ådragningsmoment & ventilspel!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

ådragningsmoment & ventilspel!

Post by backis99 »

Ska byta topp på min B20 i helgen, men har inte koll på vilket moment jag ska dra bultarna med samt vad ventilspelet ska ställas till. Är det annars nåt speciellt viktigt att tänka på?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

moment: 3-6-8,5kg om bolta ser bra ut....sjekk midt på gjengene,om det er strekt dær,kan holde boltene intill veranrde så sert du. bolta burde vert merked med 10,9 .
sett motorn på tenningsmerkene for syl 1.sjekk hvor fordelerROTORN står. juster begge vipparmene på syl 1.tørn motorn til syl 3,da har fordeleren bare gått 90' ,juster begge på nr3.....siden nr 4...å nr 2...... 0,45 på kall motor.......siden må du justere allt en gang til....når motorn er VARM.......0,40.... :shock: :!:
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

ventiljustering

Post by Daggis »

Jag har en original \"gör-det-självhandbok för dig som har en volvo amazon 120,130,220\".

Där det står det följande om ventiljustering:

B18,B20: Drag motorn i rotationsriktning tills märkning 0 på remskivan är mitt för pilen i frontkåpan.

Kolla nu vilka ventiler som väger, du ser det lätt om du drar motorn fram och tillbaka och sedan nollställer igen.

Väger ventilerna 1 och 2 så justeras ventilerna 4,6,7 och8.

Drag sedan runt motorn ett helt varv tills märket 0 åter är framför pilen. Justera på samma sätt ventilerna 1,2,3 och 5.

mvh

Anders
Post Reply