B20 160-180hk?

Moderatorer
Post Reply
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

B20 160-180hk?

Post by Amazon_Sleper »

Ja håller som mest på å fixar upp en B20 som ska gå som bruks börna sladda backrace bil(mycke kombination där :P )

Toppen blir en riktigt portad topp med 44/38 ventiler dubbla ventilfjädrar å överfall på vipparms bryggan!!

Botten består av oborrat block å nya ringar med balanserad å viktade kolvar å stakar

Nu problemet som jag inte riktigt vet å de är vad för kam man ska använda?? Vill ha en motor med bra botten vrid å som ska vara rapp som fan ändå Å kan tänka mig å släppa lite av botten vridet för å komma upp i effekt!!

Förgasare Delorto/Weber 40 eller 45or??
Dalton
Posts: 58
Joined: Tue Apr 24, 2007 11:11 pm
Location: Hallstahammar

Post by Dalton »

Weber är lättare att hitta reservdelar till, sen skulle jag nog rekomendera typ kg6 (kamaxel från KG-trimning) eller nån värre kanske...

Dubbla 45or å nån sån Kam skulle nog ge dig vad du söker :wink:

Sen lär du porta på ett bra sätt åxå, har sett nå \"döskalle\" portar men jag är skeptisk till att det skulle funka.... :lol:
Jusst de´
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

NJa nå dödskalle portar tror jag inte på har min egen teori om portning å den har funkat hittils :D Ja har titta å fundera på en sådan kam Fast värre inebär oftast att de ger avsaknad av botten i motorn!! Å POrtningen gör jag själv å där sne portar jag kanalen i ut å insug å ger garanterat bra resultat!! Så att avgaserna inte ska behöva ändra riktning utan vidare :wink: HAr titta på några kammar från Tg motor men verkar vara så jävla högt pris på dom grejerna :(

Förgasare får jag se lutar åt att de blir de som blir lättast å få tag i just då/nu!! Men bli nog 45or i alla fall!! Hur funkar enems kammar som?
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Ingen som har lite mera tipps i ämnet?? Skulle behövas vill ha 160-180 körbara hk??
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Amazon_Sleper wrote:Ingen som har lite mera tipps i ämnet?? Skulle behövas vill ha 160-180 körbara hk??
ska du ha 160-180 sugmotor hk så får du nog sikta in dig på att varva mycket med en vass kamaxel, som inte ger så direkt bra bottendrag... svårt att få en kombination. :)

s-kamen är ett billigt altenativ. finns flera andra kanske bättre omtalade kamaxlar, som timo 840 - 101, enem h3, kg trimning har ju också lite kamaxlar, tg motor...mm
Amazon -65 TIC
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Jo men 160hk borde ju gå å pressa även om man inte varvar så jävligt!! Men en 7000-7500 är väl lämpligt!! Är som ute efter lite personliga erfarenheter av olika kammar volvos gamla profiler har jag slage ur hågen rätt tidigt!! Å Tgs kammar eju så fruktat dyra har jag hört!! Men har kika på Kg6 eller en Kg19kam å tror dom skulle passa riktigt bra med min motor setupp :P Ska gå som busa sladda i rondeler bil så botten e som roligt å ha med!! Men en kombination inte helt orkeslös i botten men inte så man måste varva 4-5000 innan de händer någe med!!!
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

då skulle jag rekomendera timo 840 med 101 graders nockvinkel. tror de var 101, finns två olika i alla fall.

har för mig priset på en sådan är 1500kr.
Amazon -65 TIC
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Fick just ett erbjudande å Köpa en sån vilken slump :P
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Har fått motor rteceptet färdig å Blir som ovan 44/38 ventiler å viktad bottendel Kammen blir en Kg19 som sägs gå riktigt bra..

Men över till något annat har en vinter bil en 144an som ska piffas upp lika topp som ovan med 44/38 ventil fast med Dubbla su å en F kam e tanken så undrar om någon kört kombinationen F Kam å Su?? Å hur de ter sig Ringde till Kg å mer otrevlig person får man leta efter som näst intil idiotförklarar en :evil:
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

f-kam och su borde fungera helt klockrent. :)
Amazon -65 TIC
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Jo tycker de jag med för eju samma nockvinkel som K men Durationen ligger på 300 å lyftet på 11,4 å läste någonstans att den var som en K kam fast starkare å med bättre register enligt Kg Var den tråkig men vill inte ha en kam som är död till ett vist var utan drar jämt å fint så får hoppas så är fallet men F :P

Har i alla fal fått iväg toppen för planing å fräsning av ventilsäten nu=) SÅ nu ska bara renoveringssats till Su inhandlas så blir allt bra!!!
Post Reply