" är bildtexten. vad är det för ljusblå färg du har målat på bärarmsfästet?
210 -64, 223 -68
cmi
Posts: 46
Joined: Sun May 20, 2007 8:58 pm

Post by cmi »

Hur formade du til platene du har svetsat? f.eks. hjulbue kanten...? kjøpt dom ferdiga?
http://www.naturogfoto.net (hjemme siden min)

Amazon (68 ), Primera (95)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: blå färg

Post by parbring »

Blomquist wrote:Helrätt tempo! gissar att du inte har barn...
Hehe, njae om man inte räknar bilarna som barn så får jag svara nej... :wink:
Blomquist wrote: en fråga; "Som att lägga pussel. Detta är då högra sidans infästning mellan hjulhus och golvet under baksätet. " är bildtexten. vad är det för ljusblå färg du har målat på bärarmsfästet?
Det är Volvos svetsprimer.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Om du orkar får du gärna ta några bilder till inifrån hjulhuset - är nyfiken på hur det blir i kanten där när man bockar själv.
/Henrik
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

cmi wrote:Hur formade du til platene du har svetsat? f.eks. hjulbue kanten...? kjøpt dom ferdiga?
Hjulbuekanten? Skärmkanten eller? Den och en del annat köps ju som nya ekonomipåtbitar, och resten av plåten jag svetsar dit formar jag ju med hammare, tänger, skruvstäd, mothåll och en del blod svett och tårar. :P
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Telis wrote:Om du orkar får du gärna ta några bilder till inifrån hjulhuset - är nyfiken på hur det blir i kanten där när man bockar själv.
/Henrik
Sure, det borde kunna fixas. Men det är ju inte så dundermycket att se (framförallt inte med finishen på denna kärra, hehe). Jag har ju helt enkelt klippt till böjda bitar, och sedan i avsaknad av krymp- och sträckmaskin klippt jack i plåten och format den efter skärmkanten och svetsat igen jacken med MIG:en.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
cmi
Posts: 46
Joined: Sun May 20, 2007 8:58 pm

Post by cmi »

Ok :) tenkte meg det :) prøver og snappe opp endel triks til jeg skal begynne og sveise, snart ferdig med og pusse ned bagasjen nå :D
http://www.naturogfoto.net (hjemme siden min)

Amazon (68 ), Primera (95)
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Post by Robban »

Hvilken farge satser du på? :)
Post Reply