Stora elmysteriet

Moderatorer
Post Reply
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

Stora elmysteriet

Post by Sthlm »

Vet inte om detta hänger ihop eller ej. Men eftersom problemen dök upp inom två veckors tid så blir jag ju klart fundersam...


1. Var tvungen att byta vänster H4-insats två gånger (halvljuset funkade inte). Sen funkade det. Tänkte \"jaja, dålig kvalitet på lampan\"
2. Förra veckan: bromsljuskontakten lade av. Bytte. Funkar. Tänkte \"jaja, den har ju suttit ett tag\".
3. Igår: Overdriven börjar bränna säkringar. Kröp under, felet tycks ligga efter brytaren på 4ans växel, tänkte \"jaja, solenoiden är väl bränd\" (skrev en tråd om detta igår under transmission). Säkringarna brinner även om jag kopplar bort övriga förbrukarkablar på den säkringen.
4. Och så idag: BÅDE hel och halvljus försvann. Varsel- och bakljus lyser som de ska, men när jag drar ut ljusomkopplaren ett snäpp så kommer inget halvljus - bara att den blå helljuslampan på instrumentbrädan börjar lysa. Oavsett fotomkopplarens läge.

Har konstaterat att:
- helljusblinken och helljusrelät funkar från \"noll\" (får också blå indikation i kupén) men fortfarande inget där framme.
- det kommer plus fram till sockerbiten
- alla säkringar har plus på båda sidor när motorn är igång
- överväxelrelät, spak, lampa funkar
- H4:ornas jordkablar sitter åtminstone okulärt som de ska (och blinkers/varsel lyser ju, jordade på samma ställen).
- Inga konstigheter med fläkt, stereo, torkare, instrumentbelysning eller nånting annat. Men det kommer väl...


Så nu börjar jag bli riktigt misstänksam. Trots trippelläsning av elschemat (-69:a) hittar jag ingen rimlig punkt där saker strålar samman. All logik säger att inget borde hänga ihop eftersom det är olika kretsar. Men den stora elspökesfrossan börjar ju sätta in...
Någon som vill bränna av lite hjärnceller på vilka felsökningar och utbyten jag ska ge mig på?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kontrollera att lamporna är hela samt att alla kablar på generatorn sitter där de ska.
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

Mysteriet löst... antar jag

Post by Sthlm »

Vaknade faktiskt mitt i natten med lösningen (varför kan man inte ha ett normalt undermedvetet som tänker på snusk eller nåt...;-)): Generatorn!
Mycket riktigt, vid uppmätning laddade den drygt 17 volt vilket rimligen måste va skälet till att komponenter bränts. Bytt laddrelä och det laddar lagom nu.
Ska byta bägge ljusomkopplarna och solenoiden också, lär väl visa sig om det var rätt lösning...
Post Reply