ny svets

Moderatorer
Post Reply
johnnyholly
Posts: 23
Joined: Sun Sep 03, 2006 6:38 pm
Location: Vargön

ny svets

Post by johnnyholly »

var och köpte mig en svets idag, försäljaren sa att den inte behövde ha någon gas, gött tänkte jag, skönt att slippa alla flaskor. så nu till problemet, när jag kom hem var bruksanvisningen inte helt tillräcklig, stog ingenting om hur man ska koppla.

det finns två uttag, ett \"no gas\" och en \"gas\" båda är märkta - (minus) sen finns det två sladdar, en som kommer från svetspistolen och en som kommer från klämman (-) och nu är ju frågan om hur man ska koppla dessa för med och utan gas.

http://jula.se/Butik/default.asp?OrderI ... _id=SE-212

här är svetsen, det är dom nedre uttagen jag pratar om..

/Johnnyholly
custom amazon -66 R.I.P
amazon kombi -67
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

När jag klickar länken får jag upp en svetshjälm.. =)
Mvh
/Henrik
johnnyholly
Posts: 23
Joined: Sun Sep 03, 2006 6:38 pm
Location: Vargön

Post by johnnyholly »

aj då..

kan detta stämma bättre
http://jula.se/Butik/assets/product_ima ... =828607459&
custom amazon -66 R.I.P
amazon kombi -67
gruppavolvo
Posts: 22
Joined: Wed May 16, 2007 6:00 pm

Post by gruppavolvo »

Det ska vara en speciell svetstråd till den svetsen om du ska köra utan gas, men det vet du säkert redan, flusstråd...
johnnyholly
Posts: 23
Joined: Sun Sep 03, 2006 6:38 pm
Location: Vargön

Post by johnnyholly »

jo det vet jag, funderingen jag har är över hur kablarna sk sitta - (minus) alltså. om det är samma med eller utan gas´. borde inte va så eftersom det finns märkning \"gas\" och \"no gas\"
custom amazon -66 R.I.P
amazon kombi -67
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

spontant skulle jag testa att sätta slangpaketet (pistolens) koppling urtaget no gas om du skall svetsa med flusstråd - men det är bara en gissning, prova vettja =)
johnnyholly
Posts: 23
Joined: Sun Sep 03, 2006 6:38 pm
Location: Vargön

Post by johnnyholly »

jo, det är väl så.. det är min gissning med
custom amazon -66 R.I.P
amazon kombi -67
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Om det står minus på båda, men No gas på en och Gas på en så borde ju rimligen \"jorden\" sitta på Nogas om man kör med flusstråd, och på \"Gas\" om man kör med just gas.

På min svets (Esab) har dom iallafall märkt ut med + och - på anslutningarna så man vet hur man ska koppla.

O annars är det som sagt bara o testa, kopplar du fel lär det spotta ordentligt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Ser skumt ut, det kan vara så enkelt att du ska följa iconerna, alltså om du kör med \"gas\" ska handtaget sitta i den vänstra och sedan tvärs om.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Har du fått något liv i svetsen? - hur går det egentligen att svetsa med flusstråd?
Min egen rasade i trådmatningen häromdagen så jag blir nog tvungen att lämna in den.
Mvh
/Henrik
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Tellis: Jag har en av de billigaste svetsarna från jula, saknar inställningsmöjligheter men annars fungerar den fint, jag har aldrig svetsat med gas med den (gasen blåser dessutom tydligen bort om man svetsar utomhus) och det jag svetsar sitter då ihop än så länge !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Ok låter ju kanon, gasflaskan är ju rättså dyr att köpa - har bara hört om de som säger att det fungerar så dåligt men jag har inte provat själv.
Ha det gott.
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Det ska vara plussjord när du kör utan gas, har jag för mig. :?
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Varför frågar du inte Jula, där du köpte den? Inget vett i att experimentera om du inte vet vad du gör! Kopplar du fel och något pajar lär ingen garanti gälla. Hoppas du lyckats.

Sen är det en annan fråga: Varför köper du sådan smörja.Billigt var det inte heller. Svetsa utan gas blir inte bra om du har några kvalitetskrav.Flusstråd kan fungera men det blir inte särskilt bra, däremot dyrt.

Själv fick jag fatt på en Esab Miggy, säkert 20 år gammal, med flaska och allt för 2500.(0,8 tråd). Den går alldeles utmärkt och byte av flaska(Mison,Allfax t ex) lär gå på 350-400 kr.Och räcker väldigt långt för husbehovssvetsning. Du kan byta hos Aga eller Svetskonsult och säkert på många andra ställen. Fördelen är att du äger din flaska och kommer undan hyran som annars tickar på ganska bra för oss amatörer som trots allt inte svetsar så mycket.
Jag har svetsat skärmbalksöversidor kant i kant (helsvets), sidostycken på yttersidorna, golvdelar, torpedsidor och div annat plus att den varit utlånad. Än finns det gas kvar i flaskan och den var förvisso inte oanvänd när jag fick den.
Ett gott (?) råd: Den som köper billigt köper dyrt, gammal sanning. Satsa lite, har du en hobby som kan utveckla både dig och objektet så är det värt slantarna. Bara bilen är värd att du gör jobbet riktigt med riktiga verktyg.
Elakt? Nej, lång erfarenhet. Vad är erfarenhet? Jo, summan av ens egna (mina) misstag. Man behöver inte göra egna, det går bra att ta del av andras och spara slantar och besvär.
Post Reply