b16 som går illa

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Mackan
Posts: 4
Joined: Sat Jul 14, 2007 11:32 am
Location: Torshälla

b16 som går illa

Post by Mackan »

Hej nu är det så att jag inte har en amzon utan en kutrygg med B16 motor. Pv-klubbens forum är dock inget vidare så jag vänder mig till er istället. När motorn är kall så går den ganska hyfsat med lite choke men så fort den börjar bli varm så vandrar tomgånsvarvet mellan ca: 400-1200 vpm. Vid måttligt gaspådrag i hastigheter på 50+ så går den hyffsat jämt. Men fort man släpper gasen så hackar den. När man sedan bromsar in får man parera med choken för att den inte skall dö. Har upptäckt att den går som bäst om man drar ut choken för fullt och använder den som handgas? Jag har bytt förgasaren och när det inte hjälpte renoverde jag den gamla med med nya packningar, nålventil, membram i ekonomiventilen o.s.v. Jag har även justerat tändningen då den tidigare även blev överhettad. Fininställning gör dock inte att tomgången slutar leva sitt eget liv. Den går antingen dåligt eller sämre. Vattencirkulationen verkar fungera som den ska och tempmätaren ligger strax under mitten vid varm motor.
Är det någon som har ett förslag att komma med? Fick tipset att kamdrevet kunde vara slitet. Det skramlar dock inte om motorn så innan jag river bort bröstplåten så tänkte jag kolla om någon känner igen symptomen. Jag tycker det verkar vara soppabrist i kombination med felaktig tändinställning. Jag har gjort rent soppapumpen och bytt bränsleledningen upp till förgasaren. Tacksam för tips.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

Kollat efter tjuvluft? Har du kollat flödet från pumpen?ta bort slangen från förgasarn och stoppa den i en flaska och se hur mycket det kommer...
sett över alla tänddelar?glapp i fördelaren?
kollat efter tjuvluft? komptest? om inte så har du nått att göra ett tag :D
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla även så inte förgasarfoten blivit konkav, då suger den tjuvluft där.
AVG
Post Reply