m46 overdrive
m46 overdrive
Jeg holder på å montere b230 med m46 overdrive-kasse i min Amazon.
Da lurer jeg på; hvordan skal overdriven koples opp? noen som har koplingsskjema over dette?
Trengs det et eksternt relè for at dette skal fungere?
Takker for hjelp
Anders
Da lurer jeg på; hvordan skal overdriven koples opp? noen som har koplingsskjema over dette?
Trengs det et eksternt relè for at dette skal fungere?
Takker for hjelp
Anders
'68 Volvo Amazon B230
elshema
Det är ett specialrelä till od med återfjädrande tryckknapp som man kanske måste ha för att få rätt funktion.
Jag har ett scannat kopplingsshema till 740-m46 som jag skulle kunna maila dig (622 kb jpg fil) om du är intresserad.
Jag har ett scannat kopplingsshema till 740-m46 som jag skulle kunna maila dig (622 kb jpg fil) om du är intresserad.
ja, mail iveg. Må jeg ha det releet for at den skal virke da?
opel_kar@hotmail.com (ja, jeg vet, skal skifte snart)
opel_kar@hotmail.com (ja, jeg vet, skal skifte snart)
'68 Volvo Amazon B230
Jag provade att skicka ett privat meddelande men vet inte om det kom iväg.
Det här dök upp i min e-post.
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com
Det här dök upp i min e-post.
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com
retur
Samma resultat.
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com
Inkoppling M46 Overdrivelåda
Jag har tryckknapp på min M46 låda som sitter i en 142:a .
Jag kopplade in den med ett vanligt ljusrelä och det funkar bra .
Jag kopplade in den med ett vanligt ljusrelä och det funkar bra .
Inkoppling M46 Overdrivelåda
Javisst , bara man kopplar in utgående ström (87) från relät till kontakten uppe på locket och sen från kontakten vidare till solenoiden .
En nackdel kan vara att om man ligger med överväxeln i och sen växlar ner till trean och sen upp till fyran så hoppar överväxeln i om man ej tryckt på knappen
Så här har jag kopplat :
Boschnummer på relä 30 ständig ström från batteri (glöm inte säkring )
87 utgående ström till kontakt i växellådslock (inte backljuskontakten , hoppas ni kan skilja på dom)
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i växelspak , på knappens lediga stift dras en kabel till jord .
Eventuell överväxellampa kopplas in vid kontakt i växellådslock eller vid solenoid .
För er som vill slippa nackdelen ovan så får ni nog skaffa ett orginalrelä , men jag tog reda på vad ett nytt kostade = dyrt , men det finns väl på skroten .
En nackdel kan vara att om man ligger med överväxeln i och sen växlar ner till trean och sen upp till fyran så hoppar överväxeln i om man ej tryckt på knappen
Så här har jag kopplat :
Boschnummer på relä 30 ständig ström från batteri (glöm inte säkring )
87 utgående ström till kontakt i växellådslock (inte backljuskontakten , hoppas ni kan skilja på dom)
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i växelspak , på knappens lediga stift dras en kabel till jord .
Eventuell överväxellampa kopplas in vid kontakt i växellådslock eller vid solenoid .
För er som vill slippa nackdelen ovan så får ni nog skaffa ett orginalrelä , men jag tog reda på vad ett nytt kostade = dyrt , men det finns väl på skroten .
tryckknapp
Kontakten på växellådan har bara en anslutning och går till jord när od:n kan kopplas i.
Kopplas \"utgående ström (87) från relät till kontakten uppe på locket\" blir det kortslutning när odreläet manövreras.
Eller finns det flera olika utföranden på tryckknapp?
Kopplas \"utgående ström (87) från relät till kontakten uppe på locket\" blir det kortslutning när odreläet manövreras.
Eller finns det flera olika utföranden på tryckknapp?
Inkoppling M46 Overdrivelåda
Min kontakt i locket har 2 anslutningar , men det måste vara ganska udda för jag kollade dom andra M46:orna jag har ligger och på dom hade kontakten bara en anslutning .
Jag får väl bidra med ett annat inkopplingssätt då , så att det funkar även om man har ett stift på brytkontakten :
30 ständig ström
87 utgående ström från relä till solenoiden
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i spak , knappens lediga stift dras till brytkontakten i växellådslock
Jag får väl bidra med ett annat inkopplingssätt då , så att det funkar även om man har ett stift på brytkontakten :
30 ständig ström
87 utgående ström från relä till solenoiden
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i spak , knappens lediga stift dras till brytkontakten i växellådslock