Billiga stötdämpare och sänkningsfjädrar?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
malte
Posts: 1
Joined: Sun Apr 30, 2006 8:12 am

Billiga stötdämpare och sänkningsfjädrar?

Post by malte »

Hej. Nybliven Amazonägare till en vinglig men charmig liten 67:a. Tyvärr har eknomin gått i botten nu och jag har inte råd att lägga några större pengar på bilen för tillfället. Dock säljer biltema stötdämpare för 179kr st!! Kan detta vara något? Dom måste väl ändå vara bättre än dom som sitter på bilen? Sen är jag lite sugen på att kombinera detta med sänkningsfjädrar från lessjöfors. Är detta något som fungerar eller är det fy fy? Tänkte också slänga på nya bussningar runt om. Detta är väl vad min plånbok tillåter för tillfället. Kan det vara nåt eller är det bättre att vänta? Den är ganska hemsk att köra som det är nu.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Frågan är hur mycket bättre är biltemadämparna?
Jag har inte hört många som tyckt att biltemas reservdelar har varit ett bra köp.
Vänta hellre med sänkningssatsen, köp bussningar och riktiga stötdämpare istället.
Vid byte av bussningar ska bilen stå på sina egna hjul när bussningarnas skruvförband dras fast efter bytet annars kommer de i fel läge och fungerar inte som tänkt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det lönar sig att ringa runt till ALLA biltillbehörsfirmor i sin närhet och även de som skickar till dig.

Där jag bor finns Biltema 10 mil bort och där köper jag på sin höjd lite handverktyg eller fiskedrag. Men det finns en liten firma som get sin f-n på att vara biligart i ådalen och han säljer märkesvaror (Nylands bildelar). köpte senast där bromsbeläg till amazonen för 250kr (FERODO)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tore
Posts: 44
Joined: Sat Apr 14, 2007 10:09 pm
Location: Sandviken

Biltemaprylar

Post by Tore »

Tänk vad vissa har problem med biltema grejer.jag har aldrig haft det .
köp biltemas stötdämpare bara, dom håller.Har även läst att biltemas topplocks packning är usel,jag köpte den förut och det var inga problem.
undrar om det är biltema konkurrenter som sitter och smutskastar. har handlat av biltema i 30 år inga problem synd bara att dom slutat med postorder, så jag har gått över till mekonomen som finns här på orten.
Dom är också okey.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

har biltemas stötdämpare bak på min amazon o det blev ju helt klart bättre än de där som satt där innan som säkert va från när bilen var ny lr liknande:P
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Köpte biltema till 140 när dom kostade 49:- st (början på 80 talet). Dessa höll till man körde ner i första tjälgroppen i 90 km/tim, en smäll så var dom slut (helt slut så jag var tvungen att ta andra sidan på väg hem så att det vart ballans i framvagnen :twisted: ). Såg föresten ett par av denna typ när jag städade i söndags. Hittade en komplett oöppnad sotningssats + dessa stötdämpare (till amazon) från biltema. Allt köpt på tidigt 80 tal. Nästan kult va?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

QV wrote:Hittade en komplett oöppnad sotningssats + dessa stötdämpare (till amazon) från biltema. Allt köpt på tidigt 80 tal. Nästan kult va?

/Janne
Sälj grejerna till en ovän eller släng dom på kasa :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Måste bara lägga in en liten grej om Biltema, Köpte för 2 månader sen nya bränsleslangar som sitter mellan bränslepump och förgasare.. Dom såg jättefina ut mjuka och fräscha som dom ska, men nu är dom spruckna i gummit på ovansidan längs hela slangen ända in till armeringen.. :wink: och så är det me det!!

:idea: Men dom säljer billiga o bra verktyg..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Amazonsport wrote: :idea: Men dom säljer billiga o bra verktyg..
Om man köper dom med 10 års garanti så det mesta OK (runt 70-80%)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tore
Posts: 44
Joined: Sat Apr 14, 2007 10:09 pm
Location: Sandviken

Biltema

Post by Tore »

Jag kom på en som sa att verktyg från biltema inte höll.
Han hade förlängt spärrskaftet med ett meterlångt rör!!!
Och är känd som brukare av slägga och spett,sådana storförbrukare av verktyg köper ju inte Bacho,dom köper Biltema sedan skyller dom på dålig kvalitet,(suck)
Amazon kombi.Jeep grand cherokee,div andra bilar .Moppar.Motorcycklar.och Traktorer.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Jag har också funderat på biltemas dämpare, och så blir det nog, för så fort ekonomin tillåter ska det ändå på AirRides på kärran.

Generellt måste jag säga att Biltema har lyft kvalitén ganska mycket sista åren, framförallt på verktyg, dom har faktiskt satser från tex kamasa märkta \"biltema\"... batterier och kemikalier har jag också märkt en väsentlig förbättring på! Sen att dom inte har gängsnitt i tum får man ju leva med. XD
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Billiga dämpare

Post by emilnat »

Enligt mina erfarenher så är billiga eftermarknadsdämpare inte bättre än gamla originaldämpare. Kanske hårdare, men absolut inte bättre.
Last edited by emilnat on Sun Jan 13, 2008 5:50 pm, edited 1 time in total.
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re:

Post by _hagitch_ »

Amazonsport wrote:Måste bara lägga in en liten grej om Biltema, Köpte för 2 månader sen nya bränsleslangar som sitter mellan bränslepump och förgasare.. Dom såg jättefina ut mjuka och fräscha som dom ska, men nu är dom spruckna i gummit på ovansidan längs hela slangen ända in till armeringen.. :wink: och så är det me det!!

:idea: Men dom säljer billiga o bra verktyg..
det har jag också fått erfara..den började spricka nästan på en gång :P haha..skitslang :P
Post Reply