min mycket rostiga amazon 65.a

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amazon 65.a
Posts: 3
Joined: Sat Jul 07, 2007 8:12 pm

min mycket rostiga amazon 65.a

Post by amazon 65.a »

tjena. Jag är en grabb på 14 år som inte har några jätte inkomster.... men jag vill ändå försöka fixa min gamla amazon!!! Jag har stora rosthåll i skärmar m.m.m. och tycker nya plåtar e för dyrt :( . Men jag har köpt en stor burk glasfiberspackel och alu nät. Ja iallafall har jag väldiga problem med vägarna som sitter på var sin sida motorn. Dom har helt enkelt rostat av? vad ska jag göra??? :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Endast plåt och svets duger till att laga bärande delar i karossen.
Har du inte möjlighet till detta nu får du vänta tills möjligheten dyker upp.
Dörrar skärmar front huv och baklucka är inte bärande så där kan du prova med spackel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Det kostar inte så mycket att komma igång, hör med din mor och far om du kan få ett startkapital till en svets och tillbehör, plåt kostar inte så mycket per kvadratmeter (billigare än spackel) och det går ganska fort att lära sig hur man gör. Jag och min far delade på kostnaden av svets, hjälm osv,

Svets 2795:-
Hjälm 149:-
Flussfylld tråd 449:-

Totalt 3393:-

Så säg 4000:- så har du allt du behöver för att laga ganska mycket rost, förutsatt att du har en plåtsax/vinkelslip till att kapa bort rostrester + ny plåt. Sen kan det vara bra att ha saker som magnethållare och en svetshandbok. Lycka till med renoveringen vilket sätt du än väljer!


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Väljer du att laga med div nät och spackel så kommer rosten fram igen betydligt snabbare än om man lagar som man ska göra. Om du tänkt ha kvar bilen i flera år till så är fusklagning inte att rekomendera.

Du får inte en bärande del/balk igenom besiktningen som är spackellagad, inte enns om en plåt är popnitad över rostskadan.
Skärminfästningen fram räknas som bärande och måste lagas på ett riktigt sätt.

Du är 14 år och har minst 4 år på dig att laga upp bilen så låt det ta tid och gör det på ett riktigt sätt. Lagar du med spackel nu så är den rostig igen då du får svänglappen. önska dig grejer i julklapp och vid födelsedagar och sommarjobba D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Post by Lothigius »

nej nej nej och åter nej...

en amazon ska inte lagas som en EPA-traktor var lite seriös och laga me riktig plåt istället för en j#vla massa plast

du var 14? du har ju hur många år på dig som helst ta denna tid till å planera hur du skall laga på bästa sätt och försök å skaffa in pengar till svets å tillbehör... detta tycker jag...för lagar man med plast så blir det oftast bara värre... nää gör det seriöst om du skall laga rost

det kanske känns skitjobbigt å börja rostlaga på riktigt sätt men du kommer inte å ångra dig om du gör rätt från början...
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Håller med ovanstående talare.
Svetshandböcker finns bergis på ditt bibliotek också, så du kan börja studera lite. :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

OrderId=885500973&pf_id=SE-218909&dept_id=SE-211]Flussfylld tråd[/url] 449:-
bättre att köra med gas, jag har testat båda, gas är mycket bättre..

jag hyr en 20L flaska från ahlsells.. kostar typ inget, några kronor om dan bara, men visst det är billigare att äga en egen flaska.. men det är ju alltid en början, jag har fyllt precis skaffat en ny flaska efter 1 år.. så 20 l räcker länge om man bara ska rostlaga..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

flaskorna om 5 liter äger man så där är det ingen hyra alls, grabben bör klara sig med en sån, det är mycket svets innan den är slut
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

en 5 liters flaska kan räcka jävligt länge om man fuskar och bara punktar plåtarna på plats, men börjar man laga upp riktigt med helsvets så går de åt hur mycket som helst.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Amakombi wrote: men börjar man laga upp riktigt med helsvets så går de åt hur mycket som helst.

jotack, det har jag märkt... :roll:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
leffangottis
Posts: 2
Joined: Wed Jun 13, 2007 8:18 pm
Location: Västervik
Contact:

Re:

Post by leffangottis »

parbring wrote:
Amakombi wrote: men börjar man laga upp riktigt med helsvets så går de åt hur mycket som helst.

jo
tack, det har jag märkt... :roll:
Använd kolsyra funkar kanon och är billigt första flaskan kostar en500:- sedan mellan 100-200:- fyllningen och det bästa är att den räcker mycket längre. mvh leffan
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

leffangottis wrote:Använd kolsyra funkar kanon och är billigt första flaskan kostar en500:- sedan mellan 100-200:- fyllningen och det bästa är att den räcker mycket längre. mvh leffan
Kolsyra ? Nu vill jag veta mer :D
Vilja, våld och vasselin
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Vart också väldigt intreserad :D
Amaroyce -64
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Har provat kolsyra men föredrar vanlig blandgas(vad den nu heter?) till migen.
Kolsyran sprätte mer loppor och jag fick inte lika bra resultat på svetsarna..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

En bra början kan vara att köpa \"Biltemas Handbok för MIG-MAG setsning i bilplåt\", art nr 73-400 kotstade runt 110 kr. Dom värsta galenskaperna kan undvikas med hjälp av den.
Post Reply