Amazon -65 2dr turbokonvertering och renovering
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
Amazon -65 2dr turbokonvertering och renovering
hej!
tänkte visa lite bilder på mina amazon och motorombygnationen.
amazonen i vnter
lätt trimade b18
grenrörsbygge
intercooler och wastegate
vipparmsbrygga med hemmagjorda vipparmsbockar
oljetråg med skvalpplåt
liten överblick på motorummet i nuläget. sitter en tom motor vid tillverkning av tryckrör mm...
den \"nya\" b20 prepareras för överladdning med m-stakar 8-bultad vev, f-kam, stålkamdrev, smidda ks kolvar och uppgängat till m12 för topplocksbult.
amaznen igen
det var allt för den här gången
komentera gärna
tänkte visa lite bilder på mina amazon och motorombygnationen.
amazonen i vnter
lätt trimade b18
grenrörsbygge
intercooler och wastegate
vipparmsbrygga med hemmagjorda vipparmsbockar
oljetråg med skvalpplåt
liten överblick på motorummet i nuläget. sitter en tom motor vid tillverkning av tryckrör mm...
den \"nya\" b20 prepareras för överladdning med m-stakar 8-bultad vev, f-kam, stålkamdrev, smidda ks kolvar och uppgängat till m12 för topplocksbult.
amaznen igen
det var allt för den här gången
komentera gärna
Last edited by T.Fahlgren on Mon Oct 15, 2007 12:04 am, edited 7 times in total.
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 22
- Joined: Wed May 16, 2007 6:00 pm
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
Re:
tack för alla fina komentarer
troligtvis så kommer jag göra en helt vanlig regbesiktning med turbo. fast laddtrycket kommer ju ligga på högst 0,3bar. det ska visst kunna räcka med en enkel uträkning av effekten eller en bromsning så man får ett intyg att den inte överskrider max effekt eller vridmoment. så det ska gå att lösa.
jag tänkte besikta utan turbo i vår. då har jag två år på mig att komma fram till nått vetting angående besiktningengruppavolvo wrote:Hur ska du besikta bilen sen? eller byter du motor när det är dags?....
troligtvis så kommer jag göra en helt vanlig regbesiktning med turbo. fast laddtrycket kommer ju ligga på högst 0,3bar. det ska visst kunna räcka med en enkel uträkning av effekten eller en bromsning så man får ett intyg att den inte överskrider max effekt eller vridmoment. så det ska gå att lösa.
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 22
- Joined: Wed May 16, 2007 6:00 pm
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
Re:
nej. den där har jag köpt på kl-racing, men jag tror att det är samma tillverkare dockShift wrote:Är det en Biltema-wastegate förresten?
skäms nästan att ha en wastegate som feltema säljer
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
bottendelen ihopsatt
på plats i bilen
stromberg avlastningsventil ett måste, för att fula sig mot alla som har dyra bling bling dumpventiler
alla här på gården verkar inte tycka om det givna bilmärket
på plats i bilen
stromberg avlastningsventil ett måste, för att fula sig mot alla som har dyra bling bling dumpventiler
alla här på gården verkar inte tycka om det givna bilmärket
Last edited by T.Fahlgren on Wed Sep 19, 2007 11:53 am, edited 1 time in total.
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
portningen på toppen påbörjad
här kommar amazonen stå och mysa i vinter
komentera gärna toppen och ge lite förslag
här kommar amazonen stå och mysa i vinter
komentera gärna toppen och ge lite förslag
Last edited by T.Fahlgren on Wed Sep 19, 2007 11:55 am, edited 1 time in total.
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
några bilder verkar ha gett upp
---------------------------------
nåja.
arbetet på toppen har fortsatt
och nu är toppen flödestestad hos jens g i sävar.
lyft, in, ut, mätt vid 28 tum vattenpelare
2mm 46cfm 43cfm
4mm 91,5 79
6mm 126 105
8mm 156 120
10mm 170 132
12mm 168 139
14mm 171 142
avgaskanalen hade jag lyckats med ganska bra som synes. insug slutade öka vid 10mm lyft på grund dålig innerradie, men de kommer förbättras så den förmodligen kommer öka mot 180 cfm vid 14mm lyft. avgaskanalen hade små skönhetsfel, som också kommer förbättras och kanske ge några cfm.[/img]
---------------------------------
nåja.
arbetet på toppen har fortsatt
och nu är toppen flödestestad hos jens g i sävar.
lyft, in, ut, mätt vid 28 tum vattenpelare
2mm 46cfm 43cfm
4mm 91,5 79
6mm 126 105
8mm 156 120
10mm 170 132
12mm 168 139
14mm 171 142
avgaskanalen hade jag lyckats med ganska bra som synes. insug slutade öka vid 10mm lyft på grund dålig innerradie, men de kommer förbättras så den förmodligen kommer öka mot 180 cfm vid 14mm lyft. avgaskanalen hade små skönhetsfel, som också kommer förbättras och kanske ge några cfm.[/img]
Amazon -65 TIC
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm
-
- Posts: 49
- Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
- Contact:
-
- Posts: 115
- Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm