Montering av bromsservo från 140 [bilder]

Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Montering av bromsservo från 140 [bilder]

Post by brorsan »

Har haft ett bromsservo från en 145:a liggandes så jag tyckte det var dags att låta det göra lite nytta, dvs monteras på min Amazon :D

Nu är ju min Amazon en automat, så orginal-huvudbromscylindern sitter monterat där kopplingscylindern sitter på manuellt växlade Amazoner... de har även ett annat pedalställ:

Image

Problemet med detta är att 140-bromsservot inte får plats att monteras där orginalcylinder sitter. Det blev således att åka till skroten och hämta en bromspedal från en med manuell låda eftersom orginalpedalen inte går att placera där bromservot måste sitta. Jag provmonterade pedalen och märker att även den nya pedalen var tvunget att justeras för att inte ta i gaspedalen! Sagt och gjort, bara att kapa av plattan på nya bromspedalen, elda på med gasen så det gick att få en böj på pedalen och till sist svetsa tillbaks plattan på pedalen igen... bilder:

Image
Image
Image
Image

Notera att jag var tvungen att förlänga justerskruven mot servot för att pedalen inte ska slå i golvet.

Nu var det dags att provmontera själva servot, svetsade om foten så den skulle passa på amazonen... resultatet blev bra, den sitter som en smäck (notera att orginal-huvudbromscylindern fortfarande sitter kvar):

Image
Image

Tja, det är såhär långt jag hunnit. Ska koppla in det nya servot och montera den modifierade pedalen så fort jag får tid! Återkommer med fler bilder. Ni är välkomna att kommentera så länge :)

Kanske ska tillägga att jag kommer flytta över den breda plattan från orginalpedalen så fort jag ser att allt funkar som det ska :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

lykke til. ser bra ut så langt 8)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Servo

Post by Blomquist »

Skall du inte montera konsoll också till hjulhuset alltså?
210 -64, 223 -68
Post Reply