Upphakat värmespjäll?

Moderatorer
Post Reply
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Upphakat värmespjäll?

Post by amiz-raggarn »

Ja nu råkar det inte bättre än att mitt värmespjäll har hakat upp sig/fastnatt?
Själva reglaget går som det alltid har gjort.. och höljet till vajern har inte spppt fårn skruven i bakkant som håller den. Utan jag misstänker att nåt har hänt inne i värmepaketet...
Tänkte riva isät i helgen och kolla lite, men gi med tips vad det kan var och berätta hur man ska gå till väga etc...
Gärna lite bilder på hur det ser ut!

tack på förhand! //Pontus!
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Vad menar du med värmespjäll, är det spjällen som påverkas av golv och defroster reglagen eller värmeventilen som påverkas av värmereglaget?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

det som gör att jag har så hemskt varmt i kupén!!!!!!:O:O
alltså värmeventilen:P
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

inget svar??? nån måste väl ha meckat värmepaket förut?
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag förstår inte dit problem så försök att förklara vad som inte funkar :wink:

Från värmereglaget på brädan går en wire till värmeventilen/värmekran som sitter på torpedväggen, den går även att se från motorrummet. (sitter på höger sida om värmepaketet)
Två andra wirerar går till värmepacketet och med dom justeras var man vill ha luftflödet, golv och vidruta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Värmeventilen sitter inte i huset,den sitter uppe till höger om värmepaketet,på torpedplåten,så du behöver inte röra värmepaketet för att komma åt den.Om jag förstått problemet rätt,kan du inte stänga av värmen,utan du har full värme på,oavsett hur du ställer knappen till värmen :?: Isåfall har du samma fel som jag hade på min 70a,dvs reglagearmen på ventilen har fastnat i fullt öppet läge,den lilla armen hittar du,om du tittar på ventilen,och kollar vart vajerns ögla sitter,den är på vänster sida på ventilen.Min arm satt som berget,gick inte att rubba en milimeter ens,jag sprutade rejält med 5:56 rostlösning på den,och fick den att släppa på så vis.Det kan löna sej att försöka få den att fungera igen,för en ny sådan är verkligen inte billig.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Kollade på allt idag..
Problemet är att jag inte kan stänga av värmen i bilen.. jag kan välja vart värmen ska komma ut men inte välja om det ska vara varmt i kupen eller kallt.
Vajern går som den ska.. och såg även värmeventilen.. och allt rörde sig som det ska.. så jag antar att det har hänt nåt i värmeventilen:(
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Dina misstankar är säkert rätt. Går det inte att stänga värmen så är det säkert så att ventilen inte tätar då man stänger värmen. Är det bara lite otätt så kan det gå att skruva in den lilla stjärnskruven som sitter på sidan. Annars så kan wiern ha släppt.

Här hittade jag beg värmeventiler http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... deeea54acb

Finns även nya, se länksamlingen under Övrigt.
240 \"passar\" också. Ett av rören i motorrummet pekar åt \"fel hål\"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

okej! Men vajern sitter på sin plats..

Får se hur jag gör med bilen.. dags för vintervila snart.. Men mer och mer grejer börjar pajja vart eftersom på bilen..

Vill plocka ned den för totaltrenovering men saknar garage.. såm risken är väl att den blir stående nästa säsong:S
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok.. Ja det är lätt att tappa lusten då felen \"aldrig\" tar slut. Fixa lite i taget än att riva hela bilen... bara ett tips :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Re:

Post by amiz-raggarn »

Hasse63 wrote:Ok.. Ja det är lätt att tappa lusten då felen "aldrig" tar slut. Fixa lite i taget än att riva hela bilen... bara ett tips :wink:
nja känns ju ganska värdelöst att ta lite då och då.. e ju lite rost i trösklarna.. sen e stödlagret dåligt osvosvosv... bara jag får tag i ett garage så blir det att riva ned hela totalt och göra en herrejösses renovering.. men men brist på garage i sthlm så det bara skriker om det
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Post Reply