Färg på chassidetaljer!?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
sunrob
Posts: 3
Joined: Tue Apr 20, 2004 5:12 pm

Färg på chassidetaljer!?

Post by sunrob »

Vilken kulör skall bromstrummor, bromsok, kardan och bakaxel ha? Mörkgrå? Vill naturligtvis försöka att att efterlikna orginalkulören så mycket som möjligt!

Vilken typ av färg rekommenderas? Arkanol?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bromsoken skall så vitt jag vet vara gulkromaterade. Det går att ordna hos närmsta ytbehandlingsfirma för en ytterst liten summa. Att gulkromatera en hel låda med prylar brukar kosta mindre än 50-100kr max.

Bromstrummorna är mig veterligen obehandlade original. Du kan ju klarlackera dem med en tålig 2k klarlack för att bevara finnishen. Själv målade jag dem med svart halvmatt (40 glans) 2k färg men insåg senare att det nog var fel.

Kardan, bakaxel, stag till bakvagn, länkarmar fram, fjädrar mm. målades med svart halvmatt (40 glans) färg. Bäst är ju att låta någon blästra dessa delar och sedan måla dem med 2k grund och sedan 2k svart halvmatt färg för längsta livslängd och snyggaste finnish, men det går ju även att måla dem själv med 1k färg. Välj någon bra industrigrundfärg och sedan en svart halvmatt färg. Tänk dock på att 2k färg är mer tålig mot bromsoljeläckage och annat samt håller prylarna fria från rost betydligt längre.

Om du skall låta bakaxeln blästras bör du se till att täcka alla hål och sedan skölja axeln noga med bensin eller liknande för att garrantera att ingen blästersand har slinkit in. Om du har tänkt renovera axeln är det ju ett bra läge att göra det i samband med blästring/ommålning.
Post Reply