montera isär framvagn.

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

montera isär framvagn.

Post by Rogge »

hej.

jag håller på med ett litet väghållningsprojekt till min amazon, o för det så har jag plockat fram min extra framvagn o börjat plocka isär den. det mesta har ju satt sig hårt. men det som varit värst hittills är bultarna som håller nedre länkarmen fast i balken, muttrarna fick jag loss rätt så kvickt, men sen bultarna sitter ganska bra. fick loss den ena nyligen, efter typ 2 timmar av våld, smörja, svordommar o tandagnisslan :evil: o när jag väl får ut den så är det gängtorsk (har ju bankat på den) o så är den krökt (hur nu fan det gått till)

så jag undrar, till nästa bult, nån som har något tips om hur man kan få loss dom \"lätt\"? jag har inga maskiner till hjälp utan det är handslägga o våld som jag har att tillgå ungefär..

/Rogge
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bultarna rostar fast i sin genomföring inuti framvagnsbalken (ett rör) och är jäkligt svåra att få loss. Ibland får man hitta en bättre balk bara pga. att bultarna rostat fast.

Och bultarna i det här fallet är altså nedre länkarmsaxlarna.

Kom ihåg att fetta in de nya axlarna rikligt med propelleraxelfett när du monterar din framvagn sedan. :D
PV-Johnson
Posts: 7
Joined: Thu Jul 06, 2006 6:08 am
Location: Nol

Post by PV-Johnson »

Kapa upp ett hål i framaxelbalken så att du kommer åt att värma röret med en svets. Efter att du fått loss bulten svetsa ihop hålet igen.

//PV-Johnson
PV 544A 1960
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tack för tipsen!

jag fick dock loss dom genomn att bruka våld, vilja o kedjeolja från biltema :D

men det får nog bli nya bultar tror jag.. de är lite misshandlade :twisted:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

när jag losade mina så hjälpte det med rostlösare samt att man slog bulten fram och tebax , så släppte den relativt snabbt,


är det någon av er som har tipps på hur man får lös abultar å skit i en bakvagn på en amazon kombi 69?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Röret i bussningen rostar fast i skruven så det är nog bara att ta bögfilbladet och börja gnugga <----och -----> men försök att inte komma åt infästningen i bakaxeln. Ny skruv kvävs sen med, men det förstår du säkert :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Ja, kapar man en bult så brukar d vara idé att sätta dit en ny, hela min framvagn ligger i delar du, men ska snart börja på bakvagnen, så man är lite sugen på lite tips mm, så man inte behöver förstöra nått i onödan
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re:

Post by NicklasO »

Hasse63 wrote:Röret i bussningen rostar fast i skruven så det är nog bara att ta bögfilbladet och börja gnugga <----och -----> men försök att inte komma åt infästningen i bakaxeln. Ny skruv kvävs sen med, men det förstår du säkert :wink:
Var det där humor eller en helt omedveten felskrivning?
Eller är det folkölen som gör det roligt..
homofilbladet:D

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Man skall köpa en gassvets när man håller på med bilar. Värme är underbart på gammalt rostigt skit.

Om man värmer bulten i båda ändor så blir den varm nog för att lossna lätt när den har svalnat.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Eller värm lite lagom och kyl ner den snabbt några gånger (jag brukar spruta rostlösning på skiten när jag har värmt det), då brukar det också släppa.

Enda undantaget är torsionsfjädrar, dom får man aldrig värma (men det finns det ju inga på en Amazon så det är inget problem), viss försiktighet bör kanske också iaktas med härdade bultar.
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Om man inte har en gassvets då

Post by lundin »

Vi som inte har någon gassvets...
Kan en sådan här fungera, eller är den för klen?

http://jula.se/Butik/assets/product_ima ... 960948027&

Butangasbrännare 379:- på Jula

Användbar eller skräp?
Någon som har provat?

/Jonas
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Lundin: Annars kan du köpa engångsgasolflaskor på t.ex en OKQ8 mack, bara ett munstycke som behövs så har du dig en rejäl värmare :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply