En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Ja det kan vara kul att komma in med en Amazon till framvagnsinställning :roll: .. Jag hittade 1 enda firma som ville göra det till mig här i Kristianstadtrakten och den tänker jag inte nämna vid namn.. Varför? Jo, jag fick visa var han skulle skruva o var han skulle lägga brickor emellan trots att han var den gamle kunnige på firman..Mina rattsplines sabbade han rejält när han skulle trycka dit ratten igen efter justering.. Allt som allt 3 timmar.. Men det blev bra till slut..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

A/C artikel i Amazonbladet del1

Post by QV »

För Er som inte är medlemar så kommer här en kopia på min artikel i Amazonbladet.

Håller på att renover min Amazon -63. Eftersom det börjar dra ut på tiden så har man förnärvarande lätt panik att nu skall det ihop.
Tänkte med denna artikel vissa på början av min montering av A/C i bilen.
Eftersom det inte var något \"original\" tillbehör i min Amazon så sökte jag efter A/C och hittade denna via Peter i Norrköping. A/C komer ursprunlingen ifrån en Duett -65'a ifrån Florida. Denna A/C vart eftermonterat i USA och numera expoterad till Sverige för att tjänstgöra i min Amazon.
Det som jag köpte var en förångare (den delen som kyler kupén) och fästena till kompresorn som skall sitta på motorn.
Om vi börjar med \"järnskrotet\" som jag lite föraktfullt kallar plåtdetaljerna som skall hålla kompressorn så ser man att en A/C kompressor skakar en hel del.
Image
Dessa detaljer är väldigt kraftiga och har många fästpunkter i motorn.
Den stående plåten som är något tjockare än bakelitpackningen bakom bensinpumpen sitter fastsatt bakom besinpumpen (istället för bakelitpackningen)
Image
på ena bulten av motorfästet, 2 av bultarna till transmitionskåpan,
Image
en bult till vattenpumpen och slutligen i toppen (den bulten som håller fast bensinröret).
Spännrullen sitter monterad på andra sidan av toppen under två av topplocksbultarna och en pinbult till grenröret.
Image
Sedan sitter det även en tvärslå mellan hållaren till spännrullen och den stående plåten för A/C kompressorn.
Image
Allt detta utskuret för hand med gassvets i tjock stålplåt.
De flesta bultarna passar men några måsta bli längre. Pinnbulten vid grenröret har blivit till en bult. De två bultarna till tramsmitionskåpan måste vara längre och bulten till toppen behöver och en längre längd samt ett distansrör.
Ettans tändhatt bör vara av vinklat utförande.
Image
Ett bekymmer som jag märkte vid provmonteringen är att den bilen den satt på hade oljepåfyllningslocket i framkant. Det har inte jag så några distansbrickor måste tillverkas.


Förångaren, den delen som tar bort värme ur kupén (den tillför alltså inte kyla?) skall monteras under instrumentbrädan.
Image
I mitt fall så måste jag göra tre modifieringar för att kunna montera denna.
#1 flytta på hållaren / låset för kjedjan till kylargardinen.
#2 kapa / bocka om handskhyllan på passarskerarsidan
#3 bocka om växelspaken så att den inte tar i förångaren.
#4 borra upp hål i kardantunen för kondensvatten slangarna
#5 ta upp hål i torpedväggen för att få in slangarna från kompressorn.
#6 placera fästpunkter på torpedväggen för att hålla upp förångaren (sa jag tre saker?)
Image
En remskiva med plats för två remmar var inte det lättaste att få tag på. Köpte en på anonns med plats för tre remmar (från en bandvagn) försäljaren sa att alla tre spåren var av samma diameter men detta var inte fallet. Dom två yttre är av mindre diameter. Nu var inte köpeskillingen så stor så jag orkade inte klaga på detta. Utan det vart en till import från USA.
Image

Till min hjälp att veta hur monteringen skall gå till har jag fått en beskrivning tillsänt mig av Peter som också har hjälpt mig (läs sålt) att få fram detaljerna.
Denna beskrivning finns att få på klubbens hemsida.

Har ännu inte köpt kompressor eller kondensor (den sitter i fronten alltså). För min del blir det en \"modern\" Sandem kompressor på grund av att #1 mer effektiv än en gammal #2 de moderna kylmedierna har en sämre verkningsgrad än de äldre så kompressorn kommer att få jobba hårdare.
Skall också behålla min likströmsgenerator och har därmed fått en del komentarer att laddströmen inte kommer att räcka till. Vi får se hur det blir med det.
Det som inte står i beskrivningarna och som jag har planer på att utföra är en WOT switch (wide open throtel) alltså om man gasar fult så kommer denna brytare att stänga av A/C kompressorn så att alla 75 HK kan användas till framdrivningen av bilen brummmmmm.

Till Er alla som också blir avundsjuka när ni ser alla STORA, VARMA garage med BRA BELYSNING så sänder jag med en bild på mitt krypin.
Image
Ha de

Janne / 2755
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:11 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Framvagnsjustering

Post by QV »

Så dår har man varit och justerat framvagn (och bak vagn).

Image

Innan jag åkte till verkstaden (bilia i strängnäs) så tag jag fram och rengjorde alla justerbrickor jag hade till både övre bärarm och framvagn samt skrev ut en VOLVO verkstadshandbok om hur man justerar en framvagn. OBS att jag skall till en VOLVO verkstad.

Personen som justerade bilen ville inte vara med på bild men han hade inte justerat en Amazon /140 framvagn på 30 år och han var en av de två äldsta på verkstaden. Han gick direkt och hämtade min kopia av verkstadsboken för de hade slängt sina för länge sedan. Det jag inte tog med mig till verkstaden var tumnycklar.... det finns inte men mm passar OK på framvagnen. Efter att ha kollat i boken i 10 minuter började vi (mest han) att montera hjul????? vad det nu heter. Bakvagnen stog bra men vänster framhjul var lite snett. Både camber och caster justerades. 4,5 mm och 5.0 mm brickor monterades bort från de två bultarna som höll fast den övre bärarmen i framvagnsbalken. Nåväl 1,5 timmar senare och 1100 fattigare har man en justerad framvagn (och inmätt bakvagn).

Eftersom jag inte har fått inmonterad några sidoruter i dörrarna så fick man montera på pälsmössan i morse innan man åkte i väg (06:35)

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:10 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Sidoruter

Post by QV »

Sidoruter ja

Eftersom man har en förmåga är \"nörda ner sig\" i allt vad info heter och dubbelchecka mot verkligheten har jag kommit fram till följande.

Image

Har funnit tre varianter av märkning på ventrutan.
Den understa (sunex) är den älsta typen som jag hade på min 60 och 63'a. 64 hade en annan av de två (kommer inte ihåg vilken.....)

De äldre är i höger och vänster utförande från fabrik men som reservdel finns bara en typ. De nyare verkar bara vara av en typ (alltså rättvänd text på höger sida).

De äldre skall monteras så att man kan läsa texten rättvänd utifrån.

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:10 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Demontera mera!

Post by QV »

Om ingen har märt det ännu så gillar jag att plocka isär saker :D man blir glad av att montera ner i beståndsdelar 8) Att plocka ihop är också kul.... Med risk för mer \"nördighet\" så har jag spenderat denna rengninga dag med början på ett framtida Amazon projekt.

Det projektet är dold modern tändspole. Jag fick en trasig tändspole av min granne för några år sedan. Denna har nu blivit rensad.

Image
Image
Image

Först börjar vi med rensningen av spolen
Tycker att bilderna talar för sig själva. Det tog en timme att rensa bort innanmätet.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Sedan över till låsdelen. Den hade en \"skada\" efter urmonteringen av låset. Invändig var den mycket fin så man borde inte ha bekymmer med denna förutom den groteska returfjärden som har sönder startnycklar
:evil:
Image
Image
Image
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Wow! Uppföljning snarast!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Vet inte riktigt hur jag skall göra uppföljningen :?:

För att dölja den moderna spolen så tar man en lång tändkabel från fördelaren, trär den igenom den nu tomma \"originalspolen\" så att den kommer fram på insidan av torpedväggen. Gör likadant med kabeln från brytarna. + till spolen finns redan vid tändningslåset och så moterar man spolen där den inte syns.

:D KLART :D Valfri spole kan användas utan att originalnördar ser att det är bytt 8)

Problemet som skall lösas är att få till brytarens genomgång utan att knäcka backeliten. Får borra lite försiktigt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Uppföljning

Post by QV »

Då har man gjort färdigt blindgångaren.

Anslutningen mot brytaren var med M5 gänga så jag borrade ut med 4mm borr (mittmarkering kom fram när jag slipade av originalet). Kopparanslutningen för tändkabeln borrades ur med 8,5 mm borr. Naturligtvis släppte kopparn mot bakeliten och började snurra med, men det är ju sådant som händer hela tiden...
Image
Image
Image
I fotot ovan så ser man sprickan i bakeliten tydligt.

Efter en tvättning så var det ihopmontering för demosyfte. Innan det är färdigt så skall det målas och hänga på en etikett.

Image
Elsladden är ihopkopplad med skruven på insidan av spolen och skall kopplas in på nästa tändspole.

Någon mer instruktion på låset blir det inte, för den vart nedmonterad i ren nyfikenhet på returfjärdern konstruktion. Kan peta in någon förklarande pil i fotot om det önskas.

Vid tangenten
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Demontera Mera! Det är bra väder när det regnar.

Post by QV »

Skulle ju igentligen montera ihop rutramar, men min sambo säger att vi inte hinner med Höör i år :oops: så man får väl gråta en skvätt istället. Så för att bli glad börjar man att demontera. I dag när jag plockade isär kupedelen till A/Cn så stog man med fläktmotorn i handen och såg rotationriktningspilen .... fan fan fan fan ... har jag roterat motorn eller inte :oops: Då är det bra med löjligt mycket foton. Efter rensning av dubletter och taskig skärpa så är det \"bara\" 60 foton kvar som visar hur A/Cn sitter ihop. Länge leve digitalkamera.

Nåväl Frigiking A/C del vart somsagt var nedplockad idag.
Först skarvade jag på matningskabeln till A/Cn elsystem som bara består av svarta kablar. Nu är jag inte så glad i bara svarta kablar så det vart en röd.
Image

Under provkörning så vart man varse om att fläktmotorn behöver bytas eller servas. Den tjuter :evil: på alla varv utom maxvarv
Image

Säljaren (Peter) sa att det är inga konstiga reservdelar till A/C utan det ser lika ut än i dag och det verkar stämma för jag har sett en bild på en liknande motor i ett flertal kataloger men den kanske går att rädda.

Fronten har fått några sprickor med åren, så det blir till att lima kanterna innan hopmontering
Image

Trots idogt blåsande med tryckluften finner man detta i fläktens innanmäte! Urk Gamal unken lukt vill jag inte ha i min kupe när jag är färdig det förtar körglädjen.
Image

Det var allt från Jannes bildemontering i dag!

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:09 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Kul att få se ett lite annorlunda projekt ibland! Keep up the good work!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Min plan är att renovera bilen NU inte rullande renovering under flera årtionden. När det gäller A/C så har jag ingen kunskap (eller hade ingen kunskap) så jag måste kolla allt.

Jämför man med ex framvagnsinställning så finns det verkstäder som har utrustning men personalen vet inte hur man gör ..... med dessa gamla bilar.

Så om jag åker till an A/C firma, hur vet jag att de monterar en väl dimensionerad kondensor och pump och inte bara tar det som de finner i första bästa katalog som passar utan för mycket bekymmer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

en ny dag utan jobb på sidoruter

Post by QV »

Har svårt att få inspiration till att jobba med sidoruter....
Fläktmotorn vart iallafall nedmonterad i beståndsdelar (har ni hört det förut??)
Image
Papperstussarna som sticker ut är indränkta med olja så att oljebronset får lite ny smörjning. Få se hur lätt det blir att montera ihop denna med kolen fastsatta inuti den högra kåpan. Men det var så dom monterades ihop på fabriken så omöjligt skall det inte vara.

Kylargardinen var inte av bästa skick. Fann en på marknaden i Köping som var NOS. Jippi säljaren sa att det var B16 gardin men jag tyckte att den så rätt utt så jag köpte den iallafall. 8) Är det någon som har ett ögonmått att sälja till mig :shock: Så här ser den ut
Image
Den var till hjälp för man ser hur det var monterat frånbörjan. ex så är gardinen längre än banden som rulas ut så att fläkten kan suga fast gardinen ordentligt mot kylaren.

Min(a) gardiner var av sämre slag och behövde blandannat en ny trälist i nederkant. Bästa virket för trälister finns i ....
Image
gammla fönster. så här vart den färdighyvlad
Image

Åker på att skarva själva gardinen allternativt så får man stoppa gardinen innan den kommer för högt upp. Funderade först på att gå ner till skomakaren och låta han sy sömen men så letade man lite i ladan och fann denna
Image
en gammal symaskin som klarar av läder (enligt instruktionsboken iallfall)

Det var allt för ikväll

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:07 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Imponerande onekligen!!! :shock:
Du verkar kunna det mesta...
Om du är händig behöver jag inte fråga... Men känner du att du \"bemästrar\" det mesta eller handlar det om att våga mest???
Några tips till en medioker mekare??? :roll:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

underhållande som vanligt! :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

roberth wrote:Imponerande onekligen!!! :shock:
Du verkar kunna det mesta...
Om du är händig behöver jag inte fråga... Men känner du att du "bemästrar" det mesta eller handlar det om att våga mest???
Några tips till en medioker mekare??? :roll:
Jag har bestämt mig för att inte börja med växellådor (bil) och bakaxlar. Men för övrigt så skruvar jag med allt.
Har en utbildning på eletronik från förra årtusendet och jobbat många år med finmekanik (drygt 20).

Tips!
Det som fick mig att bli "bättre" är att släppa hämningarna. Om du står inför ett problem som kräver att man kapar, bockar om, svetsar ihop ett specialverktyg SÅ GÖR DET. Sluta hatta och få blodiga knogar, det blir det inte roligare av. Man kan ju välja utgångsmaterialet så att det inte blir för dyrt ex Biltema 10års garanti verktyg. (där av att jag har rätt mycket verktyg från dom fast det är en del kamaza tool på väg in nu)

Men grundregeln är att om det är trasigt så gör det inget om det blir trasigare. (nästan så att Gandi kunda ha sagt det).
Om du läser min artikel på dörrlås så var jag "tvungen" att riva ner 12 lås (kanske inte 12 men iallfall 5-6) för att veta hur det vart slitet och dubbelcheka monteringar. Med hjälp av en låssmed så hade det gått med 2 lås, men nu frågade jag ingen.

Annars är jag väldigt förstjust i hantverk. Alla hantverkare med några år på nacken kan lära en saker om man bara tittar på hur dom jobbar.
Förövrigt syr jag på min medeltidsdräkt ibland (den tar många år att bli komplett).
Köpte ett torp för drygt 20 år sedan som jag renoverar
Har även en del mopeder/MC samt någon cykel som väntar på min tid.

Så ja, jag vågar att misslyckas. Vilket jag gör emellanåt. Man kan ju inte vara bäst på allt 8)

Problemet är att lönen inkräktar för mycket på fritiden...... :? man vill ju ha tid till långfärdsskridskor, kajakpadlin och bergsklättring .... cykling ... geocatsing... visst ja, familjen också :oops:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply