Min Amazon 1957

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Var hittar man tyget till sittdynorna?
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

VP har tagit fram tyget. Dom har även tagit fram vinylen till 1957. Märkligt tycker jag... När man inte tar upp tillverkning på vitala delar till dom tidiga modellerna så tar man fram klädslar till en bil som kanske bara finns i 50 exemplar. Varför tar man inte fram dom undre länkarmarna tex. Eller mattorna som jag hade två NOS av och dom skulle fått låna av mig gratis...
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Det var roligt att höra, en sak mindre att fundera på hur man ska lösa..
Jag skulle också gärna se att de reproducerade mattorna......
:)
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Ja, dom hade ju shansen men tog den inte, ingen kan ju fatta varför dom gjorde som dom gjorde, hitta nos mattor igen finns ju inte ens på kartan! Dom sa att dete var för dyrt att ta fram verktyget. Men för sjutton, dom får väll ta bra betalt i stället! Det är ju fler årsmodeller som har samma matta som -57. Någon som vet hur länge dom hängde med? klädseln fanns ju bara 1957...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jaha! Då var snön här, och amazonen har man ställt på vinterförvaring i ett garage jag får låna. Nu är det bara att vänta på våren, hoppas inte den här vintern blir lika lång som den förra.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Litet steg narmare orginal!

Lars Bd Var vänlig att sälja en orginalfälg daterad -57! Mycket tacksam för den. Den skall blästras av och målas upp i rätt kulör med sprayburk. Hur som haver tängte jag ha den på reservdäcket i bakluckan.
Killen i den lokala videobutiken trodde att jag hade beställt en ost :D

Nu skall jag bara ha rätt på två fälgar till innan det blir helt rätt!

MvH
Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Idag fick jag leverans från AB Bribos. 4 nya diagonaldäck med vit sida. Kommer att göra sig jäkligt fint på bilen.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

trevligt :D får man fråga vad du fick punga ut med för att åka så lyxigt?
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

6 500:-

Priset kommer dock att gå upp vid årskiftet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Är det bara en fälg kvar nu till original.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jepp! Söker med ljus och lykta efter ett reservhjul!

Bilen har bara kvar framhjulsfäljarna av någon annledning. Min gammelmorbror var ju ingen vidare förare, vet inte om det kan ha med det att göra.

Men nu har jag i alla fall hittat till hela bilen utom till reservhjulet. Skulle vara gött att hitta ett orginaldäck med bred vit sida till reservhjulet också. Vill ha ett patinerat däck där iom att hela bilen har patina, det ser fel ut med ett nytt då... Även om jag köppte nya till bilen, det berodde mest på säkerhet.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Nu har jag kränkt på två av dom nya däcken med vit sida. Skall åka upp och sätta på dom på bilen senare idag. Det blev mycket vackrare än med svarta nya däck.

Dom två 57 fälgarna jag har hittat har jag lamnat in för blästring. När dom är klara med det så skall jag lämna in dom till min granne som är lackerare så får han spruta på dom lite snabt.

Jag har även funnit orginal lyktpottor till bilen, men saknar fästringen som sitter bakom lycktan och gör att man kan ställa ljuset upp eller ner.
Den har reservdelsnummer 653150 och är spesiella för 1957 års modell. Hela lyktpottan skiljer sid från senare årsmodeller.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Hur går det med bilen och de nya däcken? Angående fästringen så står det i alla fall i Volvos katalog att nr 653150 passar på bilar från P12104 upp till chassinr 42248 med vissa undantag. D.v.s till alla bilar som skall ha breda strålkastarsargar så de borde väl inte vara helt omöjliga att hitta?
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hej!

Ursäkta dröjjesmålet. Vad jag vet så är dt bara på 1957 års modell som dom sitter, men jag vet inte säkert. Jag har inte kollat det med chassinummren som du har gjort så det stämmer nog som du säger. Hur som haver så är dom inte lätta. Jag har inte hittat några i alla fall, tyvär! Det är ju bara dom och hornen bak som saknas innan det är orginal allt ihopa. Bortsett från slangklämmor ets, men det kommer dt med vad det lider!

Jag har nu varit ute och tagit premiär turen med amazonen. Den är riktigt trevlig att köra med dom nya däcken. Jag har ju hört folk som har lämnat skräck exempell på hur bilen ska bete sig med diagonaldäck. Och jag tycker inte att dom har gett en rättvis bild åt upplevelsen. Visst blev det lite spårkänsligare och så men det blev en mjukare gång, den flyter med mera i ogämnheterna i gatan. Jag är helnöjd!

Har renoverat ljuskontakten också så att dimningen på instrumentbelysningen fungerar, vidare har jag hittat instruktionsplasten till värme reglaget som jag har pillat dit, bara det var ett litet hel****e.
Bytt till någorlunda hela lyktpottor fram, dom var i alla fall bättre än dom som jag hade innan.

Ha det gött!
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Grattis Micke!

Packboxen till ingående på bakaxeln har gett upp och en fin pöl med olja ligger på garage golvet, perfekt! jag han ju köra med bilen en gång i sommar i alla fall...

Någon som har nått bra tipps? JAg har den äldsta typen av bakaxel, samma som man hittar på PV... Svårt att hitta delar?
Post Reply