man vinner nog inte lika mycket på en B20 då lyftarna inte har samma höga hastighet (1.5 i utv) som på en motor med direkttryckande kam.
läste i smokey boken att det nästan bara gjorde av sig att lätta ventilen och retanern och övre delen av fjädern i de praktiska proverna han hadde gjort på CSB motorerna med liknande uppbyggnad som B20.
men det är klart att all vikt är viktig att få bort bara det inte är på bekostnad av hålbarheten.
räkna med att det blir en del skumma belastningar på en vass turbo motor om man gämför med en sugis.
BOA 6
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
Det optimala vore väl en upponervänd tryckare a'la B21/23 motorerna och en längre stötstång? Borde kunna gå att göra den grymt lätt, men blir nog jätteryrt att få specialtillverkat.
Jag har för mig jag läst nånstans att en stdtryckare väger 85g och en Volvos lättade (tror jag) väger 57g.
Jag har för mig jag läst nånstans att en stdtryckare väger 85g och en Volvos lättade (tror jag) väger 57g.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Re:
Och om man tänker "full-race" DragRace SBC som varvar över 10000 rpm, dom har ju rull-lyftare som också väger en hel del.jens gustavsson wrote:man vinner nog inte lika mycket på en B20 då lyftarna inte har samma höga hastighet (1.5 i utv) som på en motor med direkttryckande kam.
läste i smokey boken att det nästan bara gjorde av sig att lätta ventilen och retanern och övre delen av fjädern i de praktiska proverna han hadde gjort på CSB motorerna med liknande uppbyggnad som B20.
Kanske det är bara historisk börda att man måste ha lättade lyftare?
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re:
det går nog inte att jämföra med en v8 som har tregånger mer ventilfjäder och mycket modärna och genomtänkta kamprofiler.OttoB wrote:Och om man tänker "full-race" DragRace SBC som varvar över 10000 rpm, dom har ju rull-lyftare som också väger en hel del.jens gustavsson wrote:man vinner nog inte lika mycket på en B20 då lyftarna inte har samma höga hastighet (1.5 i utv) som på en motor med direkttryckande kam.
läste i smokey boken att det nästan bara gjorde av sig att lätta ventilen och retanern och övre delen av fjädern i de praktiska proverna han hadde gjort på CSB motorerna med liknande uppbyggnad som B20.
Kanske det är bara historisk börda att man måste ha lättade lyftare?
man ska använda lätta saker i ventilmekanismen helt klart.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se