betong/epoxi i kjølekanaler

Moderatorer
Post Reply
PerAage
Posts: 39
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:35 pm
Location: Narvik, Norge

betong/epoxi i kjølekanaler

Post by PerAage »

Til Lundin og ev. andre med erfaring i forbindelse med turbotrim;

Hvilken betong/epoxi bruker man i kjølekanalene for å stive av motorblokken? :?:
Merke, og hvor man kjøper er interessant! :?
MVH
Per-Åge
Team Volvo Dragster
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Tips

Post by www.straffe.nu »

http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ingen vanlig vaniljfyllning !

Post by J.LUNDIN »

Personligen så avråder jag numer från alla typer av fyllning oavsett om det är epoxi eller betong. Rådet är: borra mindre och ladda ner :D

Anledningen till att jag avråder är att man förstör cylindrarnas förmåga att på ett korrekt sätt släppa ifrån sig värme till omgivningen, detta skapar förutsättningar för distorsion av cylindrarnas form, motorn blir inte speciellt hållbar om cylindrarna antar oval form när man minst önskar det...... :D Jag har sett det ske på nära håll några gånger, ingen nämnd ingen glömd......!
PerAage
Posts: 39
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:35 pm
Location: Narvik, Norge

Block filler

Post by PerAage »

Om man nu kjører B20 med 90mm borr. og 73 forsterket blokk?
Hvor mye tåler den...?
Hvilken patent brukte du på Midnightblower?
Mener du at man ikke skal forsterke blokken med betong/epoxi, men heller ordne ihop separat kylning for toppen og blokken, eller at man skal kjøre med separat kylning og epoxi..?
Hva gjør du med dette problemet i B20 16v-prosjektet ditt?
Mvh
Per-Åge
PS; fungerer turbokit-mailen?
Team Volvo Dragster
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Ingen vanlig vaniljfyllning !

Post by www.straffe.nu »

J.LUNDIN wrote:Personligen så avråder jag numer från alla typer av fyllning oavsett om det är epoxi eller betong. Rådet är: borra mindre och ladda ner :D

Anledningen till att jag avråder är att man förstör cylindrarnas förmåga att på ett korrekt sätt släppa ifrån sig värme till omgivningen, detta skapar förutsättningar för distorsion av cylindrarnas form, motorn blir inte speciellt hållbar om cylindrarna antar oval form när man minst önskar det...... :D Jag har sett det ske på nära håll några gånger, ingen nämnd ingen glömd......!
Jag ser inga problem med det om man gör det på rätt sätt.

Strässborra blocket samt värm upp det i arbetstemp när du borrar det samt använd ett kännt märke på "betongen"vad skulle kunna gå galet då?

Jag manar det finns ju ett antal bilar som åker med betong i blocket å jag har aldrig hört att det vart nått problem, Men förklara lite mer för det är alltid intressant med olika synvinklar på saker, Allra hälst nu när jag ska borra å ha i betong i mitt block.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ej vaniljfyllning

Post by J.LUNDIN »

Jag har redan delgivit min nuvarande inställning till diverse stödjande fyllningar.
Ett B20 block med 90 borr bör överleva det mesta utan hjälp av någon fyllning, det har det gjort för mig.
I projekt B20 16V så blir det förmodligen en och samma kylning av block och topp, denna topp har ju inte avgaskanalerna placerade på samma sätt som på en original 8V topp. Därmed är problemen med värmen inte densamma. Denna motor får också en vattenpump med en helt ny design på impellern, eventuell kavitation sker på ett mycket högre varvtal.
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Post by jens gustavsson »

En B20 med 90 borr har ca 6mm tjocka cyl foder, de ska inte behöva betongas. kom i håg att tex en cheva 350 har ca 2.5 mm på vissa ställen. jag håller med lundin att block inte ska fyllas i onödan. det blir problem med tätheten och värmeöverföringen mellan kolvringarna och block.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Jens, det där med 6 mm tjocklek på cyl.väggarna kan omöjligen stämma. Möjligtvis 4 mm på tunnaste stället vid 90 borr. Fick leta ett tag innan jag hittade ett som hade 4,5 mm på tunnaste stället (standard borr).
PerAage
Posts: 39
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:35 pm
Location: Narvik, Norge

Cyllindervegg tykkelse

Post by PerAage »

De senere B20 motorene med forsterket blokk 75-76 modell har tykkere vegger enn de tidlige blokkene. 73 modell forsterket blokk har også stor tykkelse og tomme-gjenger på alt av skruvar. Forterkningen synes i lyftargalleriet hvor cyllinder 1 og 4 har en avstivning nede i galleriet ca 5mm under anlegsytan for topplokket. :lol:

De første B20 blokkene fra 68-69 har tynne vegger ( er i prinsipp en B18 67-68 modell som er borret til B20) Disse anbefales ej borret i det hele tatt!. :wink:
MVH
Per-Åge Nygård :twisted:
Team Volvo Dragster
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

PerAage

Post by J.LUNDIN »

Hur går det med toppen, har ni fått till det....... :?: :D
PerAage
Posts: 39
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:35 pm
Location: Narvik, Norge

Toppen bra

Post by PerAage »

Hei Janne. 8)
Fikk problem med dårlig emne.....
Har ikke letet opp et 2.0 emne...., om du har/har idé/ aning om et sådant, send pm eller mail. Sesongen 2004 blir med normalaspirert motor grunnet budget og tid. Om du vet om emne, kan en T04B- motor gjøres i ordning til høsten.... :twisted:

Nu når TTR lar deg være i fred i garaget :P , finnes det et telefonnummer dit (skriv i PM'en),- jeg kunne tenke meg audiens i midten av april... :wink:
MVH
Per-Åge
Team Volvo Dragster
Post Reply