Förgasarproblem b18?
Förgasarproblem b18?
Hej,
Sitter med en AQ120, B18 med dubbla zenith-stromberg cd175. Motorn låter- och går bra på låga varv, men när jag ska dra på så börjar det puttra och det är ingen kraft i båt-skrället. Dessutom så vägrar den starta när den är varm, måste vänta 3-4 minuter innan den hoppar igång igen. Har kollat runt lite på forumet, men är lite fundersam på hur jag ska gå vidare.
1. Ånglås i förgasaren; hur botar man det?
2. Flottörnivån; måste jag plocka bort förgasarna?
3. Synkning; är det hopplöst för en amatör att ge sig på detta? Fick ett råd att byta ut de båda förgasarna, mot en enkel. Vad säger panelen om det?
Eller kan det vara tändningen som behöver justeras?
mvh
/Fredrik
Sitter med en AQ120, B18 med dubbla zenith-stromberg cd175. Motorn låter- och går bra på låga varv, men när jag ska dra på så börjar det puttra och det är ingen kraft i båt-skrället. Dessutom så vägrar den starta när den är varm, måste vänta 3-4 minuter innan den hoppar igång igen. Har kollat runt lite på forumet, men är lite fundersam på hur jag ska gå vidare.
1. Ånglås i förgasaren; hur botar man det?
2. Flottörnivån; måste jag plocka bort förgasarna?
3. Synkning; är det hopplöst för en amatör att ge sig på detta? Fick ett råd att byta ut de båda förgasarna, mot en enkel. Vad säger panelen om det?
Eller kan det vara tändningen som behöver justeras?
mvh
/Fredrik
Re: Förgasarproblem b18?
Är det ett originalmontage?wrango wrote:B18 med dubbla zenith-stromberg cd175
1. Ånglås
2. Flottörnivån
3. Synkning
Eller kan det vara tändningen som behöver justeras?
Om ja på ovanstående är bestyckningen rätt?
Har den alltid (vad du vet) gått illa eller har den plötsligt fått fnatt?
1. Ånglås kan man bota med en isolerande distans mellan förgasare och insug, men jag har svårt att förstå varför ett ånglås skulle bildas när du ska dra på.
2. Vid justering av flottörnivå så ska man vända förgasaren upp och ned så det kan vara lämpligt att göra på en lös förgasare.
3. Naturligtvis ska man ge sig på synkroniseringen själv men ett ovillkorligt krav är då att förgasarna är i nyskick dvs renoverade med alla slitdelar utbytt och med rätt slitdelar naturligtvis.
Det är absolut förbjudet att pilla på förgasarjusteringen innan man är säker på att det inte är något fel på tändsystemet med fördelare (ev glapp) eller motorn i övrigt tex ventilspel kamslitage eller kompression.
Börja med kontroll av förgasarmembranen och sedan tändningen.
Har du kollat med en stroblampa att tändningen är jämn och fin och inte hoppar samt att den är korrekt ställd?
I övrigt kan jag bara instämma i kören av råd ovan. Angående ånglås så kan det ju undvikas mha. bakelitdistans, men även mha. en värmereflekterande plåt som läggs mellan förgasaren och insuget och som har en sköld för att hindra värmestrålning från grenröret (samt bränsledropp direkt mot grenröret vid läckage?).
Berätta gärna vad du gör i din felsökning och hur det går så kan vi ge fler råd.
I övrigt kan jag bara instämma i kören av råd ovan. Angående ånglås så kan det ju undvikas mha. bakelitdistans, men även mha. en värmereflekterande plåt som läggs mellan förgasaren och insuget och som har en sköld för att hindra värmestrålning från grenröret (samt bränsledropp direkt mot grenröret vid läckage?).
Berätta gärna vad du gör i din felsökning och hur det går så kan vi ge fler råd.
Hej,
Ett par frågor till ang marinkonverterad B18 med dubbla cd175.
Det smäller i förgasarna när jag kommer upp i ca 3000varv. Kan det vara membranen som behöver bytas,?
Sen så sitter det ett rör ut från blocket som leder en del av avgasflödet tillbaka in till luftfiltret. Verkar onödigt att föra in avgaser i förgasaren!? Kan man plugga den utan otrevliga biverkningar?
Hälsningar
/Fredrik
Ett par frågor till ang marinkonverterad B18 med dubbla cd175.
Det smäller i förgasarna när jag kommer upp i ca 3000varv. Kan det vara membranen som behöver bytas,?
Sen så sitter det ett rör ut från blocket som leder en del av avgasflödet tillbaka in till luftfiltret. Verkar onödigt att föra in avgaser i förgasaren!? Kan man plugga den utan otrevliga biverkningar?
Hälsningar
/Fredrik
Att det knäpper/smäller vid 3000 varv ur insuget kan bero på att motorn går snålt, felaktig tändning osv.
Röret som leds tillbaka in i motorn är inte avgaser utan vevhusventilation. Det är altså \"oljedimma\" från vevhuset som leds in igen och förbränns. På B18 t.o.m 1964 (bilmonterad) leds vevhusventilationen ut i nederkant av motorn vinklad bakåt och fungerar som rostskydd av underredet.
Röret som leds tillbaka in i motorn är inte avgaser utan vevhusventilation. Det är altså \"oljedimma\" från vevhuset som leds in igen och förbränns. På B18 t.o.m 1964 (bilmonterad) leds vevhusventilationen ut i nederkant av motorn vinklad bakåt och fungerar som rostskydd av underredet.
Re:
Jag har vevhusventilationen ut i nederkant av motorn på min -65aD59471 wrote:Att det knäpper/smäller vid 3000 varv ur insuget kan bero på att motorn går snålt, felaktig tändning osv.
Röret som leds tillbaka in i motorn är inte avgaser utan vevhusventilation. Det är altså "oljedimma" från vevhuset som leds in igen och förbränns. På B18 t.o.m 1964 (bilmonterad) leds vevhusventilationen ut i nederkant av motorn vinklad bakåt och fungerar som rostskydd av underredet.
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
Det är möjligt att det hängde kvar lite längre än 1964. Men mycket längre än 1965 fanns det väl inte kvar? Jag hade för mig att årtalet var 1964 men jag kan nog ha fel.
Bosse Bildoktorn nämnde något om det fenomenala rostskyddet på Amazon t.o.m 1964 års modell där vevhusventilationen leddes ut under bilen. Det var i ett avsnitt där han rensade filterburken för vevhusventilationen på en nyare volvo (850?).
Bosse Bildoktorn nämnde något om det fenomenala rostskyddet på Amazon t.o.m 1964 års modell där vevhusventilationen leddes ut under bilen. Det var i ett avsnitt där han rensade filterburken för vevhusventilationen på en nyare volvo (850?).
Hej igen,
* Nu har vi ställt in tändningen, låg på 5grader, men skulle vara 20...
* Bytt förgasarmembranen
* Nya tändstift, volvo orginal
Men när man varvar upp den i över 3000 varv börjar den skjuta ur förgasarna och orkar ingenting. Har ni fler förslag på vad man bör prova härnäst?
Kan det vara ventilerna? Vikterna i fördelaren? Inställning av förgasarna?
/Fredrik
* Nu har vi ställt in tändningen, låg på 5grader, men skulle vara 20...
* Bytt förgasarmembranen
* Nya tändstift, volvo orginal
Men när man varvar upp den i över 3000 varv börjar den skjuta ur förgasarna och orkar ingenting. Har ni fler förslag på vad man bör prova härnäst?
Kan det vara ventilerna? Vikterna i fördelaren? Inställning av förgasarna?
/Fredrik