Min Amazon -70 (Carliforniavit)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
md_madness
Posts: 16
Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
Location: Stockholm
Contact:

Min Amazon -70 (Carliforniavit)

Post by md_madness »

Här kommer några bilder på min Amazon, den är inköpt och original renoverad av mig och min far 98. Kör med bilen året runt, endast lite rost på kofångarna tyvärr ;(
Bilderna går även att se på min hemsida.

Image

Image

Image

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jäla fin amazon :wink:

Ser ingen rost på kofångarna, men du har väl tagit kort så det inte syns.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
md_madness
Posts: 16
Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by md_madness »

Tackar!
Din är också fin, diggar extraljusen i grillen.

Nä det syns inte så mycket på korten jag tog, det är främst den främre kofångaren som är lite rostangripen, den bakre är nästan rostfri men kromet är slut.

Du vet inte nåt ställe där man kan lämna in kofångarna för omkromning där det inte kostar allt för mycket?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fin bil där Md Madness. =)

Det du kan spara pengar på är ju att göra mycket av underarbetet själv. Det är faktiskt inte _så_ svårt enligt vad jag har hört. Jag har en garagekompis som gör mycket sådant själv men han är å andra sidan grymt duktig med bilar och ytbehandlingar i allmänhet.

Du lämnar i så fall in delarna för avkromning i syrabad. Sedan använder du en bänkmonterad bandslip för att lämna av ytan. Man arbetar fram en bra finnish succesivt med finare och finare papper. Om det är saker som behöver riktas görs det. Vissa ojämnheter går ju att fylla ut mha. tenn exempelvis. Större grejer bör dock riktas ut och sedan tennspacklas. Men råd om sådant kan du ju få hos firman du vänder dig till.

Underarbetet avslutas med polering med lumptrissa så att delarna blir riktigt blanka och fina. Sedan lämnas de in för att beläggas med surkoppar i bad. Därefter poleras och fixas det tills extremblank finnish uppnås igen. Slutligen lämnar man in dem för nickel/krom påläggning. Tänk på att kromet inte fyller något utan kryper in i varje liten ojämnhet. Det gäller altså att riktigt fin finnish uppnås på surkopparen. Exakt samma blankhet som du vill ha på slutresultatet med andra ord.

Gör man delar av underarbetet själv (så mycket man kan) så sparar man ju gott om slantar. Det är det som är kostsamt med att kroma om saker. Timmarna vid slipmaskinerna altså.

Jag har en del kontakt med duktiga metallslipare på jobbet och brukar fråga om råd. Men säkrast är att tala med den firma där du har tänkt att kroma grejerna. Prova med kromteknik i Eskilstuna. De har nog inte lika sjuka väntetider som alla andra firmor. Att få tillgång till baden brukar i regel inte kräva nån väntetid. Det som tar tid är slipningen och det är där köerna bildas.
md_madness
Posts: 16
Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by md_madness »

Tackar, måste också säga att din Amazon är bland det finaste jag sett i Amazon väg, man skulle kunna tro att den har varit konserverad i över 30 år :)

Får tacka för tipsen angående kofångarna, kul att veta hur det går till, har nog tyvärr ingen möjlighet att fixa allt grundarbete själv pga av att jag inte har tillgång till nåt garage eller tillräckligt med verktyg nu när jag flyttat från Härnösand och farsans garage :) så man får nog skramla ihop lite pengar istället ;(

Måste få fråga över en detalj jag såg på en av dina bilder, vad är det för snöre eller vad man nu skall kalla det för som sitter nedanför reglaget för fläkten?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är kedjan till kylargardinen (rullgardin framför kylaren som kan dras upp kalla vinterdagar när motorn skall varmköras). Är det riktigt kallt och busigt och kylningen av motorn blir för effektiv kan man dra upp den halvt eller så. Nu kör jag ju inte bilen vintertid, men den satt där original och är en ganska kul grej. =)

Den försvann på 1965 års modell.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tackar...Vågar inte ta kort på min bakifrån, kofångaren din är i nyskick om jag jämför. kast krom och lite buklig :( . Men fram är den fin :wink:

Ex-ljusen är Bosck Rally Knick 180 men de helkromade husen.
Långt ifrån orginal, tror de kom i början av 80-talet.
Har de bara för syns skull.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

BOSCH Rally 180 Knick kom i början av -70 talet. Omkring 70-71.
AVG
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

Hasse63 wrote: Ex-ljusen är Bosck Rally Knick 180 men de helkromade husen.
Långt ifrån orginal, tror de kom i början av 80-talet.
Har de bara för syns skull.
Tja, vill du sälja dem så är jag spekulant ;) (om de är i fint skick...)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sälja så fina ex-ljus som är från 70-talet, Aldrig.. :D

Skämt och sido...trodde inte de kom så tidigt.
Har jubbat på en bilskrot i 9 år och då får man oftast första tjing på delar.
Så det tog ett tag att plocka ihop 4st ljus.

De är inte till salu.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply