Ekonomiventil

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Hejsan!
Jag undrar om det är någon som vet ekonomiventilens funktion ? Den som sitter på sidan bakom 3 skruvar. Det är ett membran med fjäder. Det är en zenith förgasare som sitter på B16. Vad händer när membranet är sprucket?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du får hög bränsleförbrukning. Du märker det med att den ryker svart då den står på tomgång.
AVG
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re:

Post by _hagitch_ »

Arne wrote:Du får hög bränsleförbrukning. Du märker det med att den ryker svart då den står på tomgång.
okej...jag bytte denna igår..innan så drog den 1,1liter milen och gick ryckigt..Den går fortfarande ryckigt och den lägger även av om man trycker ner kopplingen..även fast tomgången är oförändrad..jag måste ha väldigt hög tomgång så att den inte dör vid en korsning eller dylikt. Vad kan detta bero på? Den går fortfarande väldigt ryckigt om man intedrar ut choken..jag har även provat att ändra bränsleblandningen. ingenting verkar fungera....innan så har jag bytt bensinslangen, den metallomspunna slangen före pumpen, bensinfilter, Ny packning till grenrör,insug, och i somras så renoverades bensinpumpen..jag börjar få slut på ideér på vad som skulle vara fel. Kan även tillägga att tändningen är rätt...den verkar inte heller dra tjuvluft. Någon som har nått mer förslag på vad jag kan kolla efter?
Tacksam för svar..börjar tröttna på alla problem...
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ekonomiventil

Post by Ola O »

Kolla förgasarens accelrationsmunstycke. Kan vara igensatt.
volvo-c707503
Posts: 220
Joined: Mon Jul 09, 2007 7:11 pm

Re: Ekonomiventil

Post by volvo-c707503 »

Eller du kan kolla stiften det var på min :D
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Ola O wrote:Kolla förgasarens accelrationsmunstycke. Kan vara igensatt.
Jag har gjort rent hela förgasaren redan :P det va de första jag gjorde då den började gå dåligt...
volvo-c707503 wrote:Eller du kan kolla stiften det var på min :D
Stiften va de inte länge sen jag bytt så dom är det nog inte...i sånna fall är det något allvarligt fel på bilen :P hehe


Jag såg i går att spjällaxeln glappade lite grann...kan de vara så att den suger in luft där igenom? Kan det vara så känsligt?
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ekonomiventil

Post by Ola O »

Har du rätt stift avsedda för B16 motor? Gamla beteckningen från Bosch är W175 T3?
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Ola O wrote:Har du rätt stift avsedda för B16 motor? Gamla beteckningen från Bosch är W175 T3?
Japp de har jag...den funkade ju bra med dessa stift innan också..detär ju nu de har börja krångla:P
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ekonomiventil

Post by Arne »

Ta loss förgasaren och mät med en vinkel eller stålskala förgasarfoten. Det är ofta den som är böjd (konkav), är den det så planslipa med en fil eller dyligt. Om den suger tjuvluft där så går den inte bra på tomgång och tjuvstannar lite då och då.
AVG
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ekonomiventil

Post by Ola O »

Har du väldigt mycket luftbubblor i bensinpumpens glaskupa?

Jag undrar om bensinröret kanske är sönder någonstans så ha suger tjuvluft i bensinröret.

Kollat flottörnivån så den öppnar och stänger vid rätta nivåer?
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

_hagitch_ wrote:
Ola O wrote:Har du rätt stift avsedda för B16 motor? Gamla beteckningen från Bosch är W175 T3?
Japp de har jag...den funkade ju bra med dessa stift innan också..detär ju nu de har börja krångla:P
Det har jag redan gjort:) det va felet förra gången:P men den är fortfarande rak :) men felet va att den glappade i spjällaxeln :) nu är felet åtgärdat och bilen går väldigt bra :)
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

okej..nu kråglar det igen...bilen gick bra i 2 dagar..sen när jag åkte till skolan i morse så dog den...den la helt enkelt av..om jag startade och försökte åka iväg så rullade den på tomgången...och när jag gasade så la den av igen..så jag fick åka hela vägen hem med choken utdragen på tomgång..om jag gasade så dog den...spjällaxeln eller ekonomiventilen är de inte, då jag åtgärdadede de i helgen..någon som har en aning om vad som är fel...börjar fundera på att ställa undan skiten då den har krånglat hur länge som hellst :(
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ekonomiventil

Post by Arne »

Har du kollat förgasarfoten? Är den plan så pröva med en annan bränslepump, om du har en.
AVG
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Arne wrote:Har du kollat förgasarfoten? Är den plan så pröva med en annan bränslepump, om du har en.
Japp...den är plan..soppapumpen renoverade jag för några månader sen...kan det vara nått annat som strular me den i sånna fall? jag bytte membra och grejjer...
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ekonomiventil

Post by Ola O »

Min var likadan för något år sedan och då hade jag smuts i accelrationsmunstycket. Plocka av flottörhuset och rengör samtlifa munstycke. Det låter som om det plötsligt kom en propp och satte sig i munstycket.
Post Reply