100% etanol vid trimmad morot

Moderatorer
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

100% etanol vid trimmad morot

Post by PVmannen »

tjena ska snart slänga i en trimmad B20 jag har liggandes och tänkte se fördelar/nackdelar med o köra helt och hållet på ethanol, det där med att den drar mer/behöver mer soppa ca 30% vet jag, så tänkte jag om motorn kommer ta skada alternativt bränslesystemet, pumpen etc... man kan ju få mindre tendens till spikningar alternativt högre oktantal om jag fattat det hela rätt.
är bara orolig över ventilerna som jag har för mig bränns lätt om dom ej är tillverkade för E85...

tacksam för svar från någon som har erfarenhet av detta.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Det enda jag har fått erfara med min B230F är att soppapumpen gick, men det kan nog bero på alla skit som löstes upp i tanken. Vet inte hur det är när man kör etanol i en trimmad dock, men i en otrimmad funkar det hur fint som helst.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Tänk på procenten, Helge

Post by J.LUNDIN »

100%-ig etanol... :!: hade jag tillgång till detta skulle jag definitivt inte hälla det i tanken, det finns roligare sätt att använda denna ädla vara på.. :D
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Håller med Lundin i den frågan. Men jag antar att det menas 100% E85. Inte blandat 50/50 å sånt som folk håller på med.
Tack till SM-Racing.se
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Några kommentarer

Post by A-masen »

Några kommentarer till fråga om etanol.
Först något som är viktigt att veta, etanol har lägre förbränningstemperatur än bensin. Detta gör att risken för dina ventiler skulle bränna minskas med etanol. Nu har du beskrivit om högre effekt osv. Det innebär att du förmodligen har för avsikt att utnyttja effekten? Så då kanske du närmar dig det läge där du kanske, eventuellt behöver (?) någon form av blyersättning. OBS! Man skall vara medveten om att dom flesta blyersättningsmedel innehåller till största delen just etanol. Det finns lite annat också, men det får vara överkurs tills vidare.
Det finns flera motorrenoveringsfirmor som sätter i nya \"blyfria\" ventilsäten i topplocket. Vanligt på renoverade äldre båtmotorer. Kostnad som jag har sett på nätet, runt 6000 kr.
Då kan man köra som vanligt på blyfritt eller etanol som vem som helst.
Har man tänkt ha kvar bilen så är det något att fundera på.

När det gäller pumpar, slangar etc, så är det så här att dagens gummikvaliteter tål både etanol och bensin. Det finns standard för detta. Är man osäker skall man köpa bränsleslangar i båttillbehör, där kan dom svara för detta. (Biltema har slangar som inte duger!) Det är så här att bensin ger hartsavlagringar i gamla bränslesystem. Etanol löser upp dessa avlagringar. Därför kan gamla bränslesystem börja läcka när man går över till etanol. Dom mickrosprickor och annnat åldersrelaterat som gamla slangar har är fyllda med bensinharts. Därför skall man ha fräscha bränsleslangar när man etanolkonverterar. Man skall även ha nya bränslefilter för tanken och rören innehåller hartsavlagringarna.

Generellt gäller att allt (med några få undantag) som tål bensin, tål också etanol!

Moderna bränslepumpar torde klara även etanol. Alla elektriska för insprutning gör det. Det finns vissa firmor som är \"etanolvänliga\", där kan man fråga och förmodligen få ärliga svar på vad som tål etanol och inte. Misab är ett exempel. Det finns säkert många fler.

Du hittar också förmodligen många svar på dina frågor om du går in på http://www.etanol.nu

Sedan instämmer jag med tidigare svarares kommentarer om 100 % etanol. Det torde vara mer problematiskt för dig att komma över det i dag, än dom eventuella problem som din motor eventuellt skulle uppvisa. Börja med att satsa på E 85. Både du och miljön är stora vinnare på det. Just B18/20 har i många fall visat sig vara förhållandevis toleranta för etanolkonvertering.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ventilsäten

Post by J.LUNDIN »

En stilla undran, hur får man fast ventilsäten i gjutjärnstoppar. Aluminium är en sak, där krymper man fast dom, men hur gör man det på gjutjärn utan att det spricker. För jag antar att sätena även här på något sätt krymps fast. Det här är en av de få reparationer som jag bara hört talas om men aldrig sett utföras. Vore således tacksam om någon kan tala om för mig hur det exakt går till.... :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Härdade ventilsäten

Post by A-masen »

Jag håller med Lundin om det otydliga i metoderna. Jag vet inte mer än jag har läst, men jag kollade lite på Google och t.ex. både KG-trimmning och Sölve Sthål skriver om det. Dock inte hur det går till! (Skriv till dom och fråga).
Men jag måste tydligen också rätta mig själv angående priset. Jag hade tidigare sett uppgifter på 6000 kr. Det skall tydligen vara betydligt lägre, enligt t.ex. KG-trim.
Möjligen har jag läst detta i samband med renovering av marinmotorer, och där kostar ju allt mera för att det är just i marinsammanhang.

Lite överkurs: Anledningen till att man vill modifiera en gjutjärnstopp till blyfritt, är att en båtmotor går långa tider på näst intill fullvarv. Flera timmar ibland. Det är ovanligt för att inte säga svårt, att köra en bil på samma sätt. Men i renoveringssammanhang kan man ju överväga åtgärden för billigare bränsle och renare miljö. Speciellt i båtmotorer där avgaserna går rakt ut i sjön.
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Post by PVmannen »

tackar för svar och självklart menar jag 100% e-85, men om jag fattat det hela rätt E85 i tanken + blyersättning = OK? + nya slangar om dom börjar läcka då...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Etanolkonvertering

Post by A-masen »

Nja, du bör nog se över bränsleslangar m.m. innan det börjar läcka. Det är ju trots allt inte så långa bitar som behövs.
Du bor i Göteborg. Där finns ett gäng som går in för äldre bilar och etanolkonvertering. Sök kontakt med dom. Kanske dom har bra tips att komma med: http://www.frankenstyle.se
Frågan om blyersättning är nog inte helt lätt att säga Ja eller Nej rätt upp och ner. Du kanske bör fråga dom som har gjort liknande förut, och sammanfatta till din egen ståndpunkt.
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Post by PVmannen »

tackar a-masen du är en pärla!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Alternativ soppa

Post by J.LUNDIN »

Det som kan hända med soppa slangarna är att bränslet lakar ur de mjukgörare som finns i materialet. Slangarna blir då hårda och spricker till slut, med läckage som följd. Sedan har det även hänt att en del bränslen har löst upp bränsleslangar, jag har för mig att det hände på Gotland för en massa år sedan då man levererade soppa som ställde till det för fordon med K-Jet sprut.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

E85

Post by Blomquist »

Kom ihåg att ha koll flottören också, om denna är av plast kan det uppstå
tråkigheter. Etanolen kan lösa upp flottören. Till t.ex. Weber finns både mässing och plastflottörer.

Glöm inte att återvända med erfarenheter är du bussig.
210 -64, 223 -68
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Ventilsäten

Post by StefanM »

J.LUNDIN wrote:En stilla undran, hur får man fast ventilsäten i gjutjärnstoppar. Aluminium är en sak, där krymper man fast dom, men hur gör man det på gjutjärn utan att det spricker. För jag antar att sätena även här på något sätt krymps fast. Det här är en av de få reparationer som jag bara hört talas om men aldrig sett utföras. Vore således tacksam om någon kan tala om för mig hur det exakt går till.... :D
varför skulle det inte gå lika bra att krympa ner ett säte i en gjutjärnstopp? Det kan ju möjligen handla om olika toleranser på själva måtten men principen är ju densamma.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Man krymper/pressar fast sätena i topparna.

Det har tillverkats bytestoppar hos volvo med härdade säten till flera utföranden av B20.
Axel Wall
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Man krymper/pressar fast sätena i gjutjärnstopparna.

Det har tillverkats bytestoppar hos volvo med härdade avgassäten till flera utföranden av B20.

Min erfarenhet är att man inte behöver härdede säten på en trimmad gatmotor, eftersom det vanligtvis är ngt annat som rasar först.
Detta beror ju givetvis på vilken kvalité man har på resten av delarna ;)
Axel Wall
Post Reply