Tompas 67:a - renovering.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re:

Post by Tompa245 »

Hasse63 wrote:Hm beror på hur vi menar nu. :roll: :wink:

En plåt som är 150x200behöver normalt inte "veckas" Kanske inte en på 200x300 häller. men en plåt på 300x400 så vill jag rekomendera att man gör ett veck eller sickar. MEN det kan bli plonk i en på 100x100 också, för det beror på späningaarna i plåten. Snyggast och bäst är om man följer originalgolvets "förstärkningsvek"
Hehe, plåtarna kommer ju bli ca 400x500mm. Kommer såga ur en hel del golv, så antar att jag får köpa en sick-maskin :wink: Jo, att det beror på spänningarna vet jag, har sysslat en del med bilstereo och vet att det kan plonka på dom mest lustiga plåtytorna :roll: Sen funderar jag lite på bagaget, det är en del rost runt tanken.. Så jag tänkte om jag kunde lägga en helt ny plåt och göra hål för tanken, men behöver jag sicka då med? Eller stadgar tabken upp tillräckligt? :D
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Vad är en sån här "sickmaskin" btw?

Tompa245 wrote: Sen funderar jag lite på bagaget, det är en del rost runt tanken.. Så jag tänkte om jag kunde lägga en helt ny plåt och göra hål för tanken, men behöver jag sicka då med? Eller stadgar tabken upp tillräckligt? :D
Skuffgolvet är lite annorlunda. Kikar du under ser du att där sitter två stycken längsgående balkar, varav den ena till stor del består av reservhjulsbaljan. Dessa stagar upp golvet effektivt. Sen finns det ju i viss mån bockningar original, men är du inte brydd om originalutseende så är det ju en annan femma...
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

parbring wrote:Vad är en sån här "sickmaskin" btw?
en maskin/verktyg som gör vecken i plåten så den blir stabilare, finns enkla modeller man kan bygga själv. men det blir ju inte förstklassigt resultat kan jag tänka.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Tompa245 wrote:
Hehe, plåtarna kommer ju bli ca 400x500mm.
Det är bara bakom förarstolen du får en sån stor plåt. fram är det 2 balkar som tar upp utrymme. :wink:

Kan du inte rädda "ramen" runt tanten då, eller såga ut en på skroten? Svårt att få det snyggt och funktionellt annars.

EDIT: ändrar "rätta" till rädda och "tanten" till tanken :D
Last edited by Hasse63 on Thu Jan 17, 2008 11:14 pm, edited 2 times in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

köpa en sickmaskin är inte ens och fundera på :)

vid de stora ytorna vid framgolvet går de göra egna veck på slätplåt enkelt med penhammaren om man inte är speciellt nogrann att de ska va \"orginal\"

att annars köpa färdiga plåtar tycker ja ändå låter bäst.
Man spar mycket tid men får å andra sidan punga ut med lite pengar som ändå är värt i slutändan
Norbagan
Posts: 50
Joined: Mon Dec 10, 2007 1:17 pm
Location: Trondheim

Post by Norbagan »

lag et enkelt mothold selv.jeg har brukt to tykke plater (ca 25mm) 5gange 40cm sveisa sammen med ca 25mm spalte mellom og brukt som mothold, siden er det bare og banke med vanlig pennhamer. jeg lagde mit mothold på yrkesskole for ca 15år siden og har siden banka ut et ukjent antal gulvplater i det funker hver gang.
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re: Tompas 67:a - renovering.

Post by Tompa245 »

Får ursäkta att jag inte har svarat på inläggen tidigare,
men privatlivet har pajat fullständigt så jag har inte haft ork till nått sista tiden.
Men nu är jag på g igen.

Får se hur jag gör med plåtarna till golvet, får jag sålt på lite grejer så blir det ny ekonomiplåt,
annars knackar jag eget. ;)

Ikväll ska jag iväg och kolla på en bakre kofångare till bilen och även på lite andra småsaker.

Sen en annan fråga, går det montera helröda bakljus på min amma eller måste jag bygga om massor ?

Mvh T
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re: Tompas 67:a - renovering.

Post by Tompa245 »

Så har jag varit och tittat på lite grejer nu då,
hittade bland annat ett par fina plastskärmar, kofångare, lister och massa annat godis.
Ska dit på torsdag och plocka fram sakerna och även kolla på en motor.

Har funderat på att bygga en 2,1 liters b20, har ju m-stakar och kolvar ligger så :D

Mvh T
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re: Tompas 67:a - renovering.

Post by Tompa245 »

Köpte mej ett par plastskärmar och en "frontläpp" idag, inga sprickor eller ojämnheter i dom utan bara lite lacksläpp :D
Ska slipa och spackla delarna i helgen var det tänkt.
Har fixat gas till svetsen nu med så jag kan börja laga lite rost :shock:

Image

Image

Image

Mvh T
Post Reply