Korsmått framskärmsbalkar.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
KeyMan
Posts: 6
Joined: Tue Jul 27, 2004 7:26 pm
Location: Jötebarj
Contact:

Korsmått framskärmsbalkar.

Post by KeyMan »

Hejsan!

Har nyligen införskaffat mig en 70'a Amazon med tillhörande svetsjobb.
Som det brukar vara så är balkarna som håller framskärmarna helt ruttna.
Skulle någon vänlig själ kunna ge mig ett korsmått från sin (helst original) amazon så jag får ett bra mått att jobba efter när jag skall svetsa dit nya.

Det sitter sju stycken bultar som håller skärmen men den främsta håller ju i \"grillplåten\". Så ett c/c mått från den bakre sista bulten (höger sida) och den andra bulten framifrån (vänster sida) skulle vara perfekt.
Image

Sen undrar jag vart jag kan köpa övriga plåtar numera, dessa balkarna kom nämligen med bilen (obs ingen jäkla smacka-på-utanpå plåt).
Är det bara veteranbilsträffar som gäller?

Tacksam för svar!
Vart tog min öl vägen nu då?...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har inget mått att ge dig. Men om balkarna inte är utbytta tidigare går det ju att passa in efter originalet trots att de är rostiga.

Om det bara är själva 4-kants-delen av balken som är rostig bör du endast byta den, svetsa ej nere vid kanten där balkarnas stående plåtar möter innerskärmen, utan byt bara övre biten. Ett tips kan vara att köpa själva balkarna löst, utan stående plåt. De finns hos veteranprodukter, cvi, volvolelle, gcp mfl.
KeyMan
Posts: 6
Joined: Tue Jul 27, 2004 7:26 pm
Location: Jötebarj
Contact:

Värre än värst

Post by KeyMan »

Hejsan!
Njae, problemet är ju att de är helt ruttna hela vägen från vecket och upp. vilket har resulterat i att ena skärmen kollappsat och hänger ner lite. Därför litar jag inte på det måttet jag har nu utan skulle vilja ha ett \"fräsht\" mått.

Behöver fortfarande ett mått, snälla!

Tack på förhand.
Vart tog min öl vägen nu då?...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Även höjden på balken är viktig.
Det bästa är att montera balkarna i skärmen och passa in skärmen med balk mot bilen då ska det bli rätt i både höjd och sidled.
KeyMan
Posts: 6
Joined: Tue Jul 27, 2004 7:26 pm
Location: Jötebarj
Contact:

Clever!

Post by KeyMan »

Hejsan!
Ja, det var ju himla smart tänkt. Då kan det ju inte bli fel. (Förutsatt att dörrarna sitter rätt :) )

Tack och bock!
Vart tog min öl vägen nu då?...
Voiden
Posts: 2
Joined: Thu Feb 05, 2004 5:11 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Voiden »

Ska man byta balkarna så måste man justera in frontplåten och huven först. Sen passar man in framskärmarna med balken monterad mot dessa två, då blir det rätt.
Glöm inta att borra dräneringshål samt rostskydda i dom nya balkarna när du är klar, annars kommer dom nya att rosta bort precis som dom gamla gjorde
Post Reply