Ang b18 blyersättning eller ej?!
Ang b18 blyersättning eller ej?!
Känner en bilreparatör som numera är bilskrotare och han säger att man inte behöver något blyersättningsmedel i en b18 så jag kör på ren 95 oktan och det fungerar alldeles utmärkt.
Volvo Amazon!
Sök bland tidigare trådar här på forumet. Ämnet har diskuterats ganska ingående förut.
Allmänt kan man väl säga att blyet i bensinen hade viss smörjande funktion för ventiler/bränslesystem (nålventil i förg. mm). Däremot kan man ju fråga sig om saltlaken som man häller i tanken verkligen fyller någon funktion. Vissa laborerar med nån deciliter tvåtaktsolja i tanken istället eller liknande.
Något direkt svar på om det verkligen behövs eller ej lär du inte få. Vissa kör utan och är nöjda med det. Andra upplever ökat slitage på vissa delar och använder saltlake eller annat smörjmedel i soppan som ersättning för blyet.
Allmänt kan man väl säga att blyet i bensinen hade viss smörjande funktion för ventiler/bränslesystem (nålventil i förg. mm). Däremot kan man ju fråga sig om saltlaken som man häller i tanken verkligen fyller någon funktion. Vissa laborerar med nån deciliter tvåtaktsolja i tanken istället eller liknande.
Något direkt svar på om det verkligen behövs eller ej lär du inte få. Vissa kör utan och är nöjda med det. Andra upplever ökat slitage på vissa delar och använder saltlake eller annat smörjmedel i soppan som ersättning för blyet.
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Kör du tävling tex rally eller bana ska du ha blyersättning, kör du med husvagn eller annan tung last ska du ha blyersättning, kör du landsväg ensam efter gällande hastighetsbegränsningar behöver du inte blyersättning.
Sedan är det upp till var och en att bedöma om sin körstil stämmer bäst med rally eller landsväg.
Sedan är det upp till var och en att bedöma om sin körstil stämmer bäst med rally eller landsväg.
Blyersättning i B18/B20
När blyet i bensinen togs bort gjordes följande försök av aukt. bilfolk.
En Ford Fiesta 88 inhandlades där man lyfte toppen och renoverade den, inslipning av ventiler och kontrollerade att ventilspelet var helt ok. Därefter körde man 2000 mil, maxbelastning, med röd 98 med blyersättning, inget av det inställda spelet i ventilerna hade försvunnit.
Därefter tankade man grön 95 utan blyersättning och körde 500 mil, maxbelastning, och då hade ventilerna slitit ned ventilspelet totalt.
Med andra ord behövs blyersättningsmedlet för att smörja ventilsätena, allra helst på en renoverad topp utan \"blyminne\".
För er som inte vet det: Ford 1,1 l motor från slutet av 80-talet är direkt jämförbar med en B18/B20 med gjutjärnsmotor, stötstänger och underliggande kamaxel.
Anledningen till att man valde en Fiesta var att man i motorvägsfart kunde belasta motorn till max hela tiden. Alla som åkt en sådan bil vet att den går i drygt 110 med full gas, eller hur?
Jag häller alltid i blyersättningsmedlel i min Amazon B16 av årsmodell 1960/61
En Ford Fiesta 88 inhandlades där man lyfte toppen och renoverade den, inslipning av ventiler och kontrollerade att ventilspelet var helt ok. Därefter körde man 2000 mil, maxbelastning, med röd 98 med blyersättning, inget av det inställda spelet i ventilerna hade försvunnit.
Därefter tankade man grön 95 utan blyersättning och körde 500 mil, maxbelastning, och då hade ventilerna slitit ned ventilspelet totalt.
Med andra ord behövs blyersättningsmedlet för att smörja ventilsätena, allra helst på en renoverad topp utan \"blyminne\".
För er som inte vet det: Ford 1,1 l motor från slutet av 80-talet är direkt jämförbar med en B18/B20 med gjutjärnsmotor, stötstänger och underliggande kamaxel.
Anledningen till att man valde en Fiesta var att man i motorvägsfart kunde belasta motorn till max hela tiden. Alla som åkt en sådan bil vet att den går i drygt 110 med full gas, eller hur?
Jag häller alltid i blyersättningsmedlel i min Amazon B16 av årsmodell 1960/61
Min far testade att köra på blyfri 95 och på blyfri 98.
Bilen, en V70 00 med färddator drog mer bränsle med 95 i tanken än med 98.
Så han räknade ut att han känar på att tanka blyfri 98 Oktan.
Tror att detta även stämmer på en Amazon.
Rätta mig om jag har fel.
Bilen, en V70 00 med färddator drog mer bränsle med 95 i tanken än med 98.
Så han räknade ut att han känar på att tanka blyfri 98 Oktan.
Tror att detta även stämmer på en Amazon.
Rätta mig om jag har fel.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
Re:
Jo, men tändningen är datastyrd på en sådan, och känner av spikningar, men högre oktantal kan man ha aggressivare (mer optimal) tändning, och därför drar den mindre soppa. Om man inte justerar om tändningen på en Az lär man inte vinna något, vad är den gjord för oktan från början?Hasse63 wrote:Min far testade att köra på blyfri 95 och på blyfri 98.
Bilen, en V70 00 med färddator drog mer bränsle med 95 i tanken än med 98.
Så han räknade ut att han känar på att tanka blyfri 98 Oktan.
Tror att detta även stämmer på en Amazon.
Rätta mig om jag har fel.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
97 oktan (B18 -64) så alltså ska man tanka 98.
Jag har experimenterat lite med olika oktantal och tändningsinställningar. Rumpkänslan säger att går bilen lite bättre på 98 än 96 och 95 men utan en dator som mäter så tror jag det är knepigt att få fram exakta siffror. Den spikar i alla fall inte på 95 om man inte segdrar hejdlöst i uppförsbackar.
Jag har experimenterat lite med olika oktantal och tändningsinställningar. Rumpkänslan säger att går bilen lite bättre på 98 än 96 och 95 men utan en dator som mäter så tror jag det är knepigt att få fram exakta siffror. Den spikar i alla fall inte på 95 om man inte segdrar hejdlöst i uppförsbackar.
-anglofil-
Jo, men tändningen är datastyrd på en sådan, och känner av spikningar, men högre oktantal kan man ha aggressivare (mer optimal) tändning, och därför drar den mindre soppa. Om man inte justerar om tändningen på en Az lär man inte vinna något, vad är den gjord för oktan från början?
Förvisso...MEN får man inte gasa mer med 95 oktan i tanken för att uppnå samma kraft som det är i 98 oktan. Då brar den väll mer?
Svårt att mäta på en Amis..som någon skrev,
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blyersättning i B18/B20
Tiläggas bör väl att tvåtaktsolja inte kan smörja ventilerna tillfredsställande. Tvåtaktsoljan bränns bara bort när den kommer in i förbränningsrummet och gör ingen nytta.
Däremot blir förgasare/bränslesystem smorda av tvåtaktsoljan.
När du har tvåtaktsolja i en tvåtaktsmotor abetar oljan under helt andra temperaturer i de motorers vevhus.
Däremot blir förgasare/bränslesystem smorda av tvåtaktsoljan.
När du har tvåtaktsolja i en tvåtaktsmotor abetar oljan under helt andra temperaturer i de motorers vevhus.