tändkurva och kamaxel

Moderatorer
Post Reply
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

tändkurva och kamaxel

Post by Anton »

Fördelarens tändkurva är väl direkt anpassad för kamaxeln som sitter i motorn eller?
Låt oss säga att man tar en lätt trimmad B20 (dubbla su, stegII topp) med K-kamaxel, men behåller den vanliga B20A fördelaren (0231 146 077). Denna motor skulle väl gå bättre om man hade en annan fördelare med tändkurva anpassad för K-kamaxeln och trimningsgrad?
Blir det bättre med en fördelare från en B20E som har k-kamaxel orginal?
Varför gör \"0231 170 085\" fördelarens tändkurva så populär vid trimning?
/Anton
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Post by Dukten JR »

Generellt för trimmade motorer kan man säga att förtändningen bör vara 12 grader vid tomgång/1000 rpm för att sedan ställas fram av centrifugalvikterna till 36-38 grader vid ca 3500-4000 rpm. Alltså utan vacum-förställning, vars enda uppgift är att fixa lägre bränsleförbrukning när man bara transporterar sig efter väg.

Centrifugal-förställningens kurva ändrar man genom att laborera med fjädrarna och vikterna som sitter välgömda i fördelaren :cry: på en b20. Man kan tex. byta till mjukare fjädrar eller ändra vikten på vikterna för att få de att kasta ut tidigare/senare. man måste också kolla spannet på förställningen och ev. ändra det. (38-12=24 graders spann i exemplet ovan) Fjädrarna måste dock vara så starka att de orkar dra tillbaka vikterna vid 1000 rpm, annars får du en skenande tomgång.

Sen beror det ju på vilken komp motorn har, som ju till viss del styrs av kammen, för annars spikar motorn om förtändningen blir för hög vid belastning/race.

085-fördelaren du pratar om bör vara konstruerad för en \"brantare\" tändkurva dvs. den kastar ut vikterna vid lägre varvtal och det sparar ju en massa jobb och tid (om du inte är väldigt nyfiken och vill ha ut de där sista hkr)

OBS att detta gäller generellt för motorer. Hur kör ni andra? Vilken är eran max-förtändning (utan vacum) och vid vilket varvtal?
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Är det förtändning 12 vevaxelgrader eller fördelargrader?
Ska man plugga vakumanslutningen på fördelaren eller låta den vara öppen? Eller beror det på om fördelaren har pos. eller neg. vakumregulator?
Jag hittade denna information om fördelarna i volvo 140:
http://hem.bredband.net/antalm/fordelare_1.jpg
http://hem.bredband.net/antalm/fordelare_2.jpg

Går det ta fram en tändkurva speciellt för den trimmade motor man har? Då skulle det ju kanske kunna gå programmera in den tändkurvan i den helt elektroniska 123-ignition fördelaren.

En sida om tändning m.m:
http://www.mrm-racing.a.se/Motorteknik.htm
/Anton
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re:

Post by Dukten JR »

Anton wrote:Jag hittade denna information om fördelarna i volvo 140:
http://hem.bredband.net/antalm/fordelare_1.jpg
http://hem.bredband.net/antalm/fordelare_2.jpg.
Jättebra sidor du hittat. Här har du ju facit :)
Det är fördelargrader som uppges, och eftersom fördelaren snurrar med halva hastigheten jämfört med vevaxeln är det enklast att dubblera värderna. Då får du dessa värden på en b18a fördelare med 12 gr på tomgång:

500-1100 rpm 0gr+12gr=12 vevgr. totalt
1400-2000 rpm 10gr+12gr=22 vevgr. totalt
2300-3800 rpm 20gr+12gr=32 vevgr. totalt
max 4800 rpm 26gr+12gr=38 vevgr. totalt

Om du sen kan knappa in de värdena i Ignitor fördelaren på nåt sätt har du sparat massor av tid, och kan lätt laborera med de olika tändkurvor som finns enligt tabellen, eller egna försök. Du kan också göra ett enkelt diagram för att se skillnaderna mellan kurvorna.

Den tredje länksidan är ju också jättebra för grundläggande motorteknik. Vacumklockan på fördelaren behöver du inte plugga, men slangen från förgasaren måste pluggas, annars suger motorn tjuvluft den vägen
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Tabellerna är från volvos gröna verstadshäfte för startmotor och tändning för volvo 140. Man skulle bara hitta samma tabell för 085 fördelaren.

Ska skicka iväg ett mail till 123-ignition och höra vad det finns för möjliheter att lagga in egna tändkurvor.
/Anton
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Jag blev lite fundersam över en sak. Det sägs ofta att en trimmad B20 ska ha en tändinställning på ca 36-38 grader vid fullt utslagen fördelare och då anges ofta ett vartal på 3500-4000.

Enligt verkstadshandboken i exemplet ovan skulle fördelaren slå ut fullt först vid 4800 rpm. Hur hänger detta ihop tro?
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Jag antar att det handlar om olika fördelare... :roll:
Dvs. har man en trimmad B20 så har man ofta en fördelare som ger fullt utslag redan vid 3500-4000 rpm...
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Har äntligen hittat info om 085-fördelaren! :)

Image
/Anton
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Väger alla centrifugalvikter på Volvos bosch-fördelare lika mycket? Är det bara fjädrarna som är olika?
/Anton
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Fördelare

Post by A-masen »

Jag kan inte så mycket om \"trimfördelare\" som frågan gäller här, men jag vet att fjädrarna i äldre fördelare mattas med tiden. Och det gäller ju speciellt i din om den har hängt med ett tag. Även övriga delar i en fördelare slits.
Dessutom är det inte bekant för alla att fördelaren skall smörjas i filttussen som sitter i den ihåliga fördelaraxeln. Det utgår jag från att DU vet, men jag tänker på \"dom andra\" som läser här.

Men om du nu söker en extra super värstingfördelare, så skall du väl välja ett elektroniskt brytarlöst system i stället? T.ex. här:
http://www.123ignition.se/index.php
Det ger ju dig senaste och effektivaste hitech och ett nytt system som är näst intill underhållsfritt.
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

jo, den fördelaren känner jag till. Men jag är lite nyfiken om man kan anpassa tändkurvan ännu lite bättre än \"085\":ans. Med 123-ignition fördelaren har man ju ingen möjlighet att förändra dom befintliga tändkurvorna.
/Anton
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Post by volvodidi »

Hej Anton,

jag, bara fjädrarna är olika.
Du har alla möjligheter med 123, du har alla tändkurvor som finns i B18/20 i en fördelar.
Tändkurvor är inte bara anpassad till Kamaxeln, dem är också anpassad till förgasarna (1 eller 2)

Dieter
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

På ditt datablad över 085-fördelaren kan ju se att den slår ut vid ca 3500 varv vilket ju är tidigare än de äldre b20A fördelarna. Det är det som gör den lämplig till en trimmad motor.

Sen om fördelaren har vacumklocka eller inte spelar väl ingen roll om man ändå inte kopplar vacumslangen. Vacumförställningen på denna fördelare är ju till för att höja tändningen vid högt vacum för att däregenom sänka bränsleförbrukningen samt ge läggre föroreningar.

Preoblemet med vacumförställning vid trimning är ju att motorn helt enkelt inte längre kan styra vacumförställningen på ett vettigt sätt längre och då är det bättre att koppla ur den.
Post Reply