Snabb fråga om mattor

Moderatorer
Post Reply
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Snabb fråga om mattor

Post by Fåglefelt »

Ska det sitta en matta, skiva under rattstången, så man slipper se upp i sladdeländet?....(jag vill inte ha en om det inte ska vara någon)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det skall sitta en torpedmatta längs hela torpedväggen. Sladdeländet är den dock inte tänkt att täcka. Om elen är riktigt dragen skall kabelstammen ligga dold bakom instrumentbrädans plåt. På en 64:a ser man exempelvis bara wiren till tändspolen och matningskabeln till den när man kikar under brädan.

Torpedmattorna brukar bli torra och spröda och vittra sönder, om inte annat pga. att folk har varit där och rivit under årens lopp. Det finns dock nytillverkade mattor som görs av privatpersoner. Jag fick själv tag på ett exemplar mycket likt originalet, stansat och tillvekrat precis på samma vis med dolda sömmar osv.

Det största problemet, utöver att hitta en lämplig matta i rätt färg och skick, är att montera den. Torpedmattan i Volvo Amazon är nämligen en av de detaljer som monteras allra FÖRST i coupen. Rattstång, värmepaket, tändningslås, handskhylla och alla andra prylar skall dit EFTER torpedmattan. Det går ju att fuska och göra snitt i mattan, men det kanske inte är så kul att skära i en ny matta...

Gubben som tillverkar dessa mattor bor nord ost om vättern vid östgötaslätten. Jag kan leta rätt på adress och telefonnummer om du är intresserad.

--
För att återgå till ursprungsproblemet, nämligen kablaget under instrumentbrädan, finns det plåtremsor på instrumentbrädans insida som är tänkta att hålla kabelstammen på plats. Är allt original så går det att få elen helt dold under brädan. Lägg dig på rygg med huvudet vid pedalstället med ficklampan i högsta hugg så löser det sig nog...
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Jag är intresserad av de mattorna. Om du kunde hitta adressen?

Tack för hjälpen..


MVH Martin
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag kan tyvärr inte hitta uppgifterna på gubben som tillverkar torpedmattorna. Du borde dock kunna få tag på uppgifterna genom någon på klubben. Kika i något nummer av amazonbladet för nummer till folk i klubben.

Han bor iaf. ganska nära orten Varv norr om Vättern, Östgötaslätten i princip.

Lycka till. Återkom om du inte får fram telefonnummer/adress så ska jag se vad jag kan göra.
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!

Återkom gärna även om du hittat \"gummimannen\". :)
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Han nytillverka inte gummimattor utan torpedfilten. Dvs. filten under instrumentbrädan mot torpedväggen. Ring till Veteranprodukter och fråga snällt efter någon som gör torpedfiltar på egen basis som bor någonstans på östgötaslätten så kan de nog berätta vad han heter.

Jag har tyvärr inte haft tid att göra \"research\" på personen i fråga, men om du bara får fatt på hans namn så kan du kolla i medlemsmatrikeln efter adress/telefon.
Post Reply