Hur mycket kan man maximalt borra ett B18 block?
Är det någon skillnad mellan olika årsmodeller av B18?
Det är inte ovanligt man ser B18 motorer som \"borrats till B20\" (jag har t ex en själv med b20+015 överdimension), men håller de för det i längden? Var går gränsen när cylinderväggarna börjar svikta?
Någon som vet?
EDIT: Kanske ska förklara varför jag överhuvudtaget undrar, det finns ju B20 block så varför inte ta ett sånt istället....
Jo, min bil är registrerad med B18 motor och det är så enkelt att det roar mig om man kan ha ett riktigt B18 block i bilen (även om bilprovningen knappast skulle kunna se skillnaden mot en b20) men med 2,0 liter volym. Kanske dumt resonerat men så är det...
Maximal borrning med B18 block
Maximal borrning med B18 block
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
-
- Posts: 21
- Joined: Tue Jul 27, 2004 12:51 pm
tjena varför kossta¨på en borning på ett b18 block. när du kan ta en b20 motor och slipa borrt motor betekningen och måla motorn. det är nog ingen som tänker på det.tror nog inte att bil provningen bryr sig om det sitter en b18 eller en b20 i din bil. borra själv mitt b20 block till b21 föra månaden och det gick lös på 3000:-
Som jag skrev på slutet i mitt första inlägg så finns det egentligen ingen annan anledning än att det skulle roa mig att det står B18 ingjutet i blocket plus att det lilla gjutörat i framkant inte finns.
Bilprovningen lär oavsettl bry sig mer om att det sitter Dellorto 45or på och att den går som ett skott i och med att den är trimmad. Fast antagligen blir de bara glada av det...
Borra om lär jag dock göra oavsett B18 eller B20 så ur den synvinkel hade det inte spelat någon roll. Ska köra med smidda \"race-kolvar\".
Snackade förresten med TG motor häromveckan och passade då på att fråga honom om han hade någon åsikt. Enligt hans refarenhet skulle det inte vara något problem att borra ett B18 block till original B20 borr men han trodde inte det var en bra idé att gå på överdimensioner.
Dock kvittar det, jag har ett 76:a block hemma så jag kommer att använda det istället.
Bilprovningen lär oavsettl bry sig mer om att det sitter Dellorto 45or på och att den går som ett skott i och med att den är trimmad. Fast antagligen blir de bara glada av det...
Borra om lär jag dock göra oavsett B18 eller B20 så ur den synvinkel hade det inte spelat någon roll. Ska köra med smidda \"race-kolvar\".
Snackade förresten med TG motor häromveckan och passade då på att fråga honom om han hade någon åsikt. Enligt hans refarenhet skulle det inte vara något problem att borra ett B18 block till original B20 borr men han trodde inte det var en bra idé att gå på överdimensioner.
Dock kvittar det, jag har ett 76:a block hemma så jag kommer att använda det istället.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Varför??Vad är det som gör dom kraftigare??Arne wrote:Det ska inte vara nåt problem att borra en B18 till B20 original, de senare B18 blocken från -67 ät som regel kraftigare
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
B18 vs B20
Den enda anledningen till att snegla åt ett B18 block som jag ser det ,är dess slitstyrka. De äldre B18 blocken verkar vara gjutna i ett mycket mer slitstarkt material än vad de senare B20 blocken är. Jag har rivit ett antal gamla B18 motorer i mina dagar, det senaste var en B18 sport som hade gått runt 44000 mil och vars cylindrar forfarande var i mycket bra skick, jag rev vid samma tillfälle en B20A som gått endast 23000 mil och den hade redan kraftiga vändkanter i cylindrarna. Visst kan det skilja en hel del på vilka ägare som servat och kört den ena eller andra motorn. men genomgående under årens lopp så har alltid B20 blocken varit i sämre skick än dito B18, så någonting har blivit sämre vid övergången till B20. Dom senare B18 blocken har dessutom alla fästen som sitter på B20 blocken. Personligen är jag mest förtjust i B20 block från 1973, därefter gick man över till M-gänga på en del av fästpunkterna?, sedan har jag en känsla av att dessa senare block har ännu sämre slitstyrka än de äldre B20 blocken.
Att borra upp ett block till större volym och som sedan skall gå som sugmotor ser jag inga problem med så länge man har tillräckligt med väggtjocklek kvar. Det är ytterst det som det handlar om och egentligen inget annat. Att exempelvis borra ett B20 block till 93,00 borr är bara dumt eftersom man då får en genomsnittlig väggtjocklek på runt 1,75 mm. En sådan motor får man aldrig helt tät eftersom väggarna rör sig allt för mycket. Som jag ser det bör man inte gå under 3 mm i väggtjocklek oavsett ändamål, i alla fall om det skall hålla någon längre tid.
Att borra upp ett block till större volym och som sedan skall gå som sugmotor ser jag inga problem med så länge man har tillräckligt med väggtjocklek kvar. Det är ytterst det som det handlar om och egentligen inget annat. Att exempelvis borra ett B20 block till 93,00 borr är bara dumt eftersom man då får en genomsnittlig väggtjocklek på runt 1,75 mm. En sådan motor får man aldrig helt tät eftersom väggarna rör sig allt för mycket. Som jag ser det bör man inte gå under 3 mm i väggtjocklek oavsett ändamål, i alla fall om det skall hålla någon längre tid.
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Jag rev ner en B18 sport för ett tag sen, den hade kraftiga vändkanter, hade i.o.f.s gått nästan 45000 mil, sen rev jag en B20 från -75 som suttit i en 240 med en ägare tills jag la den i en Amazon -69 1988. Sammalagt hade den rullat lika långt nu o vändkanterna kunda knappt kännas alls.. Den var jättefin i loppen.. Jag körde den motorn hårt med billig olja minns jag( lumpartid o fattig)..
Jag vet att den inte varit riven nån gång o borrad eller honad..
Jag vet att den inte varit riven nån gång o borrad eller honad..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60