Utomhusförvaring

Moderatorer
Post Reply
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Utomhusförvaring

Post by Parappa83 »

Jag måste tyvärr ställa av min bil och förvara den (tyvärr) utomhus och dessvärre utan tak, tills jag får tid/ pengar till en renovering. Vad bör jag tänka på?

Bilkappel eller inte?
Koppla ur batteriet?
övrigt?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Med tanke på hur enkelt det är, så hade jag nog tagit ur sätena bak och fram. Sedan lagt i ett par \"Torrbollar\" i bilen, du vet sådana som tar hand om fukten. Sedan hade jag tagit och sprutat över alla detaljer (Krom, Alu, RF od) med ett tunt lager olje på sprayburk som skydd. Så gör jag med båten och det känns i alla fall som ett bra skydd. Ta också ur batteriet. Vaxa bilen, så skyddar detta mot väder och vind samt gör det lättare att ta bort skiten till våren. Att konservera motorn känns kanske overkill men visst kan man ju göra detta med ett sprut \"Storageseal\" rätt ner i varje cylinder. Finns säkert mer att göra. Jag tror INTE på att klä in bilen i typ ett tätslutande plast, då det bara kommer att förstöra och hålla fukten kvar. Låt den andas :)
Förresten, skönt att det går mot ljusare tider. God Jul!
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Ställ den inte på gräs ellle jord utan asfalt, eller möjligtvis grus om du kan välja. Kanske har du något att lägga under bilen?
Mvh
/Henrik
Amazon-69
Posts: 6
Joined: Fri Apr 14, 2006 11:41 am

Post by Amazon-69 »

Ett litet tips till dig är att lägga lite enris i motorrummet samt insidan av fälgen för att minska risken att möss och råttor kryper in!
Jag själv lägger alltid lite enris vid pallbockarna varje vinter och skruvar bort hjulen även att jag har inomhus förvaring. Givetvis torrboll i bilen är att föredra!
Amazon-69 och Pv-65
Post Reply