hammarlack!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
perterpops
Posts: 8
Joined: Tue Apr 06, 2004 9:58 am

hammarlack!

Post by perterpops »

tjena! jag har fått ta på en risig amazon och undrar om det är någon som har lackat sin amazon med hammarlack. jag har ingen möjlighet att ha bilen inne så jag måsate låta den stå ute och med hammarlack så borde ju karossen klara sig bra!? jag är inte ute efter att det ska bli snyggt som ni nog har förstått. och till alla originalare som blir sura när de läser detta kan jag bara säga att bilen är ett ruckel...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

lack

Post by Stoffe »

Tjena!

Hammarlack funkar väll hyfsat, men det är inte en bensintålig färg.. men ta bort så mycket rost som du kan innan du målar på, måla på flera lager oxå..
det står ju att man kan måla direkt på rost på burken nämligen men min erfarenhet av det är att det rostar igenom i alla fall sen men det tar mycket längre tid än vad skulle ha gjort om man inte hade nån färg på överhuvudtaget. om du bara ska vinterföravara bilen och har plåtrena ytor så rekomenderar jag att du smetar på rikligt med fett istället för att provisoriskt måla för du ska ju ändå göra iordning ochlacka bilen sen ändå? då är det mycket enklare och ta bort en fett klick än att slipa bort hammarlack.

lycka till!!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Hammarlack innehåller silikon och det kan bli problem att lacka senare.
-anglofil-
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hammarlack blir svårslipat sen det torkat och fult.
Hoppas du inte menar att du ska lacka utvändigt, utan i hjulhus mm. :roll:
\"Lackar\" du hela bilen så, ja då får du stora problem sen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Primer är fint!

Post by Lindqvist »

Varför inte använda vanlig grundfärg?? :shock:
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tillfälliga lösningar/fusk-lösningar vållar oftast bara merarbete och problem. Det är väl bättre att slipa bort rosten ordentligt, svetsa i ny plåt om det är genomgående rost, och sedan tvätta ordentligt, dimma på en etsande grund innan du lägger på en riktigt 2-komponents grundfärg (epoxy).

I princip blir det inte mer arbete än att måla över redan rostiga partier med hammarlack som sedan måste slipas bort helt och hållet innan du lackerar bilen, och saneras helt från de partier som skall lackeras.

Gör jobbet grundligt redan nu så blir det enklare/billigare i längden.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Tja Perterpops!
Är inte Hammarlack ganska dyrt? Jag skulle isåfall föreslå att du köper en eller två stora burkar grundfärg (rödbrun) från biltema, en aning billigare skulle jag tro men jag misstänker att du är ute efter å ha en svart amazon, hoppas bilen din blir frän!
Post Reply