Timo är död
Interesting. I will have to set some time aside and figure out some of what is written of in the articles. I can often follow this board, but those articles are slow reading for someone who reads just a little Swedish...
I want to correct the misunderstanding I caused- I do not own the cylinder head in the picture on the first page, and will edit my post to say that. I tend to keep copies of photos that I can \"learn\" from, and that was certainly one chamber design I could learn from.
I have it indicated when I saved that both photos are of the same head..? Maybe I was rushed and they were posted the same day to different \"threads\"
I figured the \"plates\" were to either keep heat out of the carburetors or to smooth over the ring notches when it was desired to keep the port diameter small...
I want to correct the misunderstanding I caused- I do not own the cylinder head in the picture on the first page, and will edit my post to say that. I tend to keep copies of photos that I can \"learn\" from, and that was certainly one chamber design I could learn from.
I have it indicated when I saved that both photos are of the same head..? Maybe I was rushed and they were posted the same day to different \"threads\"
I figured the \"plates\" were to either keep heat out of the carburetors or to smooth over the ring notches when it was desired to keep the port diameter small...
Inte för att jag själv är så intresserad av trimning men det är ju en del av svensk bilsporthistoria så jag hoppas att någon kan få fram chassinumret och bilder på bilen som Karl Eric kan lägga in i Amazongalleriet.
För att använda bilderna från tidningarna måste man ha fotografens medgivande men det går kanske att ordna.
För att använda bilderna från tidningarna måste man ha fotografens medgivande men det går kanske att ordna.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Salt och peppar amazonen
Man kan tycka att det var tråkigt att denna bilkaross skars ned efter avgjutningen, men den hade då passerat 3 ägare efter Peter Svensson, så jag blev den 5 att äga karossen ifråga. Eftersom alla som ägt den innan varit på den med egna initiativ så var den i ett tämligen bedrövligt skick.
Man skall också ha klart för sig att bilar man dragräjsar med tar stryk
Det tog mig mer än 3 månader att byta sparklådor, hjulhus, rikta till tak vrida övriga delarna av karossen något så när rakt innan det gick att spackla upp den. För att få till karossen tillräckligt rak efter riktningen så krävdes det runt 15 Kg spackel, det mesta hamnade på tak och bakskärmar, karossen var mer krokig än man kan tro...
Att det tog sådan tid att få till alla vinklar på bilen berodde på att dessa bilar sattes ihop för hand vilket innebar att det inte finns en amazon som är exakt lik den andra. Bara det här med att bestämma var sparklådorna skall börja och sluta samt var på bakskärmen hjulhuset skall sitta var en prövning, detta beroende på att jag fick olika mått på alla de bilar som jag mätte på. Dom bilar jag mätte på var alla i orört originalskick och detta var inte heller alldeles lätt att hitta .. Det hela gjordes inte lättare av att man också hade lagat karossen med pirat bitar samt modifierat och svetsat om en hel del ytor.
Fronten på bilen var ihop skruvad av bitar från dåvarande Plastfabriken och hade för länge sedan givit upp, så den var det bara att kasta rakt av
En dörrspegel samt bagageluckan i plast fick också ersättas eftersom dom ruttnat helt.
För övrigt så såg allt under inte heller speciellt roligt ut, jag tog en hel del halvtaskiga bilder på undersidan och dom säger en hel del om tillståndet på karossen. Så även om man hade byggt upp bilen igen så hade den bara innehållit en mycket liten del av den ursprungliga bilen.
En snygg fasad kan tyvärr dölja oceaner av skrot....
Bilen kommer ju trots allt att leva vidare som en snygg avgjutning.....
Man skall också ha klart för sig att bilar man dragräjsar med tar stryk
Det tog mig mer än 3 månader att byta sparklådor, hjulhus, rikta till tak vrida övriga delarna av karossen något så när rakt innan det gick att spackla upp den. För att få till karossen tillräckligt rak efter riktningen så krävdes det runt 15 Kg spackel, det mesta hamnade på tak och bakskärmar, karossen var mer krokig än man kan tro...
Att det tog sådan tid att få till alla vinklar på bilen berodde på att dessa bilar sattes ihop för hand vilket innebar att det inte finns en amazon som är exakt lik den andra. Bara det här med att bestämma var sparklådorna skall börja och sluta samt var på bakskärmen hjulhuset skall sitta var en prövning, detta beroende på att jag fick olika mått på alla de bilar som jag mätte på. Dom bilar jag mätte på var alla i orört originalskick och detta var inte heller alldeles lätt att hitta .. Det hela gjordes inte lättare av att man också hade lagat karossen med pirat bitar samt modifierat och svetsat om en hel del ytor.
Fronten på bilen var ihop skruvad av bitar från dåvarande Plastfabriken och hade för länge sedan givit upp, så den var det bara att kasta rakt av
En dörrspegel samt bagageluckan i plast fick också ersättas eftersom dom ruttnat helt.
För övrigt så såg allt under inte heller speciellt roligt ut, jag tog en hel del halvtaskiga bilder på undersidan och dom säger en hel del om tillståndet på karossen. Så även om man hade byggt upp bilen igen så hade den bara innehållit en mycket liten del av den ursprungliga bilen.
En snygg fasad kan tyvärr dölja oceaner av skrot....
Bilen kommer ju trots allt att leva vidare som en snygg avgjutning.....
Re:
Firman lever vidare, Matti Virolainen som jobbat på firman i 40 år jobbar kvar och har inte räknar me att gå bort i första taget.JE Jr wrote:Usch vad tråkigt.
Tur att jag hann dit och hälsa på en gång under försommaren iallafall!
Kanske svårt att svara på mitt i sorgen, men är det tänkt att firman skall leva vidare på något sätt?
Last edited by Murre on Fri Aug 17, 2007 2:42 pm, edited 1 time in total.
Re:
Har en del bilder på bilden som är taget med privat kamera, måste bara få igång scanern, artiklarna tog jag kort på med kamera för att jag inte fick till det.... men det ska ja försöka ordna.Kent1 wrote:Inte för att jag själv är så intresserad av trimning men det är ju en del av svensk bilsporthistoria så jag hoppas att någon kan få fram chassinumret och bilder på bilen som Karl Eric kan lägga in i Amazongalleriet.
För att använda bilderna från tidningarna måste man ha fotografens medgivande men det går kanske att ordna.
Alla ska vi den vägen vandra för eller senare och för det mesta så är det på tok för tidigt. Jag hoppas då att Timos grejer fortsättningsvis kommer att finnas till \"allmänhetens njutning\". Så en efterträdare vill nog de flästa se.
_________________________________________________
Intressant läsning som vanligt Lundin. Jag m fl. vill se den avgjutningen i aktion. Men det tar vi i en annan tråd
_________________________________________________
Intressant läsning som vanligt Lundin. Jag m fl. vill se den avgjutningen i aktion. Men det tar vi i en annan tråd
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/