Vad är det för fel i min låda? - oljud

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Vad är det för fel i min låda? - oljud

Post by Pälle »

Tjena!

När jag kommer upp i farter över 70 på fyran med min ammis så utbryter ett fasligt oljud från växellådstrakten. Det är ett skärande, malande ljud som kommer vid gaspådrag och motorbroms. Om jag lyckas hålla jämn gas på plan väg är det också tyst. Så länge jag accelererar går det bra men sen.....

Har inte testat om det låter på trean också, känns inte så kul att köra 70-80 på trean.

Jag har bytt stödlager + gummi och alla knutkors men det hjälpte inte. Vxllådsoljan är bytt till nån Redlineolja som visst ska vara bra? Kopplingen är inte helfrisk men funkar rätt ok, kan gnälla lite om jag slirar på ett visst varvtal men funktionen är helt ok.

Vad kan det vara? Bottenstockslager, kopplingen eller nåt annat skumt?

Tacksam för alla förslag.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Kolla upp så att det verkligen bara inträffar på fyran, om så är fallet så kan du nog va rätt så säker på att det är växellådan som spökar.

Om det bara är vid gas och motorbroms så kan man ju tänka sig att det är ett lager som gett upp och så fort det är belstning på det så väsnas det.

Om inte så försök ta reda på mera exakt var oljudet kommer ifrån, det kan vara klurigt ibland eftersom ljud kan fortplanta sig rätt så långa sträckor i karossen. det kan inte komma från hjullager exempelvis ?

Har tyvärr inga bättre tips än så, det är svårt att svara på utan att höra hur det låter så att säga...

Micke
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

:shock: gearkassefæste?????gummiet dær.....har du sjekket det?event motorfestet.....
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Jaha..

Post by Pälle »

Så dåligt gummi i växellådsfästet kan orsaka oljud av den typen? Ja kanske det ja... Förmodligen är de aldrig bytta. Värt att kontrollera iallafall..

Kan väl inte vara så svåra att byta, eller?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Mattias Martinsson
Posts: 25
Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
Location: Hässleholm

Post by Mattias Martinsson »

Det är enkelt att byta, men är bara lite bökigt om man ska ligga under bilen för att byta. Betydligt enklare med tillgång till lyft och växellådslyft för att hålla lådan i läge. Har för mig att man får skruva väck både balk och fästjärnet på lådan för att man inte kommer åt muttern till bulten annars.

Passa på att byta kuddar på motorn också när du ändå är igång. Det är samma kuddar som till lådan. Är också enkelt och det åtgår bara en domkraft. Det enda som kan vara krångligt är om hela plattan som håller bulten lossnar ifrån gummit. Så var noga med att borsta rengöra gängorna och spruta på med bra rostlösning. Typ Inotecs Deblock Oil som med hjälp av kolsyra vandrar upp i gängorna in imellan bult och mutter. Nu så ska jag ju inte produktplacera, men spruta på rikligt av ditt husmärke av rostlösning och låt det verka en stund innan du försöker lossa muttrarna.
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!

På din beskrivning låter det snarlikt ett fel som jag råkat ut för två gånger och i det första fallet var det ett lager i bottenstocken i lådan som hade rasat. Den lådan bytte jag ut ganska omgående och den andra kör jag med fortfarande, två år och 3500 mil har den klarat med några oljebyten. Jag kör i \"vetenskapligt\" syfte för att se hur länge den klarar sig. :D

Det är nog inga problem att renovera lådan själv om man har tid annars finns ju alltid SVIS som renoverar till vettiga pengar.
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Post Reply