blyfritt

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

blyfritt

Post by mikael »

hur gör man för att göra toppen på motorn klar för blyfritt.
byter man bara ventilerna eller? gäller en b18
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Blyfri gjutjärnstopp

Post by A-masen »

Det finns en färsk tråd om det här:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=6619

Om det nu behövs (?) så är det ventilsätena det handlar om. Du får lämna toppen till en renoveringsfirma som fixar det åt dig mot ett par - tre tusenlappar.

Men som sagts tidigare i den länkade tråden, frågan är om du behöver det? Tänker du köra hårt (högvarv under långa tider) och ändå behålla bilen i många år, så kanske det är värt?

Läs en utredning om blyersättning här. Det är ett flertal \"tunga\" motornamn som har deltagit i utredningen.
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

bly fritt

Post by mikael »

kollade den färska länken angående e 85 och den om utredningen angående blyfritt . vad jag fattade så vågar man köra på e 85 i en b18 låt oss säga varannan tank vid normal körning.men man skall ha uppsikt på alla slangar m.m som är av gummi och plast + event avlagrings släpp. stämmer detta.vore ju kul att komma till jobbet till en viss person som vill vissa att hann kör på e 85 hehe . men som sagt vi får se vad svaren blir
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Blandtankning E85

Post by A-masen »

Du skall inte tanka E85 var annan gång. Du skall i stället tanka t.ex. 12 - 15 liter E85 och resten Bf 95, från \"tom tank\"* varje gång.
Om du inte har konverterat förgasaren på någon sätt (30% mer bränsle, läs mer på http://www.etanol.nu ) så klarar en förgasarmotor TEORETISKT omkring 15 % etanol i bensinen utan konvertering. Den kan klara mer eller mindre. Detta får man prova sig fram till.
Men om du åtgärdar förgasaren, så kan du köra på mycket högre andel etanol. Billigare och miljövänligare.

*Om du börjar blanda från tom tank, så har du ju bättre koll på blandningsprocenten. Spara kvittona och för lite journal, så att du håller koll på om motorn skulle börja gå tveksamt. Då är det bara att återgå till den blandningen som bilen gick bra på tidigare.
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

etanol

Post by mikael »

konvertera förgasaren=ändra bränslemängden eller.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Konvertera förgasaren

Post by A-masen »

Ja, beroende på vilken typ av förgasare det handlar om, så sätter man i större munstycken och/eller slipar nålen. På etanolsidan finns lite instruktioner för detta.
Det handlar om att förgasaren skall ge ungefär 30 % mer bränsle. Det låter mycket men det är inte självskrivet att förbrukningen kommer att öka med hela 30 % för det. Man kan vinna andra fördelar med etanol också.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Slipning av nål klarar man inte av själv så att förgasaren ger rätt blandning över hela registret, hör tex med förgasarteknik de har förmodligen passande nål.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Förgasarkonvertering

Post by A-masen »

Det är nog helt rätt att man vänder sig till ett \"proffs\" med sådana saker som att slipa nålar.
Men på etanolsidan finns det beräkningsfunktioner för nålar:
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Det kan ju tänkas att någon har den kunskapen och greppar det hela med utgångspunkt från beräkningen.

Jag har ingen erfarenhet av nålar. Jag har modernare bil med insprut, och då blir det genast lite enklare med E 85.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Beräkningen är inga problem men att sedan slipa nålen till det beräknade måttet som varierar beroende var på nålen är och med en tolerans på någon enstaka hundradels mm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Här är de Lars Bd menar...
[img]http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/ ... 0Nålar.jpg[/img]
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Förgasarnålar

Post by A-masen »

Ok, Hasse. Intressant bild. Lite ovanligt med decimaltum. Jag har i och för sig sett det förut någon gång. (Engelska ritningar på kabelareor).
Men vad betyder bokstavsbeteckningarna KD, SM, ZH ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det finns massor av olika nålar, säkert tusentals som var och en är till en viss motor. KD har jag hört talas om och det är namnet på den nålen. den ser ut att ger mer bränsle än de andra, kanske en \"trimningsnål\"?

Gunnar på förgasarteknik kan säkert svara vad de kan passa till om han ser detta :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Måtten anges i tum med 4 decimaler, jag skulle vilja se den som slipar nålar med smärgelduk och borrmaskin till den toleransen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Post by carbs »

KD är den vassaste standardnålen för Volvo B18 sport med dubbla SU HS-6
SM satt på B18D Volvo 144 1967-68
ZH är den tidigare nålen som satt på P1800 från 1963 och 122 och 544 från 1965. Den satt även på bandvagnarna och i alla de förgasare som under senare tid sålts ut av SVIS (från norska försvaret).
Det finns ca 800 olika nålar att välja på ur SU-sortimentet, och ändå måste man ibland slipa fram nya profiler, speciellt när det gäller etanolkonvertering.
Jag brukar använda digital mikrometer för att komma så nära önskat resultat som möjligt, den mäter med en noggrannhet på några 1000-dels millimeter. Ändå är det inte lätt att slipa fram två st lika nålar. Man får räkna med att det tar minst en timmes arbetstid för att slipa fram en specialnål.

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

140 hade aldrig B18D utan bara B18B, så SM-nålen hör nog hemma i amazon sport 67.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply