Amazon -67 Lamelldiffad bakaxel
Amazon -67 Lamelldiffad bakaxel
Hejsan, skulle bara vilja veta bakaxeln på min amazon är lamelldiffad och chimsad av riktigt duktigt folk, vad man förvänta sig att en sådan axelklarar av? Hade gärna sluppit byta den när det ska i värre motor.
Vad kan man göra för att eventuellt förstärka hållbarheten ? Sitter även fyrlink på den.
Mvh tomas
Vad kan man göra för att eventuellt förstärka hållbarheten ? Sitter även fyrlink på den.
Mvh tomas
Kan inte ge dig något svar, men mycket beror på körstilen.
Gillar man att börja spinna på grus (eller övergångställen) och sedan kommer in på asfalt så blir påfrestningarna stora.
/Janne
Det finns en P1800 i Finland med DANA27 axel (alltså den äldre amazonaxeln) och V8. Så din axel kommer att hålla om man kör \"som folk\"
Gillar man att börja spinna på grus (eller övergångställen) och sedan kommer in på asfalt så blir påfrestningarna stora.
/Janne
Det finns en P1800 i Finland med DANA27 axel (alltså den äldre amazonaxeln) och V8. Så din axel kommer att hålla om man kör \"som folk\"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Men är det storskillnad till 1031 axeln ? Vad kan man annars göra för att förstärka en axel, jag har det så fint ordnat med fyrlänk ect. så det vore tråkigt att få lov att byta till en ny, går det att förstärka ?QV wrote:Kan inte ge dig något svar, men mycket beror på körstilen.
Gillar man att börja spinna på grus (eller övergångställen) och sedan kommer in på asfalt så blir påfrestningarna stora.
/Janne
Det finns en P1800 i Finland med DANA27 axel (alltså den äldre amazonaxeln) och V8. Så din axel kommer att hålla om man kör "som folk"
med 1031 så blir det \"svårare\" att finna den utväxlingen du vill ha.
Amazon 67-, 140 och 240 (1030) har samma drevsatser.
1031 ha kraftigare drivaxlar och derv men jag vet inte om det är värt jobet att byta. Kan föresten inte svara på om lamelldiffen passar i 1031.
Så om du nu funderar på att byta till 1031 så måste du ändå fixa allt med nya delar.
Vill du att det skall hålla sätt dit en DANA44 och glöm allt trams med 1031.
DANA44 sitter bland annat på Jaguar och stora pickuper samt en hel del terängfordon.
/Janne
Amazon 67-, 140 och 240 (1030) har samma drevsatser.
1031 ha kraftigare drivaxlar och derv men jag vet inte om det är värt jobet att byta. Kan föresten inte svara på om lamelldiffen passar i 1031.
Så om du nu funderar på att byta till 1031 så måste du ändå fixa allt med nya delar.
Vill du att det skall hålla sätt dit en DANA44 och glöm allt trams med 1031.
DANA44 sitter bland annat på Jaguar och stora pickuper samt en hel del terängfordon.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
DANA44 vad kan en sådan axel hålla för ? Finns den i original utförande med lamdell diff ? eller kan man få en lamell diff från DANA27 att passa montro ? för isåfall vore jag väldigt intresserad
Tacksam om någon har lite svar på frågorna.
Tack så länge.
Tacksam om någon har lite svar på frågorna.
Tack så länge.
QV wrote:med 1031 så blir det "svårare" att finna den utväxlingen du vill ha.
Amazon 67-, 140 och 240 (1030) har samma drevsatser.
1031 ha kraftigare drivaxlar och derv men jag vet inte om det är värt jobet att byta. Kan föresten inte svara på om lamelldiffen passar i 1031.
Så om du nu funderar på att byta till 1031 så måste du ändå fixa allt med nya delar.
Vill du att det skall hålla sätt dit en DANA44 och glöm allt trams med 1031.
DANA44 sitter bland annat på Jaguar och stora pickuper samt en hel del terängfordon.
/Janne
DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.
Lamelldiff finns original till DANA44
Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som \"leker\" sönder en sådan......
/Janne
Lamelldiff finns original till DANA44
Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som \"leker\" sönder en sådan......
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Dana 44 sitter inte alls i Jaguar. Jaggan har salisbury 4 HU bakaxel vilken är delad. Dock är vissa delar i slutväxeln så pass lika att man kan använda samma som i Dana 44, t ex kronhjulet. Pinjongen är dock inte samma men går att modifiera.QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.
Lamelldiff finns original till DANA44
Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......
/Janne
Jaguar V12 och vissa av sexorna har diffbroms typ av typen PowrLok.
Till Dana 44 finns både lamelldiffar, "lockers" och diverse andra diffbromsar. Inga problem att hitta delar. Kolla på t ex summit racing så kan du se exempel.
Det är en väldigt kraftig axel så den håller för det mesta, dock blir den naturligtvis väldigt tung också. Jag är tveksam till om den är lämplig så länge du inte tänker köra med slicks eller väldigt breda däck. Sitter t ex i Chevrolet Blazer, tror även att den finns i vissa Jeep.
Som alternativ i ungefär samma klass finns även Ford 9" och Chrysler 8 3/4 axlar. Starka men tunga.
Vad ska du ha för motor då? Hur mycket vridmoment kommer den att lämna?
Om du vill ha en starkare axel än Dana 27, Volvo 1030 (Dana 30) eller Volvo 1031 så kanske en Ford 8" kan vara mera lämplig. Finns i Mustang. Borde vara billigare också.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Men jag har ju en helt nyrenoverad lamelldiff och chimsad av duktigt folk som sitter i min DANA27... För visst är det väl DANA27 som är axeln i amazon -67 och frammåt?QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.
Lamelldiff finns original till DANA44
Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......
/Janne
Tror du att jag kan få ut hyffsat med pengar för den ? och ja det vore synd att ha sönder den eftersom jag inte tror att den kommer hålla för 400hk.
Re:
Det är en saab turbo motor ~400hk, 550nm ungefärliga siffror.TVR wrote:Dana 44 sitter inte alls i Jaguar. Jaggan har salisbury 4 HU bakaxel vilken är delad. Dock är vissa delar i slutväxeln så pass lika att man kan använda samma som i Dana 44, t ex kronhjulet. Pinjongen är dock inte samma men går att modifiera.QV wrote:DANA44 sitter i jagga med V12'a vet inte vad den håller för men det är alldeles tillräckligt.
Lamelldiff finns original till DANA44
Angående lamelldiff till DANA27 så lär du inte finna någon, ifall du gör det så är det skottpengar på den som "leker" sönder en sådan......
/Janne
Jaguar V12 och vissa av sexorna har diffbroms typ av typen PowrLok.
Till Dana 44 finns både lamelldiffar, "lockers" och diverse andra diffbromsar. Inga problem att hitta delar. Kolla på t ex summit racing så kan du se exempel.
Det är en väldigt kraftig axel så den håller för det mesta, dock blir den naturligtvis väldigt tung också. Jag är tveksam till om den är lämplig så länge du inte tänker köra med slicks eller väldigt breda däck. Sitter t ex i Chevrolet Blazer, tror även att den finns i vissa Jeep.
Som alternativ i ungefär samma klass finns även Ford 9" och Chrysler 8 3/4 axlar. Starka men tunga.
Vad ska du ha för motor då? Hur mycket vridmoment kommer den att lämna?
Om du vill ha en starkare axel än Dana 27, Volvo 1030 (Dana 30) eller Volvo 1031 så kanske en Ford 8" kan vara mera lämplig. Finns i Mustang. Borde vara billigare också.
Tror jag fortfarande har förstått fel med DANA27 axel eller inte. Vet också att Volvo 1031 ska hålla för endel den från 240:n tex? men jag vill gärna kunna få över min lamelldiff till någon passande axel.
Och min axel är en orginalaxel från en amazon 67a med lamelldiff.
Tack för synpunkten och förslag! Ovärderligt!
Med 550 Nm kan du nog glömma både M27an och 1031 axel. I alla fall om du ska ha lite tillförlitlighet... Det låter som om någon av GM/Ford/Chrysler alternativen är det du ska välja.
Sök lite på t ex Sävarturbo under transmissionsdelen av forumet så bör det gå att hitta en del tips. Även i USA-bil delen av Zatzyforumet eller kanske på Nitroz borde du kunna hitta bra råd om axlar.
Många väljer ju Ford 9\" men nackdelen med den är att den är trögdriven och stjäl mycket effekt.
En nackdel med USA-axlarna är att de ofta har låga utväxlingar (numeriskt), inte ovanligt med 3:1 eller lägre. Jag skulle gissa att du vill ha lite högre utväxling, eller?
M27 diffen passar nog inte i någon annan axel, i alla fall inte i någon som håller för vridmomentet (diffbromsen är för övrigt en av de delar som kommer att gå sönder med ditt vrid). Sälj den istället till någon som kommer att behöva den. Ger kanske inga jättesummor men den kan göra någon annan glad.
Sök lite på t ex Sävarturbo under transmissionsdelen av forumet så bör det gå att hitta en del tips. Även i USA-bil delen av Zatzyforumet eller kanske på Nitroz borde du kunna hitta bra råd om axlar.
Många väljer ju Ford 9\" men nackdelen med den är att den är trögdriven och stjäl mycket effekt.
En nackdel med USA-axlarna är att de ofta har låga utväxlingar (numeriskt), inte ovanligt med 3:1 eller lägre. Jag skulle gissa att du vill ha lite högre utväxling, eller?
M27 diffen passar nog inte i någon annan axel, i alla fall inte i någon som håller för vridmomentet (diffbromsen är för övrigt en av de delar som kommer att gå sönder med ditt vrid). Sälj den istället till någon som kommer att behöva den. Ger kanske inga jättesummor men den kan göra någon annan glad.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.
Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.
Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga
Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen
Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.
Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga
Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
Re:
har du en 240 1031 med detriotlocker eller tex svetsdiff så är det drivaxlarna som är flaskhalsen. orginal lammeldiffen som fanns i vissa 1031 är inte speciellt hållbar.TRoos wrote:Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.
Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.
Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga
Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen
så har du ett stort lager på drivaxlar så är ju det ett bra altenativ . bra spårvidd, vikt...
varför trumbromsar?
Amazon -65 TIC
Re:
det är så bekvämt och eftersom jag har större skivor och ok fram så behöver jag inge mer bromskraft bak på bilen, + att bromstrummor går så fint +att det är skönt att slippa att handbromsen låser fast sig.T.Fahlgren wrote:har du en 240 1031 med detriotlocker eller tex svetsdiff så är det drivaxlarna som är flaskhalsen. orginal lammeldiffen som fanns i vissa 1031 är inte speciellt hållbar.TRoos wrote:Jaha det här var fan inte lätt det här, 5000 är maxpris. Ska kolla stabilt för 400hk / 550nm.
Gärna som kommer med lamelldiff orginal, och gärna ingen som stjäl mycket kraft Heldst närliggande spårvidd med en amazon samt att den har endast trumbromsar.
Det var väl det det.. Några vettiga förslag eller fanns det inga
Det är bara bakaxel kvar som fattas nu motor och växellåda är fixat. Ge tips och jag kanske kan skicka in en ros i tidningen
så har du ett stort lager på drivaxlar så är ju det ett bra altenativ . bra spårvidd, vikt...
varför trumbromsar?
hillmersonracing kör med 1031.
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm
och han har lite mer effekt och han har 600nm+.
men fortfarande vore det önskvärt med trumbroms. får forska vidare lite. tips mottages gärna! guldvärt!