Ekonomiventil

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Ola O wrote:Min var likadan för något år sedan och då hade jag smuts i accelrationsmunstycket. Plocka av flottörhuset och rengör samtlifa munstycke. Det låter som om det plötsligt kom en propp och satte sig i munstycket.
Jag gjorde rent förgasaren i söndags och åkte ungefär 2 mil...sen så blev de på de här viset..den har ju krånglat på liknande vis i flera månader..:O
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ekonomiventil

Post by Ola O »

Gick den bra under dessa två mil?
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

Ola O wrote:Gick den bra under dessa två mil?
jaa..det är de som är konstigt...fast de kanske är som du säger..kan ju fastna skit där när som hellst :P får se när jag orkar kolla :P krånglar bara hela tiden...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ekonomiventil

Post by A-masen »

Om man nu utgår från den senaste hypotesen, att det blir stopp i någon bränsletillförsel, munstycken, ventiler etc. etc, så är det väl en billig försäkring att sätta på ett litet filter? Där ser du ju direkt om det finns föroreningar. Dom finns ju på närmaste (bemannade) bensinstation.

Om du har en hobby- eller projektbil som har stått still kortare eller längre tid, så kan du ju räkna med att det kan bildas föroreningar i tanken. Detta är inte lätt att se från utsidan, men med ett filter ser du resultatet ganska tydligt.
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Ekonomiventil

Post by _hagitch_ »

A-masen wrote:Om man nu utgår från den senaste hypotesen, att det blir stopp i någon bränsletillförsel, munstycken, ventiler etc. etc, så är det väl en billig försäkring att sätta på ett litet filter? Där ser du ju direkt om det finns föroreningar. Dom finns ju på närmaste (bemannade) bensinstation.

Om du har en hobby- eller projektbil som har stått still kortare eller längre tid, så kan du ju räkna med att det kan bildas föroreningar i tanken. Detta är inte lätt att se från utsidan, men med ett filter ser du resultatet ganska tydligt.

okej..tänkte ta isär förgasaren för tredje gången i helgen:P soppafilter har jag redan och de är fint..tycker de är konstigt att det kommer skit till förgasaren då...bilen används dagligen då den fungerar så de ska nog itne vara några problem :P hehe
JohnA
Posts: 34
Joined: Fri Feb 08, 2008 4:05 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ekonomiventil

Post by JohnA »

Jag blåser liv i tråden med en lite annan vinkling:

Min motor tvekar när jag ska köra iväg från stillastående på tomgång.
Om jag trampar till på gasen några gånger och "väcker upp" motorn fungerar den
utmärkt men om jag försöker köra iväg utan detta extramoment hostar den
till och kan rent av tjuvstanna. Jag har bytt allt i tändsystemet och provat olika
tändningsinställningar utan framgång mot detta otyg. Vid en förgasarrivning nyligen
konstaterade jag att membranet till ekonomiventilen är väldigt hårt. Min teori är
att då motorn går på tomgång öppnas ekonomiventilen så som jag antar att den
ska göra för att magra ut blandningen men att det stela membranet sedan behöver
lite tid på sig för att stänga ventilen när det är dags att köra iväg.
Jag har funderat på att göra ett "fulmek" och sätta i en kraftigare fjäder som tvingar
ventilen att vara stängd även då motorn går med lätt belastning (högt vacuum)
med insikten om att den kan dra mer bensin då. Frågan är hur stor inverkan ventilen
har vid lite mer forcerad landsvägskörning?

Det absoluta svaret kan jag förstås få genom att testa, men det kan ju bespara mig
tid, arbete och bensinpengar om någon redan vet vad som händer.

(min bil är en 1967 L3315 "volvovalp" med 68-hästars B18 och zenith fallförgasare,
hoppas ingen här tar illa upp för att det inte är en Amazon!)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ekonomiventil

Post by Arne »

Du har en bricka under accelerationspumpens stång som du kan ändra läget på. Har du den i det läget där stången får den längsta slaglängden? Förresten ska det inte sitta en Strombergförgasare i den motorn, eftersom det är en -67:a.
AVG
JohnA
Posts: 34
Joined: Fri Feb 08, 2008 4:05 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ekonomiventil

Post by JohnA »

Brickan som ställer slaglängden/volymen på accpumpen ger viss inverkan
på fenomenet så tillvida att motorn hostar något mindre när jag väljer
den större slaglängden men det är ändå långt ifrån bra. Jag har vant mig
vid att bilen fungerar så här men det är ändå irriterande vid stadskörning.

Att det är en zenith trots årsmodellen beror med all sannolikhet att
jag smugit in en volvovalp här bland era amazoner... :) Strombergaren skulle
helt enkelt inte få plats ut på sidan i det smala motorrummet.

Och på tal om förgasartyp, är det någon som vill ge sig på en jämförelse
i egenskaperna hos Zenith och Stromberg? (jag förstår principskillnaderna)
Post Reply