Rostlagning!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Rostlagning!

Post by Rogge »

har nu äntligen lånat en svets och börjat laga rosten på ammizen..

det är en pinnasvits (skånska) så det är inte lätt.. men det går.. blir kanske inte 100% bra men jag försöker ju iaf. plåten är taket från en 240.. kanske lite jobbigt att hålla på med men den var billig..
funderar på att åka till skroten och skaffa lite färdigbockad plåt.. som typ skärmkanter bak samt hjulhus.. måste bli lättast så..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du är tuff som ska laga rost med en pinnsvets, det är mycket enklare med en migsvets. :?
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo jag vet.. men jag har inte tillgång till någon.. det här va den enda som jag kunde få tag på.. lånade den av min morbror.. så.. men jag ska, så fort ekonomin tilllåter, skaffa en migsvets.. det är så mycket annat som ska skaffas innan.. ska t ex. ha en lägenhet i höst.. osv.. så det är inte högsta prioritet..

men jag vet en som har köpt ny Mig svets..och har en gammal hemma.. ska c om man kan köpa den av honom.. till en pillig peng.. =)
sen är det ju det där med gas o så..vad kostar gasen? en behållare kan man ju hitta på ngn marknad eller nått... sen fylla den..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Fylla gas är inte så dyrt, men klockan kostar en slant. Annars kanske du kunde låna klockan av någon.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har för mig att vi tar 340kr för fyllning av en flaska ATAL gas (Air Liquid) på jobbet och då följer vi Air Liquid's listpris. AGA's Mison borde väl kosta i princip lika mycket att fylla. För bara 1-2 år sedan var fyllningspriset ungefär 100kr lägre. Det dyra är ju dock flaskan (om du köper en ny). Den kostar ju nästan 2.500kr i inköp enligt listpriset har jag för mig.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Angående plåten så tycker jag att du ska skaffa en rejäl bit karosseriplåt från en plåtis istället för att såga i ett gammalt tak. Gå inte till Mekonomen eller liknande för de är ganska dyra. En 1X2 m 0,8-0,9 plåt kostar kanske 50 spänn på rätt ställe. Och då är den plan till att börja med. Sedan vet man aldrig om gamla bilplåtdelar är galvade. Det är inte så bra att svetsa i galvad plåt om man inte är utomhus eller har bra ventilation. (Taket på en 240 är väl iofs inte galvat?)
Att köpa färdig ekonomiplåt är ju bäst och blir snyggast. Men det är inte roligast... Det är skojigare att leka med ett engelskt hjul och ett par träklubbor. :roll:
Ang. svets... Nä. Det är bäst man inte säger nåt. :shock:
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja...

flaskan kan man som sagt hitta beg.
gasen behövs ju inte fyllas varje vecka så..

jag är utomhus och svetsar ja...
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Svetsar du utomhus med MIG så bygg för lite vindskydd, det är nämligen väldigt känsligt att svetsa i blåst eftersom skyddsgasen då inte gör någon nytta.
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja med MIG ja.. men nu har jag pinnsvets.. det enda som är jobbigt är att man är beroende av vädret.. men jag ska ha in bilen i garaget så snart som möjligt..men just nu så har jag ett cykel projekt där, och en moppe som det pillas med oxå.. men det löser sig nog..

svepskäl, svepskäl =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lycka till! Vädrets makter har hittills i sommar inte visat sig så ödmjuka då det gäller utomhusarbete.
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

åja.. jag har faktiskt svetsat 3 dar av 5.. lite moln gör ju inget men blir det regn så stänger jag av o går in..

men just nu ser det mörkt ut..=/
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

När du får tag på en Mig/Mag är Biltemas \"klocka\" bilig och den funkar, en sån har jag.

Laga rost med pinnsvets, hm då skulle jag häldre vänta tills jag fick tag på en Mig/Mag. Det blir så mycket mindre jobb med en sådan.

Det finns biliga migar, Har en själlv som kostade ca 1000;- för några år sen. och den funkar tillfredsställande.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tack för tipset om klockan!

njae.. vänta det är inte min grej.. för att nånsin kunna få ihop den så måste jag börja svetsa... och det har jag gjort
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nu har jag fått in bilen..=)
det var rätt så knepigt..den står ca: 2 m till höger om garageporten dvs man måste backa den och sen rulla fram och styra.. när jag tog ut den tog jag min röda räser (mazda 323 -83) och drog ut den..skulle göra likadant nu. men ammizen ville inte röra på sig..kom på att jag inte lossat handbromsen :oops: men iaf så lossade jag den och försökte igen den ville ändå inte röra sig jag gasade med mazdan till det började lukta bränt då gav jag upp och gick ner till min morbror och bad honom komma med traktorn..han kom upp och vi fäste en kedja runt bakaxeln och drog men det var ändå jävligt tungt..hmm..vi fick bak den ett par meter iaf.. tillräkligt för att kunna rulla fram den och styra in.. o vi puttade, det gick inte, vi tog i mer, det gick inte, till sist tog vi i utav helvete men bilen ville inte röra sig.. då frågade min morbror om det var en växel i.. jag kollade och kunde konstatera att fyrans växel låg i!! :oops: la ur växeln och OJ va lätt det gick..=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Struve
Posts: 1
Joined: Thu Jul 15, 2004 12:19 am
Location: Öckerö / Göteborg
Contact:

Post by Struve »

Ööööhh?? Hahaha Ingen kommentar till det :shock: :lol: :idea:
Mvh Struve
Post Reply