Det var lite dåligt drag här på sidan, så jag får väl lägga upp lite bilder på några 140delar då... Om någon tar illa upp för att det är ett Amazonforum kan jag väl ta bort det då!
Mer kommer senare!
R-Sport bakspoiler till 140 provmonterad på pappas vinterbil:
Ny, oanvänd R-Sport frontspoiler till 140, notera vilken dålig kvalitet det är!! Det syns bäst på andra bilden tror jag. Jag blev inte direkt imponerad... Tyvärr är inte frontspoilern min
Olika krängningshämmare fram till 140:
Den längst ner/närmast kameran är 16mm standard, den i mitten är 20mm från Volvo R-Sport/Competition Service och den längst upp är 25mm från Volvo Competition Service
(20mm finns förresten fortfarande att köpa från Volvo! 552172 +2st gummin 552173)
140 & R-Sport med mera...
140 & R-Sport med mera...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Det kan nog bli knöligt utan att bearbeta krängningshämmaren allt för mycket (vilket ej torde vara särskilt nyttigt för materialet).
Amazonens framvagn skiljer sig ju ganska radikalt från 140:ns, i synnerhet vad det gäller krängningshämmarens utformning. Jag förmodar att du har sett en krängningshämmare till amazon lös, det torde ju ge en viss bild av de största skillnaderna jämfört med 140:ns dito på bilderna ovan.
Det går att hitta grövre krängningshämmare till amazon dock, dels nya genom IPD, men sedan dyker det upp bilar titt som tätt på skroten med grövre hämmare monterade. Förr fanns det fler företag som tillverkade dessa tillbehör än det gör idag. En vanlig modifiering på trimmade 80-tals amazoner om inte annat, som inte allt för sällan hamnar på skroten såhär 15-20 år senare.
Skulle du springa på en IPD-hämmare för amazon går det att få tag på nya bussningar och monteringsdetaljer genom IPD i USA relativt billigt. Jag vet till och med dem som har bluffat och påstått att de fått problem med sina hämmare varvid IPD skickat ett nytt monteringskitt gratis, men det är ju kanske inte så ärligt.
Amazonens framvagn skiljer sig ju ganska radikalt från 140:ns, i synnerhet vad det gäller krängningshämmarens utformning. Jag förmodar att du har sett en krängningshämmare till amazon lös, det torde ju ge en viss bild av de största skillnaderna jämfört med 140:ns dito på bilderna ovan.
Det går att hitta grövre krängningshämmare till amazon dock, dels nya genom IPD, men sedan dyker det upp bilar titt som tätt på skroten med grövre hämmare monterade. Förr fanns det fler företag som tillverkade dessa tillbehör än det gör idag. En vanlig modifiering på trimmade 80-tals amazoner om inte annat, som inte allt för sällan hamnar på skroten såhär 15-20 år senare.
Skulle du springa på en IPD-hämmare för amazon går det att få tag på nya bussningar och monteringsdetaljer genom IPD i USA relativt billigt. Jag vet till och med dem som har bluffat och påstått att de fått problem med sina hämmare varvid IPD skickat ett nytt monteringskitt gratis, men det är ju kanske inte så ärligt.
Nja, det ger nog inte så mycket, särskilt eftersom Amazonen har 22mm krängningshämmare som standard
Eller? Den har grövre än 140 som standard iallafall!
Här är en bild p ett dubbelmontage av krängningshämmare på en Amazon, funktionen vet jag inget om, men det borde bända en del mer än normalt ifästena...
http://www.pbase.com/image/6548878
Eller? Den har grövre än 140 som standard iallafall!
Här är en bild p ett dubbelmontage av krängningshämmare på en Amazon, funktionen vet jag inget om, men det borde bända en del mer än normalt ifästena...
http://www.pbase.com/image/6548878
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)