5,5\" felger

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
rød70
Posts: 12
Joined: Mon May 16, 2005 7:00 pm

5,5\" felger

Post by rød70 »

Har 4 stk KPZ 5.5\" felger til amazon. Er det noen som har skriflig godkjenning på at disse er godkjent til bruk på amazon ? Jeg trenger dette for å få godkjent veteranforsikring på amazonen i norge, ps all dokumentasjon mottas med takk :wink:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

5,5\" fälgarna är ej godkända på Amazon då de ger otillåtet stor spårvidd.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

I klubbtidningen finns det en artikel som visar ett papper där VOLVO skriver att man inte skall använda 5,5 tums fälgar.

Så ett VOLVO dokument med godkännande för 5,5 på Amazon kommer du inte att finna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Post by Mammas son »

5½-tumsfälgar var aldrig ett originaltillbehör tiil Volvo, som så många påstår idag. De gjordes på beställning till den tyska fälgtillverkaren KPZ-Lemnertz. Ursprungligen av en trimningsfirma i Stockholm, Ronwill Speedshop på Skånegatan 90. Avsikten var att användas i standardvagnsracing på bana i Sverige i slutet på 60-talet. Om du tittar på en sådan fälg så står det med all säkerhet inte Volvo någonstans. Däremot Lemnertz eller KPZ, plus tillverkningsår, ofta 69. På sjuttiotalet blev man jagad av polisen och belagd med ombesiktning av bilprovningen när Amazonen eller PV-n hade femhalvor på! Volvo själva gjorde inga 5½-tumsfälgar. 4 tum till sedanbilarna, 4½-tum till kombin.
Inga stänklappar bakom bakhjulen var en annan detalj som fick lagen att gå i taket! Blev stoppad flera gånger av polisen... Oftast för att jag tagit bort stänklapparna. Då gnällde de på fälgarna också. Med föreläggande om ombesiktning hos bilprovningen och böter!
Allt var inte bättre förr! Nu åker jag med min 121 och 5½-tumsfälgar och utan stänklappar och blir inte stoppad varken av polisen eller bilprovningen.
Men jag måste erkänna... Tycker att det ska vara stänklappar på bilen, så jag har beställt nya både bak och fram. :wink:
Post Reply