Batteri

Moderatorer
Post Reply
tyla
Posts: 2
Joined: Wed Jan 16, 2008 7:43 pm

Batteri

Post by tyla »

Er det noen som veit hvor jeg kan få kjöpa 6v batteri til min bil ?
Finner bare 6v av den nye typen her i norge.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Här kan man köpa batteri av \"den gamla\" typen. Jag tror att företaget ligger i Malmö. Jag blev mycket nöjd då jag köpte här. Lycka till!
jacobs-service@telia.com
Amazon 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Se bara till så att du verkligen köper ett batteri avsett för PV/Amazon. 85 Ah skall batteriet ha.
Det vanligaste att köpa är på 78 Ah och är egentligen avsett för VW. Kan bli lite för lite kapacitet nämligen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

om det ar pa 78 eller 85 Ah timmar ligger nog inom felmarginalen. Om det passar sa ser jag inga problem att anvanda ett 78 Ah batteri. En 12 V amazon anvander 1 eller 2 Ah vid starten hur mycket en 6 volt anvander har jag inte raknat pa, men det lar ligga inom samma omrade. Daremot skall man skata om batteriet. Ett startbatteri gillar att vara fulladat....

janne pa amazonspaning pa Island
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

jag köpte mitt på biltema och det funkade kanon...farsan kör också med 6volts batteriet där och det funkar också :)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Biltema hade inte 6v batteri i sortimentet längre när jag skulle handla där för något år sedan kan iofs vara ändrat igen.
Jag käpte mitt på batterilagret.
http://www.batterilagret.se/butiker/karta.htm
Det verkar finnas några butiker i närheten av Norge om du har vägarna förbi.
Mvh
/Henrik
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

En bil med 6V använder dubbla strömmen eftersom P=U*I
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Ja dubbla strömen * halva spänningen * sekunder = samma Ah antal.

Men jag har inga uppgifter på 6 volts motorn. Hur mycket den drar och hur långt ner spänningen sjunker. Men det lär inte vara av någon större förändring. Men eftersom man skall ha ut mer ström ur detta än 12 volts varianten borde det löna sig med ett kvalitets batteri.

/Janne ( nu hemma i Svedala)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Nja, man får inte blanda ihopa energi och effekt i tankegångarna.

Ur ett 6V batteri med kapaciteten 84 Ah (som är original PV/AZ) kan du inte plocka ut lika mycket effekt som ur ett 12V 60 Ah batteri.

Varför tror du att kapaciteten på 12V batterierna är lägre än på 6V?

Du kan belasta ett 6V batteri med strömmen 84 A under 1 timme och då får du en värmeeffekt på 6 * 84 = 504 W

Du kan belasta ett 12V batteri med strömmen 60 A under 1 timme och då får du en värmeeffekt på 12 * 60 = 720 W
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Men nu skall vi starta en bil med batteriet, inte driva en glödlampa i garaget......

Om bilen kräver 1 - 2 Ah för att starta så spelar det ingen roll om det är på 50 - 75 eller 100 Ah. eller tycker du det?

När batteriet blir dåligt så kanske man kan få \"längre\" livstid på ett större, det har jag ingen koll på.

För att batteriet skall kuna starta bilen skall det ge tillräkligt med ström utan att spänningen sjunker. I en båt däremot som man kanske vill ha ett kylskåp på i x dygn utan att starta motorn blir det ett annat resonemang.

Ett slut batteri går ju att \"toppa\" med en batteriladdare och sedan starta bilen med det..... och i det är det inte ens 10 Ah i.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Nu tassar det ju iväg upp åt 100A eller mera när startmotorn drar igång så det är rätt våldsamma strömmar som man plockar ut under kort tid, nackdelen med ett 6V batteri är att det tappar sugen mycket snabbare än ett 12V batteri, speciellt när det är kallt så om man ska köra med 6V så gäller det att ha så mycket kräm så möjligt i det.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:Ja dubbla strömen * halva spänningen * sekunder = samma Ah antal.
Ovanstående citat är väl inte sant eller hur?
Ah har inget med spänningen att göra och dubbla strömmen * valfri spänning * samma tid borde ge dubbla Ah.
Dubbla strömmen (A) och halva spänningen (V) bör däremot ge samma effekt (W).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det är riktigt, det skall stå Wh (eller Watt sekunder) istället för Ah

Kollade i en bruks för B16 och originalstorlek på batteriet är 85Ah.

Startmotorn effekt (B16) 0,75 HK
Startmotorn effekt B18 1,0 HK

Så om detta stämmer så skall B16 startmotorn dra 1,5 x mer ström än B20. Men det finns fler parametrar som påverkar max ström genom en elmotor.

Eftersom B18 drar ungefär 200 A(9 volt) så borde B16 dra 300 A (4,5 volt)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Gå in på http://www.global.se/batterier/produkter.aspx

Där under artikelnummer 51084 finner du korrekt batteri till din bil.
Lycka till
tyla
Posts: 2
Joined: Wed Jan 16, 2008 7:43 pm

Re: Batteri

Post by tyla »

takk for all info !!!
batteri er nå bestilt.
Post Reply