Amazon -67 Lamelldiffad bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Amazon -67 Lamelldiffad bakaxel

Post by TRoos »

Hejsan, skulle bara vilja veta bakaxeln på min amazon är lamelldiffad och chimsad av riktigt duktigt folk, vad man förvänta sig att en sådan axelklarar av? Hade gärna sluppit byta den när det ska i värre motor.

Vad kan man göra för att eventuellt förstärka hållbarheten ? Sitter även fyrlink på den.

Mvh tomas
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Kan inte ge dig något svar, men mycket beror på körstilen.

Gillar man att börja spinna på grus (eller övergångställen) och sedan kommer in på asfalt så blir påfrestningarna stora.

/Janne

Det finns en P1800 i Finland med DANA27 axel (alltså den äldre amazonaxeln) och V8. Så din axel kommer att hålla om man kör \"som folk\"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Re:

Post by TRoos »

QV wrote:Kan inte ge dig något svar, men mycket beror på körstilen.

Gillar man att börja spinna på grus (eller övergångställen) och sedan kommer in på asfalt så blir påfrestningarna stora.

/Janne

Det finns en P1800 i Finland med DANA27 axel (alltså den äldre amazonaxeln) och V8. Så din axel kommer att hålla om man kör "som folk"
Men är det storskillnad till 1031 axeln ? Vad kan man annars göra för att förstärka en axel, jag har det så fint ordnat med fyrlänk ect. så det vore tråkigt att få lov att byta till en ny, går det att förstärka ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

med 1031 så blir det \"svårare\" att finna den utväxlingen du vill ha.

Amazon 67-, 140 och 240 (1030) har samma drevsatser.

1031 ha kraftigare drivaxlar och derv men jag vet inte om det är värt jobet att byta. Kan föresten inte svara på om lamelldiffen passar i 1031.

Så om du nu funderar på att byta till 1031 så måste du ändå fixa allt med nya delar.

Vill du att det skall hålla sätt dit en DANA44 :shock: och glöm allt trams med 1031. :twisted:

DANA44 sitter bland annat på Jaguar och stora pickuper samt en hel del terängfordon.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Re:

Post by TRoos »

DANA44 vad kan en sådan axel hålla för ? Finns den i original utförande med lamdell diff ? eller kan man få en lamell diff från DANA27 att passa montro ? för isåfall vore jag väldigt intresserad :-)

Tacksam om någon har lite svar på frågorna.

Tack så länge.
QV wrote:med 1031 så blir det "svårare" att finna den utväxlingen du vill ha.

Amazon 67-, 140 och 240 (1030) har samma drevsatser.

1031 ha kraftigare drivaxlar och derv men jag vet inte om det är värt jobet att byta. Kan föresten inte svara på om lamelldiffen passar i 1031.

Så om du nu funderar på att byta till 1031 så måste du ändå fixa allt med nya delar.

Vill du att det skall hålla sätt dit en DANA44 :shock: och glöm allt trams med 1031. :twisted:

DANA44 sitter bland annat på Jaguar och stora pickuper samt en hel del terängfordon.

/Janne
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.

Lamelldiff finns original till DANA44

Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som \"leker\" sönder en sådan......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.

Lamelldiff finns original till DANA44

Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......

/Janne
Dana 44 sitter inte alls i Jaguar. Jaggan har salisbury 4 HU bakaxel vilken är delad. Dock är vissa delar i slutväxeln så pass lika att man kan använda samma som i Dana 44, t ex kronhjulet. Pinjongen är dock inte samma men går att modifiera.
Jaguar V12 och vissa av sexorna har diffbroms typ av typen PowrLok.

Till Dana 44 finns både lamelldiffar, "lockers" och diverse andra diffbromsar. Inga problem att hitta delar. Kolla på t ex summit racing så kan du se exempel.
Det är en väldigt kraftig axel så den håller för det mesta, dock blir den naturligtvis väldigt tung också. Jag är tveksam till om den är lämplig så länge du inte tänker köra med slicks eller väldigt breda däck. Sitter t ex i Chevrolet Blazer, tror även att den finns i vissa Jeep.
Som alternativ i ungefär samma klass finns även Ford 9" och Chrysler 8 3/4 axlar. Starka men tunga.


Vad ska du ha för motor då? Hur mycket vridmoment kommer den att lämna?

Om du vill ha en starkare axel än Dana 27, Volvo 1030 (Dana 30) eller Volvo 1031 så kanske en Ford 8" kan vara mera lämplig. Finns i Mustang. Borde vara billigare också.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Re:

Post by TRoos »

QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.

Lamelldiff finns original till DANA44

Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......

/Janne
Men jag har ju en helt nyrenoverad lamelldiff och chimsad av duktigt folk som sitter i min DANA27... För visst är det väl DANA27 som är axeln i amazon -67 och frammåt?

Tror du att jag kan få ut hyffsat med pengar för den ? och ja det vore synd att ha sönder den eftersom jag inte tror att den kommer hålla för 400hk.
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Re:

Post by TRoos »

TVR wrote:
QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.

Lamelldiff finns original till DANA44

Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......

/Janne
Dana 44 sitter inte alls i Jaguar. Jaggan har salisbury 4 HU bakaxel vilken är delad. Dock är vissa delar i slutväxeln så pass lika att man kan använda samma som i Dana 44, t ex kronhjulet. Pinjongen är dock inte samma men går att modifiera.
Jaguar V12 och vissa av sexorna har diffbroms typ av typen PowrLok.

Till Dana 44 finns både lamelldiffar, "lockers" och diverse andra diffbromsar. Inga problem att hitta delar. Kolla på t ex summit racing så kan du se exempel.
Det är en väldigt kraftig axel så den håller för det mesta, dock blir den naturligtvis väldigt tung också. Jag är tveksam till om den är lämplig så länge du inte tänker köra med slicks eller väldigt breda däck. Sitter t ex i Chevrolet Blazer, tror även att den finns i vissa Jeep.
Som alternativ i ungefär samma klass finns även Ford 9" och Chrysler 8 3/4 axlar. Starka men tunga.


Vad ska du ha för motor då? Hur mycket vridmoment kommer den att lämna?

Om du vill ha en starkare axel än Dana 27, Volvo 1030 (Dana 30) eller Volvo 1031 så kanske en Ford 8" kan vara mera lämplig. Finns i Mustang. Borde vara billigare också.
Det är en saab turbo motor ~400hk, 550nm ungefärliga siffror.

Tror jag fortfarande har förstått fel med DANA27 axel eller inte. Vet också att Volvo 1031 ska hålla för endel den från 240:n tex? men jag vill gärna kunna få över min lamelldiff till någon passande axel.

Och min axel är en orginalaxel från en amazon 67a med lamelldiff.

Tack för synpunkten och förslag! Ovärderligt!
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Med 550 Nm kan du nog glömma både M27an och 1031 axel. I alla fall om du ska ha lite tillförlitlighet... Det låter som om någon av GM/Ford/Chrysler alternativen är det du ska välja.
Sök lite på t ex Sävarturbo under transmissionsdelen av forumet så bör det gå att hitta en del tips. Även i USA-bil delen av Zatzyforumet eller kanske på Nitroz borde du kunna hitta bra råd om axlar.
Många väljer ju Ford 9\" men nackdelen med den är att den är trögdriven och stjäl mycket effekt.
En nackdel med USA-axlarna är att de ofta har låga utväxlingar (numeriskt), inte ovanligt med 3:1 eller lägre. Jag skulle gissa att du vill ha lite högre utväxling, eller?


M27 diffen passar nog inte i någon annan axel, i alla fall inte i någon som håller för vridmomentet (diffbromsen är för övrigt en av de delar som kommer att gå sönder med ditt vrid). Sälj den istället till någon som kommer att behöva den. Ger kanske inga jättesummor men den kan göra någon annan glad.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Smala däck så håller det :P


Finns andra diffbromsar även till Dana 30 ( de senare Volvoaxlarna) Ex. TrueTrac som skall hålla väldigt bra till överkomliga ppengar.

De där Danadiffbromsarna verkar rasa ganska ofta tyvärr.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Post by TRoos »

Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.

Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft :-) Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.

Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga ;-)

Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen :)
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

TRoos wrote:Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.

Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft :-) Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.

Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga ;-)

Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen :)
har du en 240 1031 med detriotlocker eller tex svetsdiff så är det drivaxlarna som är flaskhalsen. orginal lammeldiffen som fanns i vissa 1031 är inte speciellt hållbar.

så har du ett stort lager på drivaxlar så är ju det ett bra altenativ :wink: . bra spårvidd, vikt...

varför trumbromsar?
Amazon -65 TIC
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Flikar in i denna tråd med en fundering, en Duett, vad för slags bakaxel har den? Har en diffbroms liggande till Duett o kan ju va bra o veta om det passar nån annan?
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
TRoos
Posts: 17
Joined: Wed May 23, 2007 9:21 pm

Re:

Post by TRoos »

T.Fahlgren wrote:
TRoos wrote:Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.

Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft :-) Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.

Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga ;-)

Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen :)
har du en 240 1031 med detriotlocker eller tex svetsdiff så är det drivaxlarna som är flaskhalsen. orginal lammeldiffen som fanns i vissa 1031 är inte speciellt hållbar.

så har du ett stort lager på drivaxlar så är ju det ett bra altenativ :wink: . bra spårvidd, vikt...

varför trumbromsar?
det är så bekvämt och eftersom jag har större skivor och ok fram så behöver jag inge mer bromskraft bak på bilen, + att bromstrummor går så fint :-) +att det är skönt att slippa att handbromsen låser fast sig.

hillmersonracing kör med 1031.
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

och han har lite mer effekt och han har 600nm+.

men fortfarande vore det önskvärt med trumbroms. får forska vidare lite. tips mottages gärna! guldvärt!
Post Reply