Bakluckeproblem

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Bakluckeproblem

Post by the_PL_man »

Hej!

Igår när jag stängde backluckan till Amazonen så hände något tråkigt.
Handtaget gav upp.....

Går bara i tomma intet, verkar som om någon fjäder eller något släppt/gått av. Och självklart så är luckan stängd.....

Är nybörjare på Amazoner, så min fundering är nu: Hur får jag upp bakluckan så att jag kan laga detta?

mvh
Lars
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Om du tar bort baksätet borde du kunna komma åt innifrån.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Skulle inte funka på min, hel plåt :x

Vilken typ av lås siter det på luckan flygplansvinge eller \"det moderna\"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om du tittar på låsmekanismen (på en annan amazon) så ser man att genom ett hål man själv får borra i bakluckan bakom nummerplåten kan man peta till låsspärren så att den släpper och luckan kan öppnas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Post by the_PL_man »

Det är det moderna låset (-65a).
Jag ser hela vägen ner till låset genom hatthyllan (högtalarhålet i mitten), men det är ju inte direkt att man kan sticka in armen och fixa det.

En lång pinne, eller ståldtråd kanske?

Skulle helst vilja undvika att borra hål i bakluckan.
Når man om man skruvar bort bakljuset?

mvh
Lars
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

hvis du skrur av alle skruene som holder bagasjelokket, vil ikke du kunne ta av hele lokket da? er vel 6 skruer (bolter)eller noe slikt.. de som holder de \"fjærene\" og selve lokket.
når du har skrudd dem av vil du vel kunne ta av hele lokket og klare vri det ut av låsen..?

eller?
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Post by poolio »

På den gamla goda tiden när mina Amazoner modifierades hela tiden så hade jag ett hål precis nedanför bakluckan, under gummilisten, där jag kunde stoppa in en liten skruvmejsel eller nåt för att trycka på låsklacken. Var jättebra å ha om solenoiden skulle lägga av. Har även haft det som enda lösning och det funkade hur bra som helst !

// M
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

med en ståltråd eller liknande ska det gå att öppna från hålen i hatthyllan.
jag har en dragwire som öppning på min.
här är en bild på hur låsningen funkar:
http://www.phpbbplanet.com/forum/viewto ... reasstrand
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Du kan skruva ur tanken nerifrån med hjälp av en svetstång runt spetsarna på skruvarna och då får du en rejäl inspektionslucka. Lite jobb men du slipper borra.
Personligen hade jag letat rätt på en långt smalt rör eller gängstång eller liknande pinne och pillat igenom lilla hålet framför övre infästningen till stötdämparen och bara tryckt på låset. Fast då kanske du måste ta bort baksätet vilket innebär lite jobb det också.
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re:

Post by the_PL_man »

Jag ser faktiskt hela mekanismen genom högtalarhålet för mitthögtalaren i hatthyllan. Problemen jag har är bara två:
- Det skall bli nog kyligt att sitta utomhus i en galonklädsel :)
- Skall jag trycka uppe eller nere? Eller skall jag dra? Blev inte klok på bilden som postades(kan inte komma åt i veritkalplanet, bara i horisontalplanet).

mvh
Lars
anton! wrote:Du kan skruva ur tanken nerifrån med hjälp av en svetstång runt spetsarna på skruvarna och då får du en rejäl inspektionslucka. Lite jobb men du slipper borra.
Personligen hade jag letat rätt på en långt smalt rör eller gängstång eller liknande pinne och pillat igenom lilla hålet framför övre infästningen till stötdämparen och bara tryckt på låset. Fast då kanske du måste ta bort baksätet vilket innebär lite jobb det också.
Abborre
Posts: 6
Joined: Wed Jul 11, 2007 9:09 pm
Location: Åland

Bakluckeproblem

Post by Abborre »

Hej,

Hur gick det med bakluckan, har du fått upp den och i så fall hur? Samma sak har nämligen hänt mej.
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Post by the_PL_man »

Nej, jag tyvärr inte kommit till skott än.
Blev lite arbete på huset som kom emellan, men jag 4,5 vecka semester kvar, så jag skall försöka klämma in det under denna tid...:)

/the_PL_man
Abborre
Posts: 6
Joined: Wed Jul 11, 2007 9:09 pm
Location: Åland

Post by Abborre »

Jag kikade bakom nummerbrickan och såg att det fanns ett hål färdigt där, skruvade bort brickan och började peta i hålet men utan att lyckas öppna luckan.
Hatthyllan är täckt av någon sorts filt, väl fastlimmad. Vad hittar jag under filten, finns det några standard hål som jag skulle kunna nå bakluckelåset från? Hur är det med baksätet, hittar man några öppningar om man tar bort det? Enligt anton finns det ett hål framför övre infästningen till stötdämparen, skulle det funka tro?
Att försöka få bort tanken känns aningen omständigt men inspektionsluckan blir onekligen rejäl.

Bilen är f.ö. en 4-dörrars från 1965.
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Nej under hatthyllan hittar du ingenting förutom ett förberett högtalar \"hål\" stansat i plåten som antagligen inte är uppsågat eftersom du har en hatthylla där. Knepigt. Tar du bort ryggstödet i bak hittar du två hål i plåten som är runt 5-6 cm i diameter som antagligen sitter där för att underlätta montering av muttrarna för stötdämparen. Jag tror som sagt att det skulle gå att peta upp låset därifrån med hjälp av något långt och styvt (det lät oerhört fel)

Lycka till
Abborre
Posts: 6
Joined: Wed Jul 11, 2007 9:09 pm
Location: Åland

Re: Bakluckeproblem

Post by Abborre »

Nu har jag äntligen tagit mej tid med Amazonens bakluckeproblem. Tagit bort baksätet men hittade inga hål där. Så jag tog upp ett eget hål. Med en långt styv ribba :mrgreen: kommer jag åt att peta på låsanordningen men inget händer. Nu undrar jag om någon kan komma med tips på var jag ska peta, innan jag hämtar järnspettet. Hade frugan att försöka öppna luckan på normalt vis samtidigt som jag kikade genom mitt håll, men det syntes ingen rörelse.

mvh
Post Reply