Brända ventiler?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Brända ventiler?

Post by Quinna »

Vad är det man pratar om när man pratar om brända ventiler eller brända ventilsäten? Vad är det som händer? Går det att slipa upp utan att byta säten helt och hållet? Brukar ventilerna bli krokiga när dom blir överhettade?

Jag frågar eftersom jag har fått 2 st B20 motorer som ägaren trodde att nån ventil va bränd i, men jag tänkte att dom 2 tillsammans med den toppen som sitter i min amazon kanske man kan få ihop en vettig topp. Alltså: 3 toppar, 18 ventiler och 3 vippbryggor. Men som sagt, jag vet inte vad som är fel på min topp än, men frågan är om de borde gå att göra iordning en av topparna med brända ventiler genom att plocka fräschare ventiler från dom andra 2?

Vore kanon om nån kunde beskriva, gärna med nån bild, hur det blir när en ventil blir "bränd" och hur man skulle kunna göra för att rädda toppen. I värsta fall får jag lämna in toppen för att fräsa nya säten, men de vore skönt om man slapp.

Tacksam för snabba svar.

Mvh// Funderande Amazonist
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brända ventiler?

Post by A-masen »

Här hittar du "en hel bok" med kunskap, och även bilder: http://www.gyldendal.no/tip/PDF/Motor/18_33.pdf

Mycket läsvärt även om det är en "ganska modern" motor i exemplet jämfört med dina gamla. Men principerna gäller ändå.
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Brända ventiler?

Post by Quinna »

A-masen wrote:Här hittar du "en hel bok" med kunskap, och även bilder: http://www.gyldendal.no/tip/PDF/Motor/18_33.pdf

Mycket läsvärt även om det är en "ganska modern" motor i exemplet jämfört med dina gamla. Men principerna gäller ändå.
Jodå... den boken känner man igen sen man läste förbränningsteknik i skolan :D Dock så va de en textrad som gjorde mig lite extra glad. "Sätet i cylinderhuvudet brukar oftast gå att fräsa och är sedan användbart igen." :P

Där har vi svaret på min fråga...

Thanks folks!
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Brända ventiler?

Post by pråm_amazon »

det brors ju på om dom är så pass brända så det har blivit grova porer i dem.
Amazon -62
Post Reply