Hjälp med helrenovering.

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Hjälp med helrenovering.

Post by NicklasO »

Hej.
Har planer på att få min kärra så komfortabel det går men ändå lite mer sportbetonad än den är nu med biltema dämpare:)
Tänkte byta alla bussningar bak och fram, samt dämpare och fjädrar, samt 5.5\" fälgar.

Så nu till mina frågor.
Vilka bussningar ska jag köra med för att kompromissa mellan komforten och sportigheten..
Vilka dämpare och fjädrar?

Finns det pengar att tjäna på att handla på ex: http://www.ipdusa.com
Och finns det andra liknande ställen där?

Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?

Hur hade ni gjort?

Bilen i fråga är en -66a

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp med helrenovering.

Post by QV »

NicklasO wrote:Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?
Av vilken anledning skulle en mac pherson upphängning vara bättre? eller tänkte du på någon annan typ.

Delar av original typ ger komfort och sportighet när dom är nya

Byt dämpare och fjädrar samtidigt

Det sista man lägger pengar på är krängningshämmare bak (efter att man har gjort allt annat, och då har du inte originalbussningar i bilen)

Mindre vikt ger bättre väghållning, ta ur stereon :twisted:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Hjälp med helrenovering.

Post by NicklasO »

Tar fan inte ut org monterade stereon:)

Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D

Men du tycker man ska köra allt org eller?
mvh/
QV wrote:
NicklasO wrote:Kan man bygga om till nån modernare konstruktion utan att det kostar allt för mkt flis?
Av vilken anledning skulle en mac pherson upphängning vara bättre? eller tänkte du på någon annan typ.

Delar av original typ ger komfort och sportighet när dom är nya

Byt dämpare och fjädrar samtidigt

Det sista man lägger pengar på är krängningshämmare bak (efter att man har gjort allt annat, och då har du inte originalbussningar i bilen)

Mindre vikt ger bättre väghållning, ta ur stereon :twisted:

/Janne
Tar fan inte ut org monterade stereon:)

Sen ang org delar så söker jag nog någon snäppet sportigare tror jag:D
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Original eller inte. Jag kör original men jag behöver inte heller sportigheten. Vill du ha bussningar av delerin så kan du köpa \"Acetalplast\" här och svarva själv. Allt vägljud som kommer in i karossen är en bonus 8)

För val av dämpare och fjädrar så har jag inget bra att tillföra.
Den här körde med Öhlins runt om.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

Har fått tag på monroe dämpare nu, förslag på vilka fjädrar man ska ha, e de org som gäller eller?

mvh/
2 x Amazon-66
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

e väl lämpligare me lesjöfors sänkfjädrar skulle ja ju ta om du ska ha lite sportigare.. blir ju lite lägre och lite hårdare fjädrar än orginal. bilstein vore väl fint som stötdämpare men har du bestämt dig för monroe så.. ett par gasdämpare ska du väl satsa på iaf men de är väl troligast att dina monroe är det se finns de ju superflex bussningar på kg men de kostar ju en slant så frågan är ju om det är värt hur pass mkt bättre de blir mot ett gäng nya orginal för de kommer ju bli billigare med orginal helt klart
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Om din strävan äär att behålla lite komfort också så skit i superflox bussningarna, du får in så mycket mer vägljud med dessa.
AVG
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

MacPhearson

Post by emilnat »

Dubbla länkarmar som jag tror ni har i era Ammizar är den bästa principen. Det bästa man kan göra är att minska ofjädrad vikt och montera moderna dämpare. Orginalbussningar funkar nog bäst på gatan. Annars kan man ju sänka tyngdpunkten (t.ex. flytta batteriet). Om man monterar kortare fjädrar kan man förstöra en hel del efterdom man också flyttar krängningscentrum, vilket kan få otrevliga effekter.
Post Reply