Hej.
Har planer på att få min kärra så komfortabel det går men ändå lite mer sportbetonad än den är nu med biltema dämpare:)
Tänkte byta alla bussningar bak och fram, samt dämpare och fjädrar, samt 5.5\" fälgar.
Så nu till mina frågor.
Vilka bussningar ska jag köra med för att kompromissa mellan komforten och sportigheten..
Vilka dämpare och fjädrar?
Finns det pengar att tjäna på att handla på ex: http://www.ipdusa.com
Och finns det andra liknande ställen där?
Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?
Hur hade ni gjort?
Bilen i fråga är en -66a
mvh/
Hjälp med helrenovering.
Hjälp med helrenovering.
2 x Amazon-66
Re: Hjälp med helrenovering.
Av vilken anledning skulle en mac pherson upphängning vara bättre? eller tänkte du på någon annan typ.NicklasO wrote:Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?
Delar av original typ ger komfort och sportighet när dom är nya
Byt dämpare och fjädrar samtidigt
Det sista man lägger pengar på är krängningshämmare bak (efter att man har gjort allt annat, och då har du inte originalbussningar i bilen)
Mindre vikt ger bättre väghållning, ta ur stereon
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjälp med helrenovering.
Tar fan inte ut org monterade stereon:)
Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D
Men du tycker man ska köra allt org eller?
mvh/
Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D
Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D
Men du tycker man ska köra allt org eller?
mvh/
Tar fan inte ut org monterade stereon:)QV wrote:Av vilken anledning skulle en mac pherson upphängning vara bättre? eller tänkte du på någon annan typ.NicklasO wrote:Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?
Delar av original typ ger komfort och sportighet när dom är nya
Byt dämpare och fjädrar samtidigt
Det sista man lägger pengar på är krängningshämmare bak (efter att man har gjort allt annat, och då har du inte originalbussningar i bilen)
Mindre vikt ger bättre väghållning, ta ur stereon
/Janne
Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D
2 x Amazon-66
Original eller inte. Jag kör original men jag behöver inte heller sportigheten. Vill du ha bussningar av delerin så kan du köpa \"Acetalplast\" här och svarva själv. Allt vägljud som kommer in i karossen är en bonus
För val av dämpare och fjädrar så har jag inget bra att tillföra.
Den här körde med Öhlins runt om.
/Janne
För val av dämpare och fjädrar så har jag inget bra att tillföra.
Den här körde med Öhlins runt om.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 143
- Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
- Location: Falköping
e väl lämpligare me lesjöfors sänkfjädrar skulle ja ju ta om du ska ha lite sportigare.. blir ju lite lägre och lite hårdare fjädrar än orginal. bilstein vore väl fint som stötdämpare men har du bestämt dig för monroe så.. ett par gasdämpare ska du väl satsa på iaf men de är väl troligast att dina monroe är det se finns de ju superflex bussningar på kg men de kostar ju en slant så frågan är ju om det är värt hur pass mkt bättre de blir mot ett gäng nya orginal för de kommer ju bli billigare med orginal helt klart
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
MacPhearson
Dubbla länkarmar som jag tror ni har i era Ammizar är den bästa principen. Det bästa man kan göra är att minska ofjädrad vikt och montera moderna dämpare. Orginalbussningar funkar nog bäst på gatan. Annars kan man ju sänka tyngdpunkten (t.ex. flytta batteriet). Om man monterar kortare fjädrar kan man förstöra en hel del efterdom man också flyttar krängningscentrum, vilket kan få otrevliga effekter.