Timo är död

Moderatorer
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Post by Murre »

Rally Sport & Rally Nytt 1979

Image
Image
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Post by Murre »

Image
Image
iadr
Posts: 21
Joined: Sat Mar 13, 2004 3:16 am
Contact:

Post by iadr »

Interesting. I will have to set some time aside and figure out some of what is written of in the articles. I can often follow this board, but those articles are slow reading for someone who reads just a little Swedish...

I want to correct the misunderstanding I caused- I do not own the cylinder head in the picture on the first page, and will edit my post to say that. I tend to keep copies of photos that I can \"learn\" from, and that was certainly one chamber design I could learn from.

I have it indicated when I saved that both photos are of the same head..? Maybe I was rushed and they were posted the same day to different \"threads\"
I figured the \"plates\" were to either keep heat out of the carburetors or to smooth over the ring notches when it was desired to keep the port diameter small...
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Kul med nostalgi bilder.
Är det nån som vet ifall salt och peppar amazonen finns kvar??
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Re:

Post by perre33 »

b20 wrote:Kul med nostalgi bilder.
Är det nån som vet ifall salt och peppar amazonen finns kvar??
Nej den är nerskuren. :( av xxxxxxx
Men den lämnade sina spår på lundins plastavgjutning
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Post by mhr144 »

mycket tråkigt :( bra initiativ med de gamla repotagen.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Usch vad tråkigt.

Tur att jag hann dit och hälsa på en gång under försommaren iallafall!

Kanske svårt att svara på mitt i sorgen, men är det tänkt att firman skall leva vidare på något sätt?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Inte för att jag själv är så intresserad av trimning men det är ju en del av svensk bilsporthistoria så jag hoppas att någon kan få fram chassinumret och bilder på bilen som Karl Eric kan lägga in i Amazongalleriet.
För att använda bilderna från tidningarna måste man ha fotografens medgivande men det går kanske att ordna.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Salt och peppar amazonen

Post by J.LUNDIN »

Man kan tycka att det var tråkigt att denna bilkaross skars ned efter avgjutningen, men den hade då passerat 3 ägare efter Peter Svensson, så jag blev den 5 att äga karossen ifråga. Eftersom alla som ägt den innan varit på den med egna initiativ så var den i ett tämligen bedrövligt skick.
Man skall också ha klart för sig att bilar man dragräjsar med tar stryk
Det tog mig mer än 3 månader att byta sparklådor, hjulhus, rikta till tak vrida övriga delarna av karossen något så när rakt innan det gick att spackla upp den. För att få till karossen tillräckligt rak efter riktningen så krävdes det runt 15 Kg spackel, det mesta hamnade på tak och bakskärmar, karossen var mer krokig än man kan tro... :shock:
Att det tog sådan tid att få till alla vinklar på bilen berodde på att dessa bilar sattes ihop för hand vilket innebar att det inte finns en amazon som är exakt lik den andra. Bara det här med att bestämma var sparklådorna skall börja och sluta samt var på bakskärmen hjulhuset skall sitta var en prövning, detta beroende på att jag fick olika mått på alla de bilar som jag mätte på. Dom bilar jag mätte på var alla i orört originalskick och detta var inte heller alldeles lätt att hitta .. :D Det hela gjordes inte lättare av att man också hade lagat karossen med pirat bitar samt modifierat och svetsat om en hel del ytor.

Fronten på bilen var ihop skruvad av bitar från dåvarande Plastfabriken och hade för länge sedan givit upp, så den var det bara att kasta rakt av
En dörrspegel samt bagageluckan i plast fick också ersättas eftersom dom ruttnat helt.

För övrigt så såg allt under inte heller speciellt roligt ut, jag tog en hel del halvtaskiga bilder på undersidan och dom säger en hel del om tillståndet på karossen. Så även om man hade byggt upp bilen igen så hade den bara innehållit en mycket liten del av den ursprungliga bilen.
En snygg fasad kan tyvärr dölja oceaner av skrot.... :D

Bilen kommer ju trots allt att leva vidare som en snygg avgjutning..... :D
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re:

Post by Murre »

JE Jr wrote:Usch vad tråkigt.

Tur att jag hann dit och hälsa på en gång under försommaren iallafall!

Kanske svårt att svara på mitt i sorgen, men är det tänkt att firman skall leva vidare på något sätt?
Firman lever vidare, Matti Virolainen som jobbat på firman i 40 år jobbar kvar och har inte räknar me att gå bort i första taget.
Last edited by Murre on Fri Aug 17, 2007 2:42 pm, edited 1 time in total.
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re:

Post by Murre »

Kent1 wrote:Inte för att jag själv är så intresserad av trimning men det är ju en del av svensk bilsporthistoria så jag hoppas att någon kan få fram chassinumret och bilder på bilen som Karl Eric kan lägga in i Amazongalleriet.
För att använda bilderna från tidningarna måste man ha fotografens medgivande men det går kanske att ordna.
Har en del bilder på bilden som är taget med privat kamera, måste bara få igång scanern, artiklarna tog jag kort på med kamera för att jag inte fick till det.... men det ska ja försöka ordna.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Alla ska vi den vägen vandra för eller senare och för det mesta så är det på tok för tidigt. Jag hoppas då att Timos grejer fortsättningsvis kommer att finnas till \"allmänhetens njutning\". Så en efterträdare vill nog de flästa se.
_________________________________________________

Intressant läsning som vanligt Lundin. Jag m fl. vill se den avgjutningen i aktion. Men det tar vi i en annan tråd :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

hur gammal blev han?
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Re:

Post by Murre »

OrreBorre wrote:hur gammal blev han?
Han var 71 skulle fylla 72.
Murre
Posts: 157
Joined: Sat Jun 23, 2007 6:51 pm
Location: Haninge
Contact:

Post by Murre »

Lite bilder från begravningen.

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply