Dags för en Amazon igen! Men först lite frågor...

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Dags för en Amazon igen! Men först lite frågor...

Post by brorsan »

Har blivit ordentligt sugen på att köpa en Amazon igen och spanar för fullt efter ett bra objekt. Har börjat planera lite smått för att få den till en riktig glidarbil; Automat ska det vara, bromsservo ska monteras (från 140-serien antagligen) och även styrservo ska monteras. I övrigt ska den hållas helt orginal.

Det är mest det där med styrsevot jag har lite funderingar över. Kan det gå med en 240-styrväxel och pump tro? Dom är ju ganska enkla att få tag på och kostar inte speciellt mycket. Är det någon här som monterat servo på sin pärla? I så fall, från vilken bil plockade ni växel och pump?

Bävade lite för ett köp av en automatväxlad Amazon först, efterssom jag är otroligt kräsen vad gäller växligen på automat-bilar. Sega automatlådor är bland det värsta som finns, men efter att ha läst lite på forumet verkar det fortfarande gå att få tag på delar till dom gamla BW35-lådorna, eller få den renoverad av proffs för en schysst penning. Om det nu skulle behövas. Har dock inte sett något direkt pris på en renovering, någon som kan upplysa mig om ett ungefärligt pris med byte av lammeler osv?

Tack tills vidare... :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Tänk på att om du har tänkt montera en automatlåda i en Amazon som har manuell växellåda så måste du bredda kardantunneln för att få plats med automaten.
AVG
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Arne wrote:Tänk på att om du har tänkt montera en automatlåda i en Amazon som har manuell växellåda så måste du bredda kardantunneln för att få plats med automaten.
Ingen fara, jag ska köpa en amazon som är utrustad med automatlåda orginal :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dags för en Amazon igen! Men först lite frågor...

Post by Lars Bd »

brorsan wrote:Kan det gå med en 240-styrväxel och pump tro?
Det blir nog lite besvärligt 240 har styrväxeln bakom framaxeln och amazon har den framför, monterar du 240växeln framför axeln så blir styrningen tvärs om och bakom axeln finns inga fästen för styrstagen.
Möjligen om det går att montera 240 växeln upp och ner framför axeln.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dags för en Amazon igen! Men först lite frågor...

Post by brorsan »

Lars Bd wrote:
brorsan wrote:Kan det gå med en 240-styrväxel och pump tro?
Det blir nog lite besvärligt 240 har styrväxeln bakom framaxeln och amazon har den framför, monterar du 240växeln framför axeln så blir styrningen tvärs om och bakom axeln finns inga fästen för styrstagen.
Möjligen om det går att montera 240 växeln upp och ner framför axeln.
Hmm... det hade jag inte tänkt på :(

Får nog leta efter en annan styrväxel då. Att motera den upp och ned är nog ingen idé, eftersom styrsnäckan hamnar på fel sida i så fall (och jag har ingen större lust att bygga om till högerstyrd ;))

Tack för svaren!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kan en servo från en 140-160 passa?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Hasse63 wrote:Kan en servo från en 140-160 passa?
Det var min första tanke, men dom är väl tämligen sällsynta, så priset är väl anpassat därefter... Det borde ju egentligen fungera med servo från vilken bil som helst, bara det passar någorlunda och har styrväxeln på rätt sida axeln som LarsBd påpekade.

EDIT: Kollade just i reservdelskatalogen för Amazon och såg att det var ju en lite annorlunda lösning på styrningen mot vad jag hade för mig... Kollade äve på 140:a och dom har en liknande styrväxel. Får nog ta att leta efter ett sådant servo ändå.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

brorsan wrote:
Hasse63 wrote:Kan en servo från en 140-160 passa?
Det var min första tanke, men dom är väl tämligen sällsynta, så priset är väl anpassat därefter... Det borde ju egentligen fungera med servo från vilken bil som helst, bara det passar någorlunda och har styrväxeln på rätt sida axeln som LarsBd påpekade.

EDIT: Kollade just i reservdelskatalogen för Amazon och såg att det var ju en lite annorlunda lösning på styrningen mot vad jag hade för mig... Kollade äve på 140:a och dom har en liknande styrväxel. Får nog ta att leta efter ett sådant servo ändå.
jag tror att styrservon till 164 är betydligt mindre än den till 140.
Axel Wall
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Axel wrote:jag tror att styrservon till 164 är betydligt mindre än den till 140.
Okay, men spelar det egentligen någon roll? Tänker du på själva snäcka eller pumpen?

Förresten, det kanske passar rakt av med splinsen till armen som styrstagen är monterade i, om den har samma storlek som på Amazonen...?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

brorsan wrote:
Axel wrote:jag tror att styrservon till 164 är betydligt mindre än den till 140.
Okay, men spelar det egentligen någon roll? Tänker du på själva snäcka eller pumpen?

Förresten, det kanske passar rakt av med splinsen till armen som styrstagen är monterade i, om den har samma storlek som på Amazonen...?
styrväxeln/ snäckan är mindre.
Axel Wall
Post Reply