Lim till Gummilist

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Lim till Gummilist

Post by Spilloljan »

Nu har jag äntligen köpt en sprittans ny gummilist till skuffen, som åg mycket bra ut! Men när jag demonterade den gamla listen verkar det som att den är limmad i vissa hörn.

Vad ska det vara för lim till detta? Funkar det med vanligt kontaktlim eller ska det vara nå special?

MvH Nils
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man bör limma gummilisten hela vägen runt så att den tätar ordentligt och sitter fast bra. Kontaktlim går att använda. Tänk på att tvätta bort talken från den yta av listen som skall limmas och tvätta karossen nog. Ta bort alla limrester från plåten och se till att det är rent och snyggt. Limborttagare rekommenderas (kemisk), men var försiktig så inte lacken ryker för då kommer rosten fort.

Om du vill testa något lite mer effektivt än kontaktlim kan du köpa Bostiks gummi-lim. Veteranprodukter säljer det, men det bör gå att handla i vilken välsorterad järnaffär/byggvaruhandel/måleributik eller dylikt som helst. Det är ett svart lim som är fyllande och som stelnar till en relativt hård fog.

Ett tredje alternativ är att använda en ett Sikaflex lim/tätmassa. Välj dock en sort som ej utsöndrar syror vid härdningen, exempelvis Sika 221 som tål UV-ljus och hårt väder, den fyller en hel del och biter på i princip alla material. Kladda inte i onödan dock då det innehållre isocyanater och dessutom är svårt att tvätta bort (lacknafta funkar skapligt innan det härdat).

Fördelen med kontaktim mot dessa lite mer raffinerade limmer är att det inte blir mycket limrester den dag du vill ta bort gummilisten, dessutom är det mycket mer lättapplicerat. Bostiks gummilistlim lämnar en riktigt knepig limfog efter sig på karossen som är lurig att ta bort, måste i princip göras mekaniskt. En annan fördel med kontaktlim är att det är billigt. =)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jasså det finns så många alternativ... men vad kan vara bäst?? Tror då aldrig att jag ska demontera denna list igen så det spelar ingen roll hur svår borttaget det skall vara.

Ingen som vet vad volvo själva använde till dessa lister? Den som sitter där nu sitter ju bra än!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tror att de använde nån form av kontaktlim. Så såg det ut av limresterna att dömma från originallisten på min egen bil. Om inte kontaktlim något lim med liknande egenskaper, typ universallim.

Om du inte har tänkt ta bort listerna, köp Bostik's lim för gummilister. Det behövs lite lim, kladda inte i onödan, och det sitter som berget sen. Ska du ha bort gummilisten pajjar du den, och limfogen får du slipa/skrapa bort. Men sitter bra gör det i alla fall och det lär inte läcka.

PS. Glöm inte att talka gummilisterna efter att du limmat dem så att det tätar väl utan att listerna deformeras. DS.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag får ännu en gång tacka dig för hjälpen!

Har du aldrig funderat på att skriva en bok om Amazonrenovering eller nåt liknande?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply