VOLVO 58 FÄRG

Moderatorer
Post Reply
Danne M
Posts: 7
Joined: Tue Jan 15, 2008 5:56 pm
Location: Helsingborg

VOLVO 58 FÄRG

Post by Danne M »

Hej

Nu vet jag inte hur jag ska göra...

Min 58 som jag köpt nyligen är hyfsat fin, med lite rost bara

när jag var hos en bil lackerare så sa han att det bara gick att
få fatt i färg en till två veckor till sen skulle de inte ha denna gamla
färg mer...hur ska man göra köpa hem, el det går att fixa på annat vis sen om man skulle vilja lackera den om tio år tex??

:?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by Hasse63 »

Har haft samma tanke. Hur och hur länge kan man lagra billack hemma :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by QV »

Det kommer alltid att finnas VOLVO 58 färg att köpa, men inte i två komponents utförande utan i vattenbasserat utförande.

Tror inte att det kommer att bli några större bekymmer med nyansskillnader. Resningar kan uppkomma om du hittar 2K och lägger den på vattenbasserad men det är ett senare bekymmer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by Amakombi »

gå till en annan billackerare och fråga efter den färgen.
thinnerbas finns fortfarande till veteranbilar, så de bör finnas kvar.

De vattenbaserade baslackerna klarar sig inte utan en 2komp thinner klarlack så änsålänge lackas de fortfarande med thinnerbaserat, dock något mindre
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by QV »

när jag köpte färg 73 till min vagn (eftersom jag skall lacka om den igen) så fanns i princip allt utom den gula brytfärgen. Tillslut efter 6 veckor hittde de ett par dl i något lager (i Sverige) så att jag kunde få min liter. Det finns färg att köpa. Problemet är att man inte längre får importera änmena in i Sverige. Så PPG och färg 73 i 2K är kört. Men andra kulörer som inte kräver gul brytfärg gick naturligt vis att fixa.

När sedan "proffsen" har konverterat till vatten så är underlaget förlitet för oss hobbymeckare. Men eftersom man fortfarande kan fylla A/C med R12 (förbjudet sedan många år) kommer det alltid att finnas "grå"kanaler att finna saker.

Att det sedan finns 2k lacker av någon typ det har jag inte kollat. Men MICA har inte PGP 2 K färg 73 att leverera till mig den är SLUT. Det är kanske dags för celulosa igen :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by Amakombi »

QV wrote:Det finns färg att köpa. Problemet är att man inte längre får importera änmena in i Sverige
nej inte så länge de gäller till moderna personbilar, men de får fortfarande importeras in 2-komp thinnerprodukter eftersom det får användas till motorcyklar, lastbilar samt veteranbilar (30år och äldre). *

så lackverkstäder som lackar dessa fordon ska ha thinnerbaserat kvar.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: VOLVO 58 FÄRG

Post by Blomquist »

För att förtydliga vad som skrivs i denna tråd; det är INTE sant att man inte längre
kan köpa 2-komp thinnerbaserad billack i Sverige. det kan man visst. ALLA nyanser.
Har stött på rykten om att så inte skulle vara tillfället ett flertal ggr
under senare år, för det mesta med ett olycksbådande snart...
Någon gång blir det säkert en sanning.
210 -64, 223 -68
Post Reply