hängiga dörrar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Berra
Posts: 18
Joined: Fri Aug 20, 2004 4:31 pm
Location: Härnösand

hängiga dörrar

Post by Berra »

Hej! Mina dörrar börjar bli hängiga och glappar lite. (2d 1967) Antar att det är dörrsprintarna som är slut. Var köper man det och hur byter man? Ett litet h-e att få lös dom? Höger dörren är även svår att få igen riktigt, glipar ordentligt i bakakant fast man lyfter den när man stänger den.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Volvolelle och Veteranprodukter har dessa repsatser.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Efter att du plockat loss framskärmarna kommer du åt dörrgångjärnens infästning i karossen så att du kan lossa dem.

Man kan köpa nya sprintar till gångjärnen, de kostar ca. 150kr/st ex. moms har jag för mig. Det är ett helvete att byta sprintarna, du måste i princip spänna fast gångjärnshalvan i ett kraftigt skruvstäd, glödga den runt sprinten mha. gassvetsen för att sedan föra ut sprinten med slägga och dorn. Sedan får man slipa rent gångjärnet, tvätta och måla det igen (bilens kulör).

Jag tycker att det är för mycket jobb att byta sprintarna. Jag gjorde det själv på ena sidan, men på andra sidan monterade jag istället ett fräscht gångjärn som en garagegranne hade liggandes. Det är bättre att leta rätt på ett komplett gångjärn som inte glappar (marknader, annonser, skroten) än att härja med sprintarna tycker jag.

Tänk på att gångjärnen på passargerarsidan ofta är fräschare, och om jag inte minns fel passar de även på förarsidan (?).

Se till att rikta in dörren väl när den monteras sedan. Den skall stängas horisontellt utan att hasa emot styrningen i B-stolpen eller så.Sedan skall den ju ligga helt i linje med karossen och helst något innanför framskärmens bakre kant i framskärm så att inte vindbrus uppstår.
Post Reply