NanoPowerBooster

Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

NanoPowerBooster

Post by Stoffe »

Hej, nu har jag snubblat över en produkt som jag aldrig någonsin skådat eller förstått hur den fungerar. Det handlar om NanoPowerBooster från med fusionsteknik.
Tydligen inga sot eller kolrester kvar i motorn. någon som hört talas om e-smog t ex?

Är det bara jag som inte förstår exakt hur en sån här produkt fungerar i praktiken? Vad händer i den där boxen som ska anslutas till bränsleledningen och till el-ledningen?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: NanoPowerBooster

Post by Hasse63 »

http://www.npb-savings.com/index.htm
Finns det tillförlitliga tester?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: NanoPowerBooster

Post by Lars Bd »

Förmodligen passar detta ordspråk
En dåre och hans pengar går snart skilda vägar.
till NanoPowerBooster.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: NanoPowerBooster

Post by Stoffe »

fast det hade varit coolt med fusion i bränslesystemet tycker jag ;-p tänk vilken grej alltså! bara ordet fusion är modernt och klingar snyggt när man säger det. nej jag vet mycket väl att denna produkt är helt oseriös. ville mest poängtera det, tänkte först dumpa detta i kategorin övrigt.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: NanoPowerBooster

Post by A-masen »

Till Stoffe: Jag tror lika lite som du på den här "undergörande" prylen. Det dom försöker säga, eller inbilla, är att dom lägger någon sorts elektromekaniskt fält (magnetism) runt bränsleslangen. Det skulle då styra molekylerna i bränslet i en viss ordning. Enligt mina kunskaper är redan bensin en "polymeriserad kol-vätekedja" och molekylerna är där alltid i en viss ordning. Vore dom inte det, så är det ingen bensin längre. Kanske någon annan petroleumprodukt, men bensin skall uppföra sig på ett visst sätt.

Och vill man ha lägre och renare utsläpp, så tillsätter man bara mer etanol i bensinen.

Sedan talar dom om E-smog. Det däremot är fler än dom som pratar om detta. Det handlar om den elektomagnetiska strålning eller fält, som många elallergiker säger sig lida av. Några kanske lider av något, men jag tror det är mer komplicerat än så? Och en sådan elallergiker (jag har träffat på en sådan en gång) torde knappast kunna vara i närheten av en bil som är i drift. I alla fall inte om dom hade klart för sig hur mycket elektromagnetism det smattrar från t.ex. tändkablarna i en bil. 20 000 - 30 000 volt 8 000 gånger i minuten!

Så detta är bara ett i den långa raden av humbugmedel som någon skojare försöker bli rik på.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: NanoPowerBooster

Post by TVR »

Det hörs ju redan på namnet att de skojar tycker jag.
Nano beskrivet ju hur många nollor som står efter eller kommatecken på ett tal. T ex meter, millimeter, micrometer, nanometer osv. En nanometer är väldigt lite jämfört med en meter :)
NanoPowerBoster innebär ju i så fall uppenbarligen att det ger en en väldigt liten "powerboost"! Eller??


OT:
Jag tänker osökt med ett rengöringsmedel för badrum som heter något i stil med "Vim-Micro" och som säljs med reklamtexten att det har "microkrafter". Vad betyder det, att det är väldigt svagt? Reklammakaren hade uppenbarligen inte elementera kunskaper i matte och fysik.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: NanoPowerBooster

Post by JE Jr »

A-masen wrote: Och vill man ha lägre och renare utsläpp, så tillsätter man bara mer etanol i bensinen.
?? Kan du utveckla??

I övrigt: :lol:
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: NanoPowerBooster

Post by A-masen »

Ja, det kan jag! Men det är mycket att skriva så jag lånar i stället texten från http://www.etanol.nu och deras förklaring. Läs på startsidan, Varför etanol, och Etanol i tanken:
Rent allmänt är det ju så att etanol brinner med mindre sotbildning än bensin. Det finns filmer på YouTube med motorer som har gått på E85, där innanmätet på sin höjd har en tunn brun beläggning. Långt ifrån dom svarta sotbeläggningar som bensindrift ger.
Visst, detta är bilar som kan gå på ren E85, vanligtvis konverterade. Men även vanliga bilar, inklusive 60-talsbilar, kan köras på låginblandad etanol. Man brukar beräkna kanske upp till 15 % etanol i en okonverterad förgasarbil. Vill man gå högre, så får man åtgärda förgasaren för fetare blandning. Redan i dag är det ju 5 % etanol i all 95 bf. Mer kommer det att bli. En bil med insprut är förhållandevis enklare att konvertera eftersom styrdatorn ställer in "rätt" förbränning inom ett ganska brett område.
Och den som vill, kan ju dryga ut den dyra bensinen (råolja över 100 $ per fat rapporteras i dag) med den billigare etanolen.

Sedan har vi detta med fossilt koldioxid kontra förnyelsebart koldioxid. Det är också en stor disskusion, och det finns människor som inte tror på växthuseffekten, (titta ut genom fönstret), så den frågan skulle ta upp för mycket plats i detta forumet. Men läs mer på etanolsidan.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

NanoPowerBooster

Post by J.LUNDIN »

Det var länge sedan jag skrattat så gott, produkten uppfyller i stort sätt alla de påståenden som jag tagit med i min varningslista för snake-oil produkter.

Är det inte märkligt att sådana här produkter har en tendens att dyka upp med en viss periodisitet. Det här med att "magnetisera/polarisera" bränslet har man försökt att sälja in ett antal gånger under årens lopp. Senast jag hörde om det var nog för cirka 20 år sedan...... :D

Jag ser med spänning fram emot en seriös testrapport från något svenskt certifierat testföretag.....är det någon församlingen som tror att en sådan rapport dyker upp.. :D :?:

Det här är "same shit new package", klar snake-oil varning.
Post Reply