Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Moderatorer
Rikard
Posts: 9
Joined: Sat Nov 06, 2004 12:15 pm

Dubbla förgasare med E85

Post by Rikard »

En fundering...

Skulle man inte kunna montera ett grenrör med dubbla förgasare och sedan ansluta den ena till den vanliga bensintanken (bensin) och den andra till en annan tank (med E85, förslagsvis monterad i skuffen).

Förgasarna är inställda på respektive bränsles blandning och man skiftar sedan med en liten kran på bränsleledningen (på kardantunneln) från det ena till det andra...

Start sker på bensin och byte sker under färd med en kranvridning. Inga problem med kallstart.

AmazonFlexiFuel (förlåt Ford)... :wink:
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Mnja, hur ska man då se till att rätt förgasare öppnar? En förgasare som inte är inkopplad men som öppnar på gaspådrag låter som hemskt mycket tjuvluft i mina öron... :lol:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Rikard
Posts: 9
Joined: Sat Nov 06, 2004 12:15 pm

Post by Rikard »

Hmm...

Tänkte inte på det... Du har förstås rätt. Kanske med någon form av spjäll på grenröret istället för kranlösningen...

Åter till ritbordet :?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Två tankar

Post by A-masen »

Det finns enklare lösningar. En som för övrigt säljs i Brasilien, där man har 30 års erfarenhet av etanol, går ut på att man har en liten extra tank, ~ 2 liter, med bensin. Det startar man på vid kallt väder. Sedan slår man om till etanol och kör på det. (Detta förutsätter naturligtvis att man har konverterat förgasare eller insprutningssystemet).
Men man får lära sig att slå över till bensin någon minut innan man stänger av motorn. Då har man bensin i bränsleledningarna inför nästa start. Är man händig så ordnar man detta med elektriska ventiler så man slipper vrida om bensinkranar och liknande. Och den extra tanken bör nog placeras på ett sådant sätt att SvBP inte har något att påpeka.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re:

Post by Blomquist »

JEdlund wrote:
wumpscut wrote:ok..

Etanol attackerar bland annat aluminium, såvida man inte använder någon korrosionskyddande beläggning. Det finns dock rekommendationer om vad som bör och inte bör användas, så detta är dock lätt att lösa.
Detta har jag ALDRIG hört förr. Är du säker på det? Att Etanol "attackerar" aluminium?

Ett tillägg till material som inte trivs med etanol är plast, ett inte helt ovanligt material i flottörer... och bränslefilter...
210 -64, 223 -68
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Förutom ökad brandrisk har etanol andra korrosionsegenskaper som gör att det krävs anpassade material i rör och cisterner. Aluminium, zink och mässing är bannlyst. Plast och rostfritt går normalt bra
Inte mina ord....
http://www.transport.se/home/trp2/tidn/ ... 9C0030C7A0

Personligen tror jag inte på etanol som ett långsiktigt alternativ, flera anledning har nämts tidigare i den här tråden och kostnadsmässigt är det definitivt inte det, när väl en stor del av bilparken går på etanol så måste dom höja skatten så att staten får in pengar.

En fråga när vi ändå är inne på etanol, hur går det med en gammal motor som kräver \"blyad\" bensin, kan man köra på etanol och blyersättningsmedel ?
svesv
Posts: 14
Joined: Fri Jun 22, 2007 6:30 pm

Post by svesv »

Sommartid kan man köra på 50% E85 och 50% 95 oktan = 45% etanol och 55% Bensin. Ingenting behöver ändras. Ev justera tändning. Vintertid 25% e85 och 75% bensin. Fungerar utmärkt på de flesta förgasarbilar. Inget behöver ändras. Har kört så i flera år med Volvo och WW. Denna blandning motsvarar den gamla bensin som fanns tidigare med högre kokpunkt och oktantal. För 50 år sedan fanns Bentyl att tanka 25% etanol och 75% bensin. Det finns Volvos verkstadsböcker hur B16 ska konverteras till detta.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Korrosion

Post by Blomquist »

Läste artikeln som var källan till påståendet att etanol korroderar zink, aluminium och mässing. Jag tror Herlin, som är den som står för bannlysandet, är ute och cyklar: nämn en förgasare alt. ett insprutningssystem vari dessa metaller inte förekommer någonstans där etanolen passerar?

A-masen påstår att man i Brasilien brukar ha en extratank med bensin monterad, hur skulle det kunna fungera? Flottör huset/insprutningen är ju fyllt med Etanol, varför extratankens bensin inte kommer in till förbränning vid startögonblicket, och det var väl då man behövde det.

Någon som kör med E85 och WEBER DCD därute? Berätta!
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Kallstart med extra bensintank

Post by A-masen »

Till Blomquist:
Här kan du läsa lite om hur en extra bensintank kan tänkas vara arrangerad.
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=436

Och om du läser mitt inlägg en gång till, så ser du hur jag beskriver det. Om du vill förstå mera om etanol föreslår jag att du studerar hela forumet http://www.etanol.nu

Dessvärre havererade forumet i december förra året och massor av tips, fakta och debattinlägg försvann. Där fanns det mycket mer i denna frågan. Men kunskapen finns kvar om du är tveksam över något. Så även dom mycket sakkunniga deltagarna på forumet. Även länkarna är värdefulla. Tidigare fanns det en länk till en Brasiliansk sida som sålde dels Flextech (en konverteringssats) och dels en färdig extra bensintank.
svesv
Posts: 14
Joined: Fri Jun 22, 2007 6:30 pm

Post by svesv »

Klart att man kan använda etanol. På 50-talet körde man med bentyl. 25% etanol och 75%bensin. Det är inget problem i dag heller Det fungerar bra på vintern och 50% e85 och 50% bensin är ok på sommaren. I Brasilien gör dom så att när man har några kilometer kvar att köra så växlarman tillbaka från 100% etanol till bensin. När man ställer bilen är Förgasare/insprutning fyllt med bensin. I Brasilien har man kört med 100% etanol sedan oljekrisen för 33 år sedan.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Etanol

Post by Blomquist »

Tack A-masen. Det var ju en kanonsida du tipsade om. En del erfarenheter om Weber fanns att läsa om också.
210 -64, 223 -68
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Post by KBM »

Himla mycket skrivet här i tråden men inte ett skit om hur man egentligen slipar nålen på en strombergare. Lite mycket teori men noll praktik.

Jag har iallafall tagit ur nålen, slipat ner den lite smått, mest på den tunnare sidan.
Jag kör på ca 60% E85 och den fungerar prima förutom lite orolig tomgång.
Gaspådrag går bra men för att få ordning på tomgången så skulle jag vilja slipa lite mer på nålen.
Men frågan är bara hur jag ska slipa för att endast påverka tomgångsdelen?

Planen är att få bilen att gå på 100% E85 för jag vägrar sitta och blanda vid varenda tankning. Jag har brytarlöst system så tändstiften får lite grövre gnista så det ska gå att starta på 100% sommartid.

Fördelar med etanolen tycker jag är att man inte behöver någon tillsats i drivmedlet, det är billigare, blir ingen sot i motorn, e85 binder vatten så allt vatten som man råkar få in i tanken dras ut och kommer ut som vattenånga än som med bensin att det ligger kvar och rostar sönder tanken.

Det negativa är väl att oljebytesintervallet blir lite tätare, särskillt om man kör mycket korta sträckor. Men nu pratar vi gamla B18 och B20 motorer som står pall för det mesta så spela roll=).

Hur jag skulle slipa nålen fick jag data från förgasarteknik, slipade med nålen fastsatt i borrmaskin och slippapper i andra handen och mätte med ett skjutmått över hela nålen, avslutar med putsduk.

Råd någon?

Sen har jag en nyfiken fråga om SU förgasare och E85, när man skruvar på blandskruven, är det endast tomgångsdelen man påverkar då eller är det över hela registret?
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Post by Hasse63 »

Nedan finns verkstadshandböcker och bildband på länken. Kolla upp det, så ser du hur en förgasare funkar.

Jag är ingen exbert men:
Du får nog prova dig fram med att slipa om flera nålar då "ingen" motor är lika och "ingen" slipning i borrmaskin blir exakt lika.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Post by Nalletill1000 »

Detta med att ha dubbla tankar ar inget nytt. Ferguson hade det pa sina gamla traktorer; en for besin och en for fotogen. Du startar och avslutar med bensin sa ar det ingen fara med att ha rester i forgasaren.

For en som inte vet och inte varit "himma" pa ett par ar; hur vanlig ar tillgangen pa E85? Sjalv har jag inte sett en enda mack har over i USA aven om jag ser flera Flexifuel bilar och pickups, vanligare ar det da med hybridbilar. Kan ju vara sa att det ar vanligare i Californien for har i sodern skiter de flesta i miljon :(
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Etanol (E85) och Amazoner - Berätta om era erfarenheter här.

Post by Uffe »

Nalletill1000 wrote:hur vanlig ar tillgangen pa E85? :(
närapå alla mackar har pump med E85.
Amazon 1957
Post Reply