Otillförlitligt bromsljus

Moderatorer
Post Reply
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Otillförlitligt bromsljus

Post by Daggis »

Bromsljuset funkar dåligt på min PV 65:a. Trycker man ett antal gånger så lyser det kanske 3 gånger av 5 och man måste trycka ganska hårt och distinkt på pedalen.

Jag har kollat så att inte anslutningarna glappar. Jag tror att kontakten behöver bytas.

Frågan är behöver hela bromsystemet luftas om man ska byta bromsljuskontakt? Jag misstänker det men man kan ju alltid hoppas............
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

har du en medhjälpare som sakta trycker ner pedalen strax innan du drar åt den så det blir tätt så tror jag knappast att du behöver lufta hela systemet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har du DOT5 eller vanlig bromsvätska.
Inte för att det spelar någon roll för bytet, men jag undrar?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Vanlig bromsvätska, okq8 super dot 4. Den är väl ett par år gammal.

Om man är snabb och skruvar dit den nya innan all olja runnit ur cylindern klarar man sig då utan att lufta?

Jag kanske är lat men ni som har bytt kontakt hur har ni gjort?

Stefan: jag förstod inte riktigt hur du menar, beskriv gärna mer i detalj.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

när du tar bort den gamla så får du ju en luftficka när du bara skruvar dit den nya. Om du då skruvar dit den nya och precis innan du dragit fast den ber någon sakta trycka ner pedalen en aning så det kommer ut lite vätska runt gängorna, då har ju luften tagit sig ut. Dra sen åt givaren innan han släpper upp pedalen, annars drar den in luft igen.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Tack Stefan.

Ska prova det, bör funka
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Inga problem att lufta bromsarna på en PV, dessutom är det inte helt fel att byta bromsvätska vart annat år, det förebygger rostskador i huvudcylinder och hjulcylindrar.
AVG
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Du har så rätt, dock bytte jag bromsvätska så sent som våren 06 så jag skulle uppskatta om jag kunde slippa lufta den här vintern i alla fall.

Men som sagt det märks väl om jag får luft i systemet. Bromskontakten måste bytas.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Kan väl för skojs skull lägga till att den är ombyggd med Amazon bromsar, skivor fram simplex trummor bak, reduceringsventil.

Dock ingen servo och jag har kvar PV-pedalställ med original huvudcylinder modifierad för skivor fram.
Post Reply